Heldige hæklerier, Tommy Hilfiger-retro og en offline salgskampagne
Sommerkroppen skal svøbes i Lulu Kaalunds hæklede badetøj, Le Fix bakker op om Tommy Hilfigers fokus på den afrikanske diaspora-bevægelse, og Klaus Samsøe går offline med ny kollektionskampagne.Selvom sommeren – og dermed virus-lavsæsonen – nærmer sig, og samfundet så småt åbner mere og mere op, trækker coronakrisen stadig sine tunge spor i branchen. Det så vi blandt andet i denne uge, da det ellers ambitiøse mærke Schulz By Crowd måtte dreje nøglen om på grund af Covid-19 og det medfølgende svigtende butikssalg. Det er dog ikke det sidste, vi ser til stifter Marie Schulz, der i samme ombæring har oprettet et nyt selskab, hvorigennem brandet fremadrettet køres videre.
Den seneste uge har dog også været præget af gode nyheder i modebranchen. For nu en uge siden kunne vi fortælle, at det danske designtalent Emilie Helmstedt er landet på den prestigefyldte Forbes-liste ’30 under 30′ i den europæiske udgave under kategorien Art & Culture. En anerkendelse, der utvivlsomt har vakt stor glæde hos designeren selv og hendes team, men som også vækker begejstring på tværs af hele branchen herhjemme for den fortsat store og positive opmærksomhed, som dansk mode og danske talenter får internationalt.
Læs ugens øvrige korte modenyheder herunder.
Er det snart sommer?
Der er gang i modeprojekterne hos kunstner og hækledesigner Lulu Kaalund. I slutningen af marts lancerede hun en såkaldt ’no season’-kollektion i samarbejde med designer Anne Sofie Madsen. Og nu er hun aktuel i et samarbejde med det danske og bæredygtigt funderede badetøjsbrand Sian Swimwear og deres SS21-kollektion. Sammen har de skabt en kollektion af farverig, 70’er inspireret hæklet badetøj og accessories – hvoraf særligt udvalgte styles nu forhandles eksklusivt og i begrænset antal hos Mads Nørgaard. Her har de nye styles vanen tro fået plads i butikkens skiftende vinduesudsmykning. En udsmykning, Lulu Kaalund selv har været med til at kuratere.
Sian Swimwears SS21-kollektion landede hos Mads Nørgaard i denne uge og butikkens dertilhørende vinduesudsmykning kan ses til og med torsdag den 22. april 2021.
Internationalt samarbejde lander hos Le Fix
Og vi bliver ved samarbejderne. For Tommy Hilfiger og det Amsterdam-baserede street wear-brand Patta er gået sammen om en capsule-kollektion, der sætter fokus på den afrikanske diaspora-bevægelse med budskabet “Unity is strength, division is weakness.” Og til lanceringen af det nye samarbejde har de to internationale brands valgt den nyrenoverede Le Fix-butik i København som dansk forhandler.
Selve kollektionen er inspireret af forskellige styles fra Tommy Jeans–arkiverne og består af T-shirts, hoodies, sweatshirts, overtøj, jeans og accessories til både voksne og børn. Igennem hele kollektionen løber en rød tråd i form af en til lejligheden skabt hybrid mellem Tommy Jeans-flaget og det panafrikanske flag.
Patta x Tommy-kollektionen lander hos Le Fix på Kronprinsensgade i København i dag, den 16. april 2021.
Offline shopping
Vil man have fingrene i Klaus Samsøes seneste kollektion med brandet ‘Reconstructed,’ må man ud i butikkerne. For at hjælpe med at styrke de fysiske butikkers position har han startet forretningsmodellen/kampagnen ‘Offline Shopping’, der, som navnet mere end antyder, betyder, at kollektionen ikke kan erhverves fra webshops – eller senere på lagersalg – men udelukkende i butikkerne. Derudover kan tøjet alene fås i én butik per by, med undtagelse af i København og Aarhus, hvor der er flere salgsteder.
“I vores branche er vi alle dybt afhængige af detailhandlen – dét vil jeg gerne forsøge at medvirke til at sætte fokus på,” siger Klaus Samsøe, der fik inspirationen til den nye strategi under indsalget af sin AW21-kollektion, hvor han stødte på en stor del lukkede butikker rundt om i landet. En tendens han gerne vil medvirke til at vende.