Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder

En ny design-duo, fremtidens tøj og et gyldent genbrugskoncept

Anne Sofie Madsen lancerer kollektion i samarbejde med hæklekunstner Lulu Kaalund, Dulong Fine Jewelry introducerer vintagekoncept i sine butikker, og H&M dedikerer ny linje til forskning og innovation indenfor bæredygtige materialer.
Anne Sofie Madsen lancerer kollektion i samarbejde med hæklekunstner Lulu Kaalund, Dulong Fine Jewelry introducerer vintagekoncept i sine butikker, og H&M dedikerer ny linje til forskning og innovation indenfor bæredygtige materialer.

2020 er (heldigvis) slut, men selvom vi allerede er godt i gang med et nyt – og forhåbentlig bedre – år, er vi ikke helt færdige med at beskæftige os med coronaåret. For lige nu fremlægger rigtig mange modevirksomheder resultaterne for sidste år – bare i løbet af de seneste uger har vi skrevet om Liewood, Baum und Pferdgarten, Munthe, Saks Potts, Zalando, Les Deux, Shaping New Tomorrow, Mos Mosh og New Nordic Brand House, der blandt andet ejer Blanche. Og her er det tydeligt, at selvom Covid-19 har haft konsekvenser for stort set alle, så har langt de fleste også fundet vej igennem krisen med optimismen i behold.

Og nu vi snakker optimisme – så er det ikke så underligt, at netop denne er temmelig tyndslidt hos landets mange storcentre. For i takt med den begyndende genåbning, det spæde forår og de pludseligt opmuntrede forbrugere må de forsat nøjes med at se på bag ruderne fra deres endnu lukkede centerbutikker. Det fik i denne uge brancheorganisationen Dansk Detail til at skrive et brev til statsminister Mette Frederiksen, hvori de fremhæver risikoen for butikslukninger og konkurser, hvis ikke snart en yderligere genåbningsplan falder på plads.

“Det er nødvendigt at huske, at butikker i et center ikke alle er en del af store internationale detailvirksomheder. Mange af disse butikker er – som på alle andre lokationer – også ejet af selvstændige erhvervsdrivende med en, to eller flere butikker. Her er der ikke nogen forskel i forhold til de genåbnede butikker i gadeplan,” lyder det i brevet fra formand Jørgen Rubæk Krebs, ifølge Finans – der i sin artikel dog også kan skrive, at der ifølge erhvervsministeren lige nu arbejdes på forbedringer af hjælpepakker til de mest kriseramte virksomheder.

Vi har samlet ugens øvrige – og heldigvis lidt mere opløftende – korte modenyheder herunder.

En ny duo

Der en ny kreativ duo i byen. Kunstner og hækledesigner Lulu Kaalund og designer Anne Sofie Madsen har slået sig sammen og indgået et samarbejde om en ’no season’-kollektion af håndlavede styles, der kombinerer Lulu Kaalunds farverige, hæklede værker med Anne Sofie Madsens designhåndværk. Det sker gennem materialer som garn, læder, ruskind, bomuld og uld, og kollektionen består af 11 limited edition designs, inklusiv kjoler, nederdele, jakker og bukser. Til kampagnen har duoen teamet up med model Lykke May og fotograf Fryd Frydendahl.

Lulu Kaalund x Anne Sofie Madsen-kollektionen er ude nu og er tilgængelig på forespørgsel.

Genbrug er guld

Der er guld at finde i gemmerne. Det ved smykkebrandet Dulong Fine Jewelry, der netop har lanceret et nyt bæredygtigt koncept kaldet ’Golden Vintage’. Det betyder, at kunder kan aflevere deres gamle guldsmykker og herefter købe nye Dulong-smykker til en lavere pris. Alle indleverede smykker gennemgår derefter en oppudsning eller renovering, inden de sættes til salg igen i brandets butikker i Lyngby eller i den nye butik på Ny Østergade i København, som åbnede i november sidste år. På den måde håber Dulong Fine Jewelry både at kunne være med til at give brugte smykker nyt liv, samtidig med at de udvider deres egen målgruppe ved at gøre deres nye produkter mere tilgængelige for et større publikum.

En tur i laboratoriet

H&M har længe vist interesse for nye opfindelser indenfor bæredygtig mode – blandt andet via koncernens Conscious-linje, der i stigende grad har budt på eksperimenterende materialer de seneste år. Nu er H&M så klar med et nyt koncept kaldet ’H&M Innovation Stories’. Et koncept, der netop er fuldt ud dedikeret til nye innovationer og eksperimenter indenfor bæredygtighed, og hvor forskere og videnskabsfolk, der arbejder med fremtidens fremstilling af tøj, hyldes. I den første kollektion kan man for eksempel møde det nye materiale EVO by Fulgar, der er et biobaseret garn udvundet af frø fra olieplanten Ricinus. Eller tekstilet Desserto, som er et plantebaseret alternativ til læder fremstillet af kaktus.

“Innovation Stories er en platform, hvor vores eksperimenter når nye højder. Initiativet hylder vores arbejde med forskere og udviklere og sætter fokus på vores progressive idéer,” lyder det i en pressemeddelelse fra Ella Soccorsi, Concept Designer i H&M. Hun suppleres af Creative Advisor Ann-Sofie Johansson: “Innovation Stories er med til at sørge for, at vi udvikler os, samtidig med at vi skaber attraktiv mode, der holder længe.”

’H&M Innovation Stories’ vil vokse med flere løbende kollektioner til kvinder, hvoraf den første blev lanceret i går, torsdag den 18. marts 2021.

Løvens Hule-succes med ny butik i Aarhus

Der er efterhånden kommet en del forretningssucceser ud af DR1-programmet Løvens Hule. Heriblandt webshoppen DitUr, hvor tvillingerne bag, Mikkel og Kasper Dissing, deltog i januar sidste år – og fik både Jacob Risgaard og Jesper Buch med ombord. Siden er det gået stærkt, og nu åbner den ellers udelukkende webbaserede virksomhed deres første fysiske butik. En butik, der får adresse på Store Torv 14 i Aarhus.

“Siden starten i 2014 var vores fokus på onlinesalg, men nu tager vi næste store skridt og åbner den allerførste fysiske butik. Vi er sikre på, at stadig mere handel vil foregå online, men vi ser en stor værdi i at have en fysisk butik, hvor varerne kan mærkes mellem hænderne. Derfor har vi valgt at åbne på Store Torv, og hvis det går godt, har vi en målsætning om, at vi inden udgangen af 2023 har en butik i hver af de fire største byer i Danmark,” lyder det i en pressemeddelelse fra de to stiftere.

Der er en designer gemt i alle

… det mener i hvert fald Ikea Danmark, der med sine nye uniformer har ladet medarbejderne selv stå for at designe en opdatering af møbelhusets genkendelige blå og gule arbejdstøj. Uniformerne, der har fået navnet ’Mig og Ikea’, er skabt igennem et samarbejde mellem virksomhedens eget in-house designteam, de ansatte fra forskellige lande samt repræsentanter fra modebranchen. Resultatet er en kollektion med fokus på individualitet, idet medarbejderne selv kan mikse og matche de enkelte elementer efter egne ønsker. Uniformerne er desuden produceret med øje for miljøet gennem brug af materialer som blandt andet Tencel, ligesom at de er skabt med fokus på at gøre det nemmere at reparere undervejs og til sidst genanvende tekstilerne.