Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, COPENHAGEN FASHION WEEK AW21, Modeuge

“Jeg har savnet at blive inspireret af den diversitet, som man dagligt møder i gadebilledet”

Vi har talt med stifter og kreativ direktør i showaktuelle Lovechild 1979 Anne-Dorthe Larsen, som er “så træt af joggingtøj nu,” og som derfor har skabt en AW21-kollektion, hvis mål er at udfordre hverdagen.
Vi har talt med stifter og kreativ direktør i showaktuelle Lovechild 1979 Anne-Dorthe Larsen, som er “så træt af joggingtøj nu,” og som derfor har skabt en AW21-kollektion, hvis mål er at udfordre hverdagen.

Det har været et vildt år: Hvordan har det inspireret Lovechild 1979s AW21-kollektion?
“Vores AW21-kollektion er selvfølgelig præget af hverdagen, som har været anderledes i 2020. Men i modsætning til at skabe noget hjemligt har vi haft brug for at tilføje noget smukt og interessant, som udfordrer hverdagen – jeg er bare så træt af det der joggingtøj nu. Men kollektionen kendetegnes også ved, at vi ville skabe noget long lasting. Sætte farten lidt ned og tænke os om i processen. At analysere på vores klassikere og udvikle dem, så det stadig har et nyt, interessant udtryk. At sætte fokus på at løfte hverdagen. Der er ikke noget, der forhindrer os i at klæde os flot på, være well dressed everyday, uanset om vi har en lang dagsorden, om vi skal møde nogen eller ej. Vi har jo alle mere lyst til at gå ud af døren, når vi tænker ’kæft hvor ser jeg godt ud i dag’.”

Kan du sætte nogle ord på kollektionen?
“AW21 er opbygget omkring en office feeling, og jeg har både leget med inspiration fra 70’erne og 80’erne. Resultatet er en kollektion, der er elegant, men stadig funktionel, hvor charmen ligger i detaljerne. Vi har lagt vægt på at arbejde med gode og naturlige materialer og god produktion. En af vores målsætninger har været at skifte til flere små europæiske leverandører med metervarer produceret i Europa. Vi er i en proces med Lovechild om at skabe et mere solidt fundament, så vi fortsat kan producere noget vi er stolte af.”

Hvordan har det været at arbejde som designer i det forgangne år, og hvad har Covid-19s benspænd betydet for dig designmæssigt?
“Jeg er en meget visuel person, og jeg vil gerne have tingene i hænderne – se dem ordentligt. Jeg går rigtig meget efter følelser, når jeg designer en kollektion, så på den måde har det klart været udfordrende. Vi har arbejdet i hold oppe på kontoret for at mindske, hvor mange vi har været på samlet på samme tid, hvilket også har haft en indflydelse på dynamikken, som normalt skaber rammerne for vores skabende proces. Udover det har jeg altid fundet virkelig meget inspiration i, hvordan mennesker omkring mig klæder sig på. Det konstante input fra omverden har jeg manglet. Jeg har savnet at blive overrasket og inspireret af den diversitet, som man dagligt bliver mødt af i gadebilledet.”

Hvad er vigtigt for dig at vise med præsentationen, og hvad kommer vi til at opleve?
“Ideen bag showet kom fra den måde, jeg finder inspiration i dagligdagens møder og den diversitet, gadebilledet giver. Hvordan jeg savner hverdagen i det daglige commute og at rejse mod en destination, som vi kender. Det er derfor, jeg har valgt at kalde showet ’Destination Unknown’, fordi vi lige nu bevæger os mod en destination, som vi endnu ikke kender. Hvilket der kan ligge noget smukt i. Showet udspiller sig i en ankomsthal, det ultimative symbol for bevægelse – for at bryde den stagnation, som pandemien skabte. Det er simpelthen imod menneskets natur at stå stille.”

Copenhagen Fashion Week er denne sæson udelukkende digital: Hvad betyder det for dig?
“Det er ærligt talt en kæmpe udfordring, da jeg som tidligere nævnt er meget visuelt anlagt. For mig ligger halvdelen i kvaliteterne og i at kunne mærke på tingene. Jeg sidder jo på den anden side af bordet også – og jeg ved, hvor svært det kan være at indkøbe tøj uden at have kollektionen ved hånden. Det kæver virkelig en stor tiltro og et stort kendskab til brandet.”

Hvordan sørger du så for, at indkøberne  får den rigtige oplevelse af kollektionen digitalt?
“Vi har eget showroom for at kunne præsentere kollektionen i sin helhed. Men vi har også investeret i at producere flere og mere alsidigt digitalt materiale, som præsenterer kollektionen godt for vores e-showroom/salgsshowroom. Det skulle vi alligevel gøre til vores webshop, så det lå i planerne. Vi er jo stadig et meget lille brand ude i verden, så de fleste af vores wholesale-kunder er herhjemme på det danske marked, og derfor har vi heldigvis haft mulighed for at komme ud til kunder på forsvarlig vis for at få det hele til at lykkes.”

Hvilke forventninger har du til denne modeuge?
“Jeg synes, at det bliver interessant at se, hvordan den udfolder sig. Vi er alle blevet presset til at performe på en ny måde, som mange af os ikke har prøvet før, og jeg glæder mig til at se resultatet af vores store forarbejde. Man lærer så meget af at udforske nye måder at levere på. Men jeg glæder mig virkelig også meget til at se, hvordan mine kollegaer i branchen har løst opgaven – det bliver spændende.”