For en tid, hvor modebranchen – som en rigtig mange andre brancher – har været og stadig er meget presset, må man sige, at der har været stor interesse for modebrands i denne sæson af DRs investorprogram Løvens Hule. Og interessant nok er interessen faldet både på dem, der prøver at komme op med måder at minimere modens miljømæssige fodaftryk, som Copenhagen Carcel og Basic Apparel, og dem, der kører hjulet videre mere eller mindre, som det plejer. Og det var en i sidstnævnte gruppe, der torsdag aften overgav 12 procent af virksomheden for en million kroner til investor Jan Dal Lehrmann.

Det blot to år gamle brand, A-View, har i sin korte levetid allerede formået af skabe en omsætning på 17 millioner kroner og sælger sine kollektioner hos blandt andre Zalando.com, Miinto.dk og i Magasin, hvor Jan Dal Lehrmanns kone, Margrethe Dal Lehrmann, er indkøbsdirektør. Brandet sælges desuden både online og engros til nationale tøjbutikker samt via agenter i Tyskland, Norge, Sverige, Holland, Belgien og Polen.

A-View er skabt af Jakob Bording Andersen, der har over 30 års erfaring i modebranchen blandt andet som partner i Minimum og herunder CCO for sub-brandet Moves by Minimum. Hans tunge brancheerfaring og konsoliderede evne til at skabe omsætning og vækst var da også det, der fik Jan Dal Lehrmann til at bide på:

“Jakob Bording Andersen har med en årelang erfaring fra modeindustrien bevist, at han kender gamet og er en særdeles dygtig købmand. Det er på bare to år blevet en rigtig god forretning, og jeg føler mig overbevist om, at vi kun lige har set begyndelsen på et nyt internationalt væksteventyr. Den rejse vil jeg gerne være med på, og derfor ser jeg frem til at byde ind med alle de kompetencer, jeg har samlet omkring e-commerce og international skalering,” fortæller han i en pressemeddelelse.

A-View arbejder med otte mindre kollektioner årligt ud fra holdningen, at eksisterende, aktuelle trends skal være tilgængelige for alle kvinder. Og navnet er inspireret af, at brandet ønsker at repræsentere et overblik – a view – over modens mest populære tendenser. Samtidig vil de med de små kollektioner undgå overskudsvarer. Noget, der må siges at være oppe i tiden – blot har A-View valgt at slå sig fast på mange mindre kollektioner, hvor der ellers er en tendens til, at man stræber mod to årlige kollektioner, der kommer i mindre drops.

“Vi er kendetegnet ved et meget stort drive og vil gerne være et modehus, der hele tiden fornyr sig og følger med strømningerne. Derfor producerer vi kun små kollektioner, der til gengæld hele tiden er aktuelle, og det kan vi se, at både privatkunder og retail i den grad er i markedet efter. Vi kræver heller ikke nær så store indkøb af de butikker, vi handler med, og det har også gjort os til en attraktiv samarbejdspartner. Nu handler det om at udnytte Jan Dal Lehrmanns kompetencer til at få bredt vores brand endnu mere ud og opretholde væksten, så vi realiserer vores drøm om at skabe det næste store danske modebrand,” slutter Jakob Bording Andersen, der er administrerende direktør i A-View.