I denne uge tog vi hul på endnu et kapitel i den igangværende genåbning af Danmark – og kom dermed ét meget velkomment skridt nærmere en mere normal hverdag – da de liberale erhverv som frisører og massører fik lov at slå dørene op igen. Men der er fortsat mange, som hænger i bremsen. Det gælder eksempelvis dele af detailhandlen, hvor storcentre og stormagasiner på mere end 15.000 kvadratmenter først endeligt får lov til at åbne igen den 21. april – samme dag som museer, kunsthaller og biblioteker i øvrigt.

Det var også i denne uge, at vi endeligt fik svaret på, hvem der skal udfylde Eva Kruses (store) sko hos Global Fashion Agenda. Organisationen annoncerede nemlig onsdag eftermiddag, at bestyrelsen nu har udpeget italienske Federica Marchionni som nye CEO. Det bliver spændende at se, hvad hun med sin brede, globale erfaring bringer til organisationen og store brancheevents som Copenhagen Fashion Summit.

Vi har samlet ugens øvrige korte modenyheder herunder.

To designere genforenes i nyt smykkebrand

Det er ikke mere end et par uger siden, vi kunne skrive, at den tidligere Lovechild 1979-designer og Head of Studio hos Koché Benedichte Ekstrand lige nu er aktuel med sit eget brand: det nye bodysuit-mærke Bene. Men nu er hun klar med endnu en lancering – denne gang i smykkernes verden. Sammen med Ole Yde, som hun tidligt i sin karriere også har arbejdet som designer for, har hun skabt smykkebrandet OLAB. Et brand, der med inspiration fra både kunst-, film- og musikverdenen skaber håndlavede smykker i sort og forgyldt messing dekoreret med Swarovski-krystaller og perler.

Den første OLAB-kollektion vil være tilgængelig for forudbestilling fra den 9. til 30. april 2021 og vil derefter blive solgt udelukkende hos Ca’ d’Oro i København samt online.  

OLAB / Fotograf: Fryd Frydendahl. 

En gylden nyhed til herrerne

Og vi bliver såmænd i smykkernes verden. Denne gang til herrerne. For den anerkendte smykkedesigner Orit Elhanati – der siden 2011 har skabt drømmende kollektioner under brandnavnet Elhanati – kaster endnu en gang sit gyldne blik mod et mandligt publikum med lanceringen af underbrandet ELHANATI X MAN. Et brand, der med sine smykker i 24 karat guldbelagt sølv forener en minimalistisk, skandinavisk stil med det mystiske, mellemøstlige univers, Orit Elhanatis er kendt og elsket for.

ELHANATI X MAN sælges online og bliver lanceret den 15. april 2021.  

ELHANATI X MAN-kampagne skudt af Holidays og her med model Anton Thiemke. 

By Malene Birger popper up på Pilestræde

Nu er der godt nyt til alle dem, der er gået forgæves i By Malene Birgers butik på Antonigade i København, som lige nu er lukket for renovering. For ‘IN RESIDENCE’ er navnet på brandets nye pop-up, der med adresse på Pilestræde 30A fra nu og frem til maj skal agere ny flagskibsbutik. Her har fokus været på at skabe en genkendelig By Malene Birger-atmosfære med brandets karakteristiske, moderne bohemeudtryk, hvor organiske og taktile overflader er gennemgående. Pop-uppen vil desuden agere platform for en løbende udstilling af kunst og keramik, som udskiftes hver 14. dag, ligesom at IN RESIDENCE også vil forkæle de besøgendes øvrige sanser gennem samarbejder med vinbaren Pompette og blomsterforhandleren Stalks and Roots.

By Malene Birger IN RESIDENCE åbner i morgen, lørdag den 10. april 2021, og den første kunstner på display er den svenske keramiker Emelie Thornadtsson, hvis arbejde også var en del af By Malene Birgers AW21-præsentation. 

Gå foråret i møde i silke og uld

Ligesom modermærket H&M er også underbrandet & Other Stories kendt for sine samarbejder – og nu er nyeste i rækken klar til lancering. Denne gang med den sydkoreanskfødte designer og London-baserede brand i eget navn Rejina Pyo. Et samarbejde, der er udmøntet i en feminin kollektion, som tro mod designerens signaturæstetik indeholder især mange voluminøse kjolesilhuetter, hvor silke møder mere miljøbevidste materialer som økologisk bomuld og RWS-uld (Responsible Wool Standard red.).

& Other Stories x Rejina Pyo-kollektionen lanceres online og i udvalgte butikker den 15. april 2021.

& Other Stories x Rejina Pyo.

Fremtidens Palads

Det er nok de færreste danskere, der ikke kan kalde Poul Gernes’ karakteristiske farvepalet af lyserød, gul, lilla og orange frem på nethinden, når man tænker på Nordisk Films Palads. For den ikoniske bygning har stået som et omdiskuteret og forfriskende udansk kunstværk lige midt i byen i mere end 100 år. Men hvad skal der ske med den både elskede og hadede bygning fremover? Det er omdrejningspunktet i en ny kampagne fra Mads Nørgaard Copenhagen og Gernes-fonden, der går under hashtagget #paspaapalads. I ønsket om at støtte en idékonkurrence om fremtidens Palads, som Gernes-Fonden står bag, har Mads Nørgaard Copenhagen skabt en ny udgave af deres eget flagskib – #101-T-shirten i fire nye farver sammensat af Poul Gernes’ egen datter Ulrikka Gernes. Overskuddet herfra går nemlig til konkurrencen, der blev udskrevet i denne uge, og som inviterer arkitekter, billedkunstnere med flere til at give deres bud på fremtidens Palads.

Mads Nørgaard Copenhagens nye T-shirt sælges i butik samt online, og Gernes-Fondens idékonkurrence er en del af udstillingen ’KØBENHAVN, KÆRLIGHED & CANDYFLOSS’ på Copenhagen Contemporary til efteråret 2021.