Da Dansk Erhverv i går, torsdag den 12. november 2020, afholdt deres årlige e-handelspris, var der flere repræsentanter fra modebranchen at finde på listen over årets vindere. Prisen som ’Årets Nye E-handelsvirksomhed’ gik til det fire år gamle smykkemærke Camille Brinch Jewellery, som dermed kommer i selskab med tidligere vindere som Apopro og Too Good To Go. Brandet har da også formået at vækste støt siden 2016, hvor Camille Brinch Jewellery så dagens lys første gang i Camille Brinchs forældres skur i Egå ved Aarhus.

“Efter det første år i 2017 havde jeg omsat for over 1,2 millioner kroner. I 2018 var det 5,6 millioner, og i 2019 blev det 14,5 millioner,” siger hun i en pressemeddelelse om det familiedrevede mærkes udvikling de seneste år. I dag har virksomheden eget værksted, ti ansatte, 65.000 følgere på Instagram og en årlig omsætning på 20 millioner.

Ifølge konkurrencens jury, som består af e-handelseksperter, har brandet “på ganske kort tid skabt en innovativ vækstvirksomhed, som blandt andet brillerer med en enestående personalisering af købsoplevelsen.”

“Det føles næsten som om, man står ansigt til ansigt med Camille selv, og det løfter den digitale oplevelse markant. Den unge virksomhed får også ros for at skabe nogle innovative events op til store begivenheder og udnytte annonceplatformene maksimalt. Camille Brinch Jewellery er en klassisk iværksætterhistorie, der med innovativ udnyttelse af teknologi og kanaler har skabt en imponerende top- og bundlinje for så ung en virksomhed,” lyder det i begrundelsen.

En kombination af “smart teknologi, godt købmandskab og gode produkter”

Også det vækstende herrebrand Shaping New Tomorrow blev fremhævet og vandt prisen ’Bedste B2C under 100 millioner kroner’.

“Det er svært at sige Shaping New Tomorrow uden at sige vanvittig vækst. Den unge Aalborg-virksomhed er den perfekte blanding af smart teknologi, godt købmandskab og gode produkter. Samtidig formår de at tænke nyt og kreativt i en ellers støvet og konservativ branche. Det betyder, at nye kunder vælter ind både på nettet og i de fysiske butikker. Sammenholdt med en customer return rate på 50 procent sikrer det en imponerende bundlinje, der gør de store ambitioner om både bæredygtighed og eksport realistiske,” lød juryens begrundelse.

Der blev i alt uddelt 12 priser, og blandt de øvrige vindere kan nævnes webshoppen Trendhim, der vandt ’Bedste E-eksport’, og Matas, der løb med den største pris, ’Årets Guldvinder’.

“2020 har været et turbulent år med coronakrisen, der har ramt de danske virksomheder vidt forskelligt. Nogle har oplevet en eksplosion i salget, mens andre har set alle ordrer og kunder forsvinde i løbet af få timer. Fælles for alle virksomhederne er dog, at de har knoklet helt vildt under vanskelige forhold. Det fortjener de al mulig hæder for,” siger e-handelsdirektør for Dansk Erhverv Niels Ralund.