Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Bæredygtighed

Nyt dansk brand vil genindføre glemt beklædningsdel

Med ambitionen om at udfylde et hul i markedet – og gøre det med klimaet for øje – har fire iværksættere og inkarnerede bybadere skabt Pond Cph med hjælp fra tidligere HAN Kjøbenhavn-medejer Tim Hancock.
Med ambitionen om at udfylde et hul i markedet – og gøre det med klimaet for øje – har fire iværksættere og inkarnerede bybadere skabt Pond Cph med hjælp fra tidligere HAN Kjøbenhavn-medejer Tim Hancock.

De helt korte badebukser, også kendt som speedos, får et comeback i modebilledet herhjemme denne sommer. Det mener – og håber – i hvert fald stifterne af det nye brand Pond Cph. Et brand, der blev grundlagt i 2021 af de fire partnere og dedikerede bybadere Rasmus Veggerby, Mikkel Bechshøft, Anders Krygell og Alexandra Thielke. Sammen har de sat sig for ikke blot at lukke det, de selv synes er et hul i markedet, men også gøre det klimavenligt.

Klimavenligt, fordi badebukserne, der håndlaves i Portugal på en lille familieejet fabrik drevet på ren solenergi, er syet i en italiensk fiber kaldet Q-NOVA. Det er en genanvendt, hurtigtørrende og holdbar nylonfiber, der, ifølge brandet selv, har det laveste klimaaftryk sammenlignet med andre former for nylon. Det skyldes, at tekstilet laves af rester og igennem en produktionsproces, der udleder 45 procent mindre CO2 end traditionel nylon.

De kommer ellers ikke fra modeverdenen, de fire stiftere. Med baggrunde indenfor reklame, branding og salg – og derudover erfaring indenfor livredning, dykning, surfing og elitesvømning – er de dog godt klædt på som iværksættere. Og modeekspertisen har de hentet udefra gennem et samarbejde med den tidligere medejer af HAN Kjøbenhavn Tim Hancock og hans kreative bureau SSOON International. Han er i dag fast coach på projektet og bistår med sparring indenfor blandt andet strategi og udvikling af brandet.

Farvel til “de lange baderør” – og en livstidsgaranti

Modeerfaring eller ej, tør de fire Pond-stiftere godt at spå, at det, de kalder “de lange baderør”, har nået sin udløbsdato – også selvom spådommen i virkeligheden handler mere om deres respektive viden om og erfaring med badetøjs funktionalitet end om reelle evner indenfor trendforudsigelse.

“Badeshorts er måske nok blevet en anelse kortere de seneste år, men de bliver stadig fyldt med luft, klæber på lårene og tørrer aldrig. Det duer slet ikke til alle os, der elsker at bade i byen året rundt,” lyder det i en pressemeddelelse fra Rasmus Veggerby, som selv er blandt andet surfer. Som brandets kreative direktør har han haft som ambition at skabe badebukser, der er funktionelle i forskellige sammenhænge, men som også er langtidsholdbare. Så holdbare, at den helt unge virksomhed har valgt at tilbyde livstidsgaranti på hvert par, de sælger:

“Ponds er designet til at holde mange sæsoner. Til gavn for miljøet. Derfor tilbyder vi også en livstidsgaranti på hvert par, hvis uheldet skulle ske. Man skal bare dele sin historie om, hvorfor badebukserne gik i stykker. Forhåbentligt får vi dog ikke så mange af de historier,” afslutter han.