DAY Birger et Mikkelsen, Imagine A New Day, tirsdag den 2. februar, klokken 12.00.

“Modeugen er kun så god, som de brands vi præsenterer,” sagde Cecilie Thorsmark, CEO for Copenhagen Fashion Week, i sin digitale åbningstale tirsdag morgen. Det var en tak til de brands, som bliver ved med at støtte op om modeugen – pandemi eller ej.

Et af de brands, som er vendt tilbage på showkalenderen efter flere års fravær, er DAY Birger et Mikkelsen, og det er lige præcis sådan en sværvægter, som er med til at styrke modeugens renommé i kraft af design, kvalitet og rettidig omhu.

Personligt har jeg været meget spændt på at se, hvad den nye kreative direktør, Christina Exsteen, kan få ud af et brand, som både har en stærk designarv og en loyal fanbase, der blev grundlagt i 1997 af Keld Mikkelsen og Malene Birger.

Selv om sidstnævnte forlod brandet for 19 år siden, er det dna, hun var med til at skabe i DAY, stadig eksisterende, og selvom der har været mange designere ved tegnebordet siden, er det som om, valget af Exsteen er det helt oplagte. Hun stod ved Malene Birgers side gennem mere end et årti, og hun har om nogen fingerspidsfornemmelse for tøj til alle aspekter af den voksne kvindes liv, uden at det er blevet By Malene Birger version 2.0.

Den digitale præsentation af Exsteens DAY-relancering var en stringent klippet og koreograferet minifilm af Rasmus Rørbæk med et (endnu) menneskeøde København som kulisse for hverdagens catwalk i metroen, på rulletrapper, fortov og tagterrasser. Som en illustration af, at det er mode, der med Exsteens egne ord “ikke er skabt til et eventyrliv, ingen lever”, men stadig “tillader os at drømme og forestille os en ny fremtid”.

Hun har ryddet op i DAY-arkivet og bygget videre på det, som hun synes er relevant for tidens kvinder. Det bærende element var oprindeligt en faible for Østen udtrykt i indiske mønstre, broderier og pailletter sat sammen med Vestens skræddersyede enkelhed. Inden familien Mikkelsen solgte livsværket i 2019, var omstillingen allerede i gang til en mere europæisk profil, og Exsteen fører den stafet videre med sit eget præg af coolness og kvalitet.

Hun er optaget af at lave en garderobe bestående af tøjklassikere, der altid er til at falde tilbage på: skjorten, jakken, suit’et, kjolen, frakken og så videre, men i hendes hænder ligner det stadig noget, som afspejler tidens tendenser. Bikerjakken, fordi den er umulig at overgå, men i en eksklusiv læderkvalitet. Trenchcoaten, fordi den passer til alle begivenheder, men i britisk-ternet uld og blød camel. Den quiltede jakke, fordi den også kan bruges over en fin kjole. Midiskørtet i westernfacon, fordi det passer til alle lejligheder, men i blødt kalveskind. Suits i Savile Row-snit med trompetsvaj eller bløde, vide bukser. Kjolerne i løse snit med feminine, stilistiske print i mørke farver, uden at man ligner en weekend-hippie.

DAYs detox til den nye virkelighed er klædelig på alle parametre.

Se hele kollektionen her.