Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Indland, Modeuge

CIFF er tilbage: “Vi har brugt muligheden for at kigge hinanden i øjnene”

CIFF kunne i sidste uge igen åbne dørene op for messen i Bella Center. Denne gang med et med fornyet fokus på at styrke relationerne mellem brands og indkøbere og skabe bedre løsninger i forhold til grøn omstilling.
CIFF kunne i sidste uge igen åbne dørene op for messen i Bella Center. Denne gang med et med fornyet fokus på at styrke relationerne mellem brands og indkøbere og skabe bedre løsninger i forhold til grøn omstilling.

Mens modeshows buldrede fremad i et tætpakket skema, handlede modeugen for mange centralt i branchen om at tage på en eller begge af de to messer, CIFF og Revolver, og her blive inspireret og købe ind til det kommende forår og sommers kollektioner.

Når man ankommer til CIFF i Bella Center, er det som at træde ind i en rolig oase, hvor man mødes af et udendørs loungeområde med glad popmusik og messegæster med mad og drikke i små forsamlinger.

“Her har været hyggeligt og lyst og grønt, og stemningen har været god, og de har fortættet det hele lidt, så her ikke virker tomt,” fortæller Sarah Müllertz, grundlægger og designer fra smykkebrandet Kinraden, om messens nye, mere kompakte format, som er blevet til som følge af de færre internationale brands, der denne sæson er på CIFF.

Det er Christina Neustrup, direktør for CIFF, som står bag det mere kompakte format. Denne sæsons messe er den første, hun afvikler, siden hun i oktober 2020 overtog roret fra Kristian W. Andersen.

“Det har været et vanvittigt år, og noget af det mest udfordrende har været uforudsigeligheden – restriktioner og retningslinjer, der løbende bliver ændret, lempet og skærpet. CIFF er jo en internationalt favnende messe, og vi stiller denne sæson med et mere komprimeret format, da en del af vores faste internationale udstillere ikke rejser endnu. Sammensætningen af brands vil denne sæson være en anden – men stadig med en god repræsentation af både nationale og internationale spillere,” fortalte Christina Neustrup inden modeugen om udfordringerne med Covid-19.

Færre, men stærkere relationer

Det mere kompakte format lægger op til intimitet og muligheden for at skabe tættere relationer mellem brands og indkøbere. Og det fungerer rigtig godt for flere af de fremmødte brands.

“Vi har egentlig valgt at se det som en fordel, at her primært er danske kunder, for så kan vi virkelig dyrke de danske kunder og have god tid til at tale med de interesserede, der kommer forbi, og få input fra dem. Og så udnytter vi, at vi har bedre tid til at udbrede kendskabet til vores brands og de tiltag, vi har for at imødekomme vores grønne omstilling,” fortæller Frederik Lewinsky, direktør i strømpebuksemærket Dear Denier.

“Det handler om at dyrke relationen. Vores forventning har egentlig ikke været at sælge, men mere at mødes med kunderne, tale sammen, drikke en øl og vise de nye produkter, vise, hvad vi har gået og arbejdet med under corona-perioden, hvor vi har haft tid til at kigge på produktudvikling og innovationsprojekter. Fokus har ligget på de eksisterende kunder, hvor vi har brugt muligheden for at kigge hinanden i øjnene og sige, at vi gerne vil blive ved med at samarbejde,” fortsætter Frederik Lewinsky.

Værdien i at styrke eksisterende relationer fremfor at skabe nye forbindelser er også en, som Sarah Müllertz fra smykkemærket Kinraden har fået øjnene op for.

”Jeg er begyndt at tænke i relationer fremfor salg, for jeg tænkte, at det er vigtigere at bruge messen til at få bygget relationer op end til at lave et decideret salg. Jeg troede, at tiden med at stå og underskrive ordrer på en messe var forbi… men der tog jeg fejl! Der har været masser af folk forbi, og vi har allerede haft en masse ordrer. Så jeg har været meget positivt overrasket,” fortæller hun på messens første dag.

Tid til nye løsninger

Hos det nye børnetøjsbrand Copenhagen Colors har oplevelsen været en lidt anden, hvor de har haft masser af interesserede indkøbere forbi standen, men de har oplevet nødvendigheden af en stærk digital tilstedeværelse.

“Man kan helt sikkert fornemme, at der er sket en udvikling i forhold til, at det med at placere en ordre på en messe… det tror jeg ikke, at der er så mange, der gør længere. De har spurgt rigtig meget ind til vores digitale showroom og vores digitale løsninger. Det, tror jeg helt sikkert, er noget, der er kommet for at blive, og som corona i den grad har fået accelereret på rekordtid,” fortæller Rebecca Munk Holst, som er Copenhagen Colors’ stifter.

Det digitale showroom giver indkøberne mulighed for at se alle styles fra et brand og kunne udvælge, hvad de skal købe i ro og mag. På den måde bliver messen i højere grad en platform for netop at dyrke relationerne og opleve de universer, som de mange brands forsøger at vise med deres stande. Der er ikke i samme grad tale om en handelsplatform i den traditionelle forstand, hvor alle handler underskrives på selve messen.

Det er netop derfor, at Christina Neustrup har valgt at forny messen, så der er større fokus på at give de besøgende en oplevelse, når de er hos CIFF.

“Vi har sammensat et omfattende og megainteressant talk- og event-program, der kører alle tre dage. Vi har alle brug for ny viden og inspiration efter et år, hvor vi – firkantet sagt – har siddet foran vores skærme til virtuelle modeuger, online møder og digitalt indkøb,” fortalte hun.

På CIFF lader det til, at coronaen også her har givet alle en tænkepause til at se indad og finde ud af hvilke værdier, der er vigtige at prioritere. Det handler ikke længere nødvendigvis om hurtige salg og store ordrer, men i langt højere grad om at værne om eksisterende forhold og skabe bæredygtige løsninger i fællesskab.

“Det er vigtigt, at vi bakker op om hele branchen, og at vi gør noget fælles for at løfte branchen, og jeg har en stor taknemlighed for, at vi kan vise, at vi stadig står her,” afslutter Kinradens Sarah Müllertz.