“2020 var påvirket af Covid-19-pandemien, som havde en signifikant negativ effekt på H&M-gruppens resultater. Vi havde dog en stærk start på året. Vores positive tendens fra 2019 med flere kunder, flere tilfredse kunder og øgede fuld pris-salg fortsatte i det første kvartal af 2020, hvor overskuddet blev mere end fordoblet i forhold til året før. Som et resultat af vores transformationsarbejde og mange års investeringer med fokus på det digitale bidragede dette til vores evne til at klare de udfordringer, som pandemien medførte.”

Sådan lyder det fra Helena Helmersson, CEO i H&M Group, i koncernens nu endeligt offentliggjorte årsrapport for 2020. En rapport, der – ligesom de fleste andre modevirksomheder – har et helt uundgåeligt omdrejningspunkt; Covid-19. Koncernens nettoomsætning for 2020 landede på 187.031 millioner svenske kroner fra 232.755 i 2019 – et fald på 20 procent, hvor omsætningen fra 2018 til 19 ellers var gået frem med 11 procent. Også på bundlinjen er den ellers positive fremgang vendt og sket et stort skred på bare ét år. Hvor resultatet efter skat i 2019 lød på 13.443 millioner svenske kroner blev det i 2020 reduceret til 1.243 millioner. Men Helena Helmersson er trods tilbagegangen tilfreds med resultaterne for koncernen – især taget de store udfordringer i detailhandlen i betragtning, som betød, at H&M, da det var værst, var nødt til at midlertidigt lukke 4000 af sine i alt 5000 butikker globalt:

“På trods af Covid-19-situationen lykkedes det gennem vores indsats og attraktive kundetilbud at øge vores kundebase i 2020 og holde vores lager under kontrol. Med stærk, rentabel onlinevækst og god omkostningskontrol sluttede vi året med overskud og i en stærk finansiel situation,” lyder det videre i regnskabets såkaldte ’CEO letter’.

Behov for et kompetenceskift

Det er dog ikke kun den dalende omsætning og bundlinje, der er værd at bemærke i regnskabet. Også antallet af medarbejdere har for første gang i mange år taget et dyk og er nu på et lavere niveau end i 2016. Hvor koncernen i 2019 i gennemsnit havde 126.376 ansatte er tallet efter 2020 nede på 110.325.

“I takt med det digitale skift i branchen fremskyndede pandemien også vores behov for et kompetenceskift med et øget behov for online-, tech- og logistikfærdigheder, mens det modsatte var tilfældet for de fysiske butikker. Dette påvirkede mange af vores medarbejdere og betød derfor, at der skulle tages nogle vanskelige beslutninger, men disse var absolut nødvendige for at virksomheden kunne tilpasse sig de endnu hurtigere forandringer i verden omkring os,” siger Helena Helmersson, der da også må siges at have haft et begivenhedsrigt første år i direktørstolen for den svenske tøjgigant:

“2020 var et exceptionelt hårdt år. Det var også mit første år som CEO i H&M efter at have overtaget rollen den 30. januar fra Karl-Johan Persson, der blev bestyrelsesformand i maj. Jeg har arbejdet her i 24 år side om side med så mange fantastiske, dedikerede kollegaer fra hele verden. Selvom pandemien ikke kan sammenlignes med noget andet, vi som virksomhed før har været igennem, og den langt fra er ovre, er jeg overbevist om, at vi vil komme ud stærkere på den anden side af krisen.”

2021 startede hårdt ud

Optimisme til trods ser det ikke ud til, at H&M kom styrket ind i 2021. For samtidig med årsrapporten er den fulde rapport for første kvartal, perioden 1. december 2020 til 28. februar 2021, også blevet offentliggjort. Og her ses det, at koncernens nettosalg blev reduceret til 40.060 millioner svenske kroner fra 54.948 i samme periode sidste år – hvilket er et fald på 21 procent. Bruttofortjenesten gennemgik det samme og faldt fra 28.034 millioner svenske kroner i første kvartal af 2020 til 19.057 i år. Resultatet efter skat blev et underskud på -1.070 millioner svenske kroner mod et overskud på 1.928 sidste år. I Danmark så det specielt slemt ud med et fald i salget på 45 procent, modsat eksempelvis Sverige og Norge, der ‘kun’ gik 19 procent tilbage hver især.

I perioden har op mod 1800 H&M-butikker globalt da også været lukket, svarende til 36 procent af koncerns samlede portefølje:

“Selvom det lige nu stadig hovedsagligt handler om at håndtere de negative virkninger af tilbagevendende butikslukninger, er det tydeligt, at vores kunder sætter pris på vores produkter. Når markeder har fået lov til at åbne igen, er salget i butikkerne steget, mens onlinesalget fortsat har udviklet sig rigtig godt,” lyder det fra Helena Helmersson om udviklingen i det første kvartal af i år.