Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, COPENHAGEN FASHION WEEK AW21, Modeuge

3 brands, der turde tænke ud af boksen til Copenhagen Fashion Week

Med den første fuldt ud digitale modeuge var der også helt åbne rammer for valg af format. Vi har samlet tre brands, der overraskede – og excellerede – med nytænkninger af den vante præsentation.
Med den første fuldt ud digitale modeuge var der også helt åbne rammer for valg af format. Vi har samlet tre brands, der overraskede – og excellerede – med nytænkninger af den vante præsentation.

For første gang blev Copenhagen Fashion Week i sidste uge afviklet i et 100 procent digitalt format. Og med det stod ikke bare et nyt benspænd foran alle brands på kalenderen – noget, som mange udnyttede på imponerende vis med især tre, der skilte sig ud – men også helt åbne rammer for, hvad man ville bruge sin eftertragtede modeugeplads til. Om man ville lave en film, en performance eller noget helt tredje. Og det medbragte en lang række spændende bud på, hvad fremtidens modeuge også kan indeholde. Vi har samlet tre brands, der turde tænke ud af boksen – og slap rigtig godt afsted med det.

Soeren le Schmidt

Soeren le Schmidt er som regel altid garant for et storslået, klassisk – og ikke mindst celebert – show under modeugen. Men denne sæson var han selvsagt nødt til at sadle om, og det må man sige, at han valgte at udnytte. I en gennemført, smuk – og ja, stadig ganske kendis-tung – kunstfilm med titlen ’Boiling Frog’. En film, der med sit budskab og plot både kan ses som en velplaceret reference til den seneste tids ensomhed og isolation, men også som en tiltrængt reminder om det fortsat presserende problem; klimaforandringer. At filmen så samtidig var både utrolig velproduceret, visuelt appellerende og et sansepirrende modigt take på en modeugepræsentation er bare bonus.

Se filmen her og læs vores anmeldelse.

Soeren le Schmidt AW21.

Ganni

Ganni er om nogen i stand til at sætte nye standarder i branchen, når kreativ direktør Ditte Reffstrup folder sig kreativt ud. Ikke blot når det kommer til hendes kollektioner, men også brandets altid nytænkende shows. Noget, der sidste sæson – hvor modeugen var delvist digital – udmærkede sig i et nyt, kunstnerisk take på en præsentation, og som denne gang havde rykket sig endnu længere væk fra det traditionelle format: en livekoncert. Her var tre sangerinder, Zsela, Deb og Coco O, filmet i Delta Lab Studio, imens de på smukkeste og meget rørende vis leverede nogle af Ditte Reffstrups personlige, musikalske favoritter som midthalvfemser-hittet ’You’re not alone’. Et valg, der – ifølge Fashion Forums anmelder, som dog også savnede at se lidt mere til den meget vellykkede AW21-kollektion – føltes som en gave til alle os, der lige nu har brug for den slags emotionelle fællesskaber, som musikken skaber, mere end nogensinde før.

Se koncerten her og læs vores anmeldelse

Ganni AW21.

Stine Goya

Der er mange måder at tænkte både nyt og fremadskuende på samme tid. Det viste Stine Goya denne sæson, hvor brandet i forlængelse af sit igangværende diversitetsprojekt havde rykket sin filmiske setting fra Danmark til Sydafrika, nærmere bestemt Cape Town. Her havde brandet i samarbejde med tre inspirerende personligheder, danser Kara H, fridykker Hanli Prinsloo og rapper Yoyo Bonya, skabt en film, som ikke bare var endnu en æstetisk godbid til alle os, der elsker designerens feminine og farverige univers, men også formåede at levere både et vigtigt budskab og et solidt indblik i den nye AW21-kollektion på en og samme tid.

Se filmen her og læs vores anmeldelse

Stine Goya AW21.