Skall Studio, The Waltz, tirsdag den 2. februar, klokken 11.00.

Allerede sidste sæson var den københavnske modeuge præget af pandemien med færre fysiske shows og færre gæster, og det var under de vilkår, at Skall Studio afholdt deres første og meget vellykkede show. Formiddagens show var derfor det andet i rækken for det bæredygtige danske mærke og en direkte forlængelse af det første, endda på samme location – en herskabslejlighed i indre København – denne gang blot uden publikum og alene produceret til digital visning.

Med inspiration i 1960’ernes New York og en forkærlighed for Leonard Cohen blev AW21-kollektionen med titlen ’The Waltz’ ligesom sidst præsenteret på en blanding af modeller og veninder af huset – herunder Nadja Bender og tidligere balletdanser Amalie Adrian, der langsomt bevægede sig gennem den tomme, lyse lejlighed stemningsfuldt akkompagneret af Nikolaj Nørlund.

Showet var simpelt, ja, men leveret på en æstetisk facon, der lod tøjet træde i forgrunden. Man kunne se det, fornemme det, og den digitale præsentation lod os se detaljerne i de enkelte stykker tøj. Noget, der især er vigtigt, når tøjet er så enkelt og alligevel detaljeret, som det er hos Skall Studio.

Uden afvigelse var farvepaletten holdt i hvid, stort, grå og beige, materialerne indbydende og silhuetterne løse og feminine, men denne gang havde der også sneget sig inspiration fra herregarderoben ind i kollektionen. Som uldfrakken med raglanærmer, der sat sammen med rullekrave og uldbukser efterlod et mere maskulint udtryk ligesom det mørkegrå løstsiddende jakkesæt. Eller den cremefarvede skjortekjole med blondekrave og blondemanchetter, hvor stolpelukningen gik hele vejen igennem og gav et perfekt miks af det maskuline og det feminine.

Selvfølgelig var der også de kjoler og feminine bluser med flæser og detaljer, den quilt og bløde strik, som man på kort tid har lært at forbinde med Skall Studio. En boheme-inspireret kjole lavet at vintage-stofrester gjorde det ud for kollektionens brudekjole, mens en næsten minimalistisk spencerkjoler over en poplin skjorte tilførte et mere moderne snit.

Det var også nyheder i kollektionen som overtøj i uld, der byggede videre på sidste sæsons lancering af lette overgangsjakker, men nu i varme kvaliteter. Og kashmirstrik fra Italien lavet i 100 procent genanvendt kashmir til dem, der ikke er fans af uld.

Kollektionen og præsentationen af den byggede fint videre på det allerede etablerede Skall Studio med en genkendelighed, der ligger fint i tråd med ideen om det bæredygtige tøj, der holder sin relevans sæson efter sæson.

Se hele kollektionen her.