Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder

Son of a Tailor: Nude er ikke en farve, men et koncept

Son of a Tailor lancerer nude undertrøjer til mænd. "Alle skal kunne finde en undertrøje, der passer til deres hudtone," lyder det fra Son of a Tailors direktør, der er parat til at lave flere nuancer.
Son of a Tailor lancerer nude undertrøjer til mænd. "Alle skal kunne finde en undertrøje, der passer til deres hudtone," lyder det fra Son of a Tailors direktør, der er parat til at lave flere nuancer.

Hudfarve. Længe har betegnelsen ‘nude’ dækket over kaukasiske menneskers hudtone, der tydeligvis har været svær at navngive, for kan man overhovedet kalde nude, der egentlig bare betyder nøgen, for en farve? Kan en enkelt farve omfavne forskellige menneskers vidt forskellige hudtoner? Svaret er naturligvis ‘nej’.

Spørger man direktøren i Son of a Tailor er nude da heller ikke en farve, men et koncept. Grunden til, at brandet, der er kendt for sine skræddersyede t-shirts, nu aktualiserer emnet, er, fordi de nu bevæger sig ind på nude-markedet. Efter at have lanceret den første skjorte for et par måneder siden, går virksomheden nu skridtet videre: i morgen, onsdag, kommer en herreundertrøje, man kan have på under sin skjorte, uden at man kan se den – præcis som kvinder bruger undertøj, der matcher deres hudtone. Det er da også herfra, inspirationen kommer.

“Vi så på, om man kunne lave et tilsvarende koncept for mænd, og vi tror helt sikkert, at der også vil være en efterspørgsel, men det vil vise sig,” siger Jess Christian Fleischer. I udviklingsfasen fandt skræddervirksomheden ud af, at det vigtigste ved en undertrøje netop er, at den ikke er synlig under skjorten.

“Skræddersyede t-shirts er vores vigtigste kategori, så vi syntes, det var oplagt at kigge på en t-shirt i form af en undertrøje,” fortæller Jess Christian Fleischer. Det skal dog gøres på den helt rigtige måde, når man laver nude produkter, og derfor har idéfasen været præget af en hel del research.

Nude-konceptet forpligter

Under produktudviklingen kiggede Son of a Tailor på, hvordan man identificerer hudtoner. Her fandt de frem til Fitzpatrick-skalaen, som er et numerisk klassificeringsskema for menneskelig hudfarve – udviklet af den amerikanske dermatolog Thomas B. Fitzpatrick i 1975. Skalaen beskriver seks nummerede hudtyper, hvor nummer 1 er lysest, mens nummer 6 er mørkest. Son of a Tailor har valgt at lade sig inspirere af nummer 2 til 6, men sætter spørgsmåltegn ved, hvorfor de lyse hudtoner skal komme først i Fitzpatrick-skalen ved at vende det hele på hovedet og bytte om på tallene på deres undertrøjer, så den mørkeste nuance er nummer 1.

Når de nye undertrøjer skal kategoriseres, vil Son of a Tailor ikke inddele dem i farver, men i nuancer – eller shades, som det hedder på engelsk. Hudtoner skal ifølge Son of a Tailors direktør nemlig ikke markedsføres som farver på linje med rød eller grøn. I stedet er der tale om et koncept, der kun giver mening, hvis alle kan finde en undertrøje, der passer til deres individuelle hudfarve. Og det forpligter ifølge Son of a Tailors direktør.

“Nu lægger vi ud med fem nuancer, som vi har testet på en masse forskellige mennesker. Hvis man tager den, der ligger tættest på sin hudfarve, så viser vores test, at det er godt nok. Hvis kunderne alligevel skulle mene, at der er brug for flere nuancer, så laver vi også dem,” siger Jess Christian Fleischer.

Son of a Tailor ApS fordobler toplinje og medarbejderstab