SPONSORERET

Klar til at løfte salgsarbejdet? Digitale showrooms sparer både tid og ressourcer

Den internationale platform og tech-virksomhed Colect.io giver deres bud på fremtidens showroom, hvor det fysiske møde og digitale muligheder løfter både salg og brandfortælling.
25.05.2021 ∙ af Redaktionen
Foto: Colect / Scotch & Soda

“I en periode, hvor det har været svært, ja til tider umuligt, at mødes fysisk, har digitaliseringen fået et gevaldigt skub fremad. Og det er jo fantastisk, men der er stadig en stor lyst til og behov for at mødes rigtigt. Røre ved metervarerne og tale ansigt til ansigt. Med vores digitale showroom kombinerer vi det bedste fra to verdener – man mødes fysisk, men trækker samtidig på de gode digitale løsninger, vi har lært at kende det sidste år.”

Sådan fortæller Jannik Heide, Business Development Manager for platformen Colect.io. En platform med en kundeportefølje bestående af 450 brands verden over – hvoraf 50 af dem er fra Skandinavien. Den har til formål at vækste modebranchens virksomheder hurtigere gennem en mere effektiv udveksling af produktinformationer, kollektionspræsentationer, ordrebehandling og dataanalyse online. Noget, der ikke længere er nice to have, men need to have. Men i takt med, at verden så småt begynder at åbne op igen, skifter branchens behov også, fortæller Jannik Heide. Og det er en af grundene til, at Colect lige nu oplever øget interesse for specifikt ét af de fire koncepter’, de tilbyder: ’Colect Digital Showroom’. En ny måde at holde salgsmøder på, der forener det fysiske møde med den nyeste digitale teknologi. Her er man til stede med sine kunder, men foretager selve præsentationen og salgsarbejdet digitalt via Colects specialdesignede softwareprogram og et setup bestående af flere store skærme på væggen og tilkoblede iPads i hænderne på kunderne. En interaktiv brand- og produktpræsentation, der kombinerer billede, video og lyd, og som ifølge Jannik Heide har mange fordele for både brand og kunde. Han fortsætter:

“Ved at bruge vores digitale showroom kan man som brand skabe en større oplevelse for sine kunder under salgsmøder. Få den her ’wow’-effekt og få sine budskaber bedre igennem. Det sker gennem de tilkoblede skærme og lyd, som samlet skaber en enormt overbevisende præsentation,” siger han og fortæller, at det digitale showroom derfor er et rigtig godt værktøj for sælgeren til at folde historien om brand og kollektion bedst muligt ud.

“Man får som brand mulighed for at bruge det visuelle setup til at understøtte den fortælling, man gerne vil udfolde for sine kunder.”

Minimering af salgsprøver

Lige nu er det især store, internationale kunder som blandt andre Scotch & Soda, der benytter Colects digitale showroom. Men Jannik Heide ser et stort potentiale for danske brands også – især dem, som netop har et ønske om at folde deres brandhistorie bedre ud, men også større virksomheder generelt. Det skyldes, at konceptet også kan give store besparelser økonomisk – ved at digitalisere showroomet minimerer man samtidig også både pladsbehov og antallet af vareprøver, da man kan vise produkterne én-til-én i størrelsen gennem de store skærme.

“Det er ingen hemmelighed, at det er en stor udfordring for mange brands, at det kræver så mange ressourcer at udvikle alle de salgsprøver, man har brug for. Derfor er der store besparelser af hente ved at benytte vores digitale showroom, hvor man kan præsentere prøverne digitalt i 3D. For eksempel kan man, i stedet for at vise en T-shirt i hver farve, vælge at udarbejde én fysisk salgsprøve og så sætte de andre farver op digitalt. De store skærme gør, at det næsten er som at se tøjet én til én,” siger han og tilføjer;

“Ud fra de tal, vi har, kan vi se, at virksomhederne sparer 50 procent af deres omkostninger på den her måde sammenlignet med en normal salgssæson. Samtidig er der også meget mere fleksibilitet, idet man kan korrigere prøverne undervejs digitalt. Normalt ville man skulle have fat i sin leverandør og nå at ændre sin bestilling, inden varerne sendes afsted,” fortsætter han og forklarer, at der derudover selvfølgelig også er en masse effektiviseringer og dermed besparelser rent salgsteknisk; datadrevet salg forbedrer ordrekvalitet og -kvantitet, reducering af time to market, og mindre ventetid og forsinkelser gennem færre fysiske vareprøver. For bare at nævne nogle af fordelene.

Et bæredygtigt aspekt

Der er dog også et vigtig bæredygtigt aspekt i at køre sine salgsmøder gennem Colects digitale showroom, påpeger Jannik Heide, foruden de åbenlyse økonomiske og praktiske fordele, selvfølgelig. For ved at præsentere størstedelen af sin kollektion digitalt, skal man som brand selvsagt ikke bestille så mange salgsprøver, bruge mindre transport og dermed i sidste ende bruge langt færre ressourcer end normalt. Et aspekt, der også kan have stor betydning for mange modevirksomheder i dag, som netop er godt i gang med at omstille sig til en mere klima- og miljøvenlig forretning lige nu – selv i en tid, hvor der ellers har været nok udfordringer at takle. Og det skyldes muligvis, at branchen generelt er på vej tilbage på sporet. Det er i hvert fald Jannik Heides indtryk gennem sin daglige kontakt med forskellige modebrands:

“Vi oplever generelt, at det går godt i modebranchen, og at optimisme er vendt tilbage. Folk har en fornemmelse af, at det værste er overstået,” siger han og fortæller, at branchen dog også har lært meget af krisen – for eksempel vigtigheden af at kunne reducere sine omkostninger, samtidig med at man ikke glemmer det fysiske mødes betydning for skabelsen af den fuldendte oplevelse for sine kunder:

“For mig at se, er det virkelig det, vi kan bidrage med til branchen; at understøtte selling mode og story telling på én og samme tid – mange kan lave en fantastisk præsentation af deres brand, men hvordan transformerer man det til det gode salg? Og omvendt. Der eksisterer så mange digitale bureauer i dag, som er virkeligt dygtige til at få det hele til at se godt ud, men når man som kunde gerne vil trykke på ’bestil’-knappen, så findes den enten ikke, eller man skal over i et helt andet system. Og det er blandt andet den kode, har vi knækket her,” afslutter Jannik Heide.

Du kan læse mere om Colects digitale showroom her.  

Artiklen er skrevet af Fashion Forum og sponsoreret af Colect.