Da Copenhagen Fashion Week fejrede SS22-sæsonen i august måned, lykkedes det – trods usikkerhed om corona-restriktioner – at vende tilbage til catwalken i kombination med enkelte digitale shows.

Samme hybridformat, der inviterer til både fysiske og digitale shows, vil gentage sig, når Copenhagen Fashion Week vender tilbage med vinterudgaven, AW22, der vil blive afholdt den 1.-4. februar 2022. Og nu er det muligt at ansøge om at komme med på den officielle showkalender, og man vil altså som brand både kunne deltage med live og forhåndsindspillet indhold, der vil blive streamet via copenhagenfashionweek.com og YouTube.

Der er samtidig åbnet op for, at man kan søge om at blive nomineret til bæredygtighedsprisen Zalando Sustainability Award og sæsonens talentplads, ‘Talent Slot’, der blandt andet giver et ungt designtalent mulighed for at deltage uden omkostninger. For at komme i betragtning til disse skal man ansøge om at komme på den officielle showkalender.

Du kan læse mere om, hvordan du ansøger her.

Zalando Sustainability Award

I august måned var det Nikolaj Storm, der som den anden i rækken løb af sted med Copenhagen Fashion Weeks grønne pris, Zalando Sustainability Award, for sit arbejde med bæredygtighed, men han bliver ikke den sidste. Til februar vil prisen blive uddelt for tredje gang, og der er god grund til at gå efter at vinde den eftertragtede pris.

For ud over en pengepræmie på 150.000 kroner vil vinderen modtage et samarbejde med Zalando om at udvikle en eksklusiv capsule-kollektion med fokus på bæredygtighed og innovative løsninger i forhold til materialer, produktionsprocesser og sporbarhed. Projektet bliver en fælles beslutning mellem brandet og Zalando, som forpligter sig til at markedsføre samarbejdet. Derudover vil Zalando tilbyde at købe et bredt udvalg af den fremviste showkollektion og gøre den tilgængelig på de 17 Zalando-markeder med mere end 36 millioner aktive kunder.

For at få en chance for at vinde prisen skal man som brand søge om at blive nomineret som én ud af tre finalister til prisen. Det gøres ved ansøge om at komme på den officielle showkalender og sætte kryds i feltet ‘Zalando Sustainability Award’ på ansøgningsskemaet.

De tre finalister til Zalando Sustainability Awarden vil skulle vise deres kollektioner på en catwalk dedikeret til Zalando-finalisterne, som desuden vil blive tildelt 75.000 kroner hver i støtte til produktionsomkostninger.

Du kan læse mere om Zalando Sustainability Awarden, og hvordan du ansøger her.

Nikolaj Storm vandt Zalando Sustainability Awarden for sin SS22-kollektion ‘Techno Tea Party’.

Talent Slot

Også talentpladsen vender tilbage til februars AW22-show. I juni måned gik SS22-sæsonens talentplads til brandet A. Roege Hove for brandets nutidige udforskning af strik og tekstilmanipulation. Hun præsenterede en klar indikation på en fremtidig nordisk designtilgang, lød det dengang fra showkomitéen.

Talentpladsen omfatter en gratis plads på den officielle showkalender og brandet, der ikke må have mere end tre år bag sig, vil modtage hjælp og støtte til kommunikation før og under modeugen. Derudover vil brandet gennem et mentorprogram blive tilknyttet Julie Gilhart, CDO i Tomorrow Ltd. og præsident for Tomorrow Projects. Hun skal støtte og hjælpe brandet til at udvikle sig gennem alle aspekter af virksomheden og dermed nå nye højder.

For at komme i betragtning til AW22-sæsonens talentplads skal man som brand ansøge om at komme på den officielle showkalender og markere, at man ønsker at komme i betragtning til ‘Talent Slot’. Det er Copenhagen Fashion Weeks showkomité, der udvælger brandet blandt ansøgerne.

Du kan læse mere om ‘Talent Slot’, og hvordan du ansøger her.

Fra strikdesigneren A. Roege Hoves SS22-show.

Bæredygtighedskrav for AW22

Fra 2023 skal alle brands på den officielle showkalender overholde Copenhagen Fashion Weeks minimumskrav til bæredygtighed. Kravene er ikke obligatoriske før 2023, men indtil da skal alle deltagende brands ved ansøgningen udfylde en formular om bæredygtighedskravene som en del af en forberedelsesproces, inden de træder i kraft.

Til gengæld skal alle brands allerede ved denne sæson betale et gebyr for drivhusgasser udledt i forbindelse med et show. Gebyret beregnes ud fra brandets omsætning og en baseline-måling af show-emissioner udført under AW20.

Der er deadline for alle ansøgninger den 26. oktober 2021.

“Diversitet skal gennemsyre alt, hvad man gør. Ikke kun på catwalken, men også backstage”