Stine Goya, Grunge Euphoria, onsdag d. 3. februar, klokken 11.00. 

Diversitet har længe vægtet højt hos Stine Goya, der igennem de seneste sæsoner og med forskellige formater har vist, hvordan et fashion brand kan gå forrest, når det gælder om at skabe plads til forskellighed og kunne rumme alle; uanset køn, orientering eller hudfarve.

Med sætninger som “… when you are different they will remind you …” , “… sometimes it hurts not feeling the embrace of welcomeness …” og “… feeling misunderstood and doubted makes you doubt as well …” blev dette budskab for alvor slået fast, da Stine Goya her til formiddag viste deres filmiske bidrag til Copenhagen Fashion Week. Filmen er produceret i Sydafrika, nærmere bestemt Cape Town (og ja, det er muligt i vores teknologiske verden uden at bryde gældende Corona-restriktioner), hvor brandet har teamet op med den moderne danser Kara H, der ofte har mærket forskelsbehandling qua sin hudfarve, Hanli Prinsloo, fridykker og grundlægger af ’I AM WATER’ som kæmper for vores havmiljø og sidst, men ikke mindst, Yoyo Bonya, rapper og beat poet og stemmen bag filmen, som ikke alene er super æstetisk i sit udtryk, men også leverer lydsporets ord, der både fænger og hænger ved.

Ved sidste sæsons filmiske præsentation var det i høj grad kollektionen, der var i fokus. Denne gang havde Stine Goya valgt at lade tøjet træde i baggrunden for i stedet at gøre plads til budskabet, og det var egentlig ok, fordi var så stærkt og ikke mindst relevant og aktuelt med tanke på Black Life Matters og Amanda Gormanns powerfyldte digt til præsident Bidens indsættelse.

Men kollektionen fortjener også opmærksomhed: Den nye AW21-kollektion er en smuk videreførelse af det univers som Stine Goya har skabt med feminine silhuetter, finurlige detaljer og en legesyg farvepalette. Med inspiration i 1980’ernes grunge-bevægelse hylder den individualitet, kreativitet og referencer til datidens musikscene og indeholder i typisk Stine Goya-stil mange forskellige printhistorier. Nogle af de personlige favoritter tæller en farverig blomstret kjole med masser af små plisseringer, et boy’ish denim-inspireret stribet sæt, dunjakken i multiprint, der med sine indbydende farver helt sikkert vil lyse op i gadebilledet næste vinter – og selvfølgelig de mange accessoires, der efterhånden fylder mere og mere i brandets kollektioner. Der er print af smukke blade og historiefortællende små udsagn om kollektionen og selvfølgelig en masse tern, som jo netop kendetegner grungeperioden. På den måde omfavner kollektionen både tidens romantiske og hårdere strømninger – alt sammen fortolket på bedste Stine Goya-vis.

Se hele kollektionen her.