Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, SPONSORERET

På 14 dage steg omsætningen 84 procent: Småfolk har sat alle sejl ind på onlinevækst

Gennem et nyt samarbejde med det digitale marketingbureau Kvantum har børnetøjsmærket Småfolk for alvor fået hul på de digitale kanaler i både ind- og udland.
Gennem et nyt samarbejde med det digitale marketingbureau Kvantum har børnetøjsmærket Småfolk for alvor fået hul på de digitale kanaler i både ind- og udland.

“Vi har brugt online markedsføring siden 2015, men følte, at tiden var inde til at prøve noget nyt.”

Sådan lægger Mikkel Boye Hauger, CEO hos det danske børnetøjsbrand Småfolk, ud. Et brand, der blev stiftet tilbage i 2004, og som siden især er blevet kendt for sit legesyge og finurlige univers i børnehøjde med farverige kollektioner, hvor de fleste materialer er økologiske og hvor 85 procent er Oeko-Tex Standard 100-certificeret. Den første butik åbnede i 2007 i Holbæk. Siden er porteføljen vokset til fem børnetøjsbutikker rundt omkring i Danmark og en kundebase, der foruden det danske marked, også tæller hele Europa, Korea og Australien.

Men med en stærk fysisk tilstedeværelse og solidt B2B-salg er et naturligt næste skridt at styrke det tredje ben i virksomheden: Smafolk.dk. Af denne grund indgik brandet i juni i år et samarbejde med det digitale marketingbureau Kvantum. Et bureau, der netop har specialiseret sig i e-commerce, og som overtog ansvaret for at give Småfolks online markedsføring et spark fremad med fokus på blandt andet Google Ads, SEO og Facebook. Og allerede på 14 dage var der positive resultater at spore. Fra den 1.-15. juni 2020 steg omsætningen med hele 84 procent, hvis man sammenholder med samme periode sidste år. Noget, der også har haft en positiv effekt på konverteringsraten – besøg, der leder til salg – som steg med 43 procent i perioden.

“I opstarten med Småfolk har hastighed været et vigtigt parameter. Som bekendt er der ikke råd til at spilde en måned, og derfor har det været essentielt at komme udover stepperne hurtigt, særligt når opstarten har været præget af videomøder frem for fysiske møder. Her har det til gengæld vist sig, at en virtuel opstart ikke har begrænset resultaterne. Efter godt og vel 2,5 måneds samarbejde med Småfolk kunne vi se, at effekten var taget til, og omsætningen for Smafolk.dks webtrafik var steget markant – og stadig gør det,” fortæller Martin Jagd Graeser, der er CEO og grundlægger i Kvantum.

Return of investment

Men hvad bunder den massive vækst i onlineomsætningen så i? Ifølge Martin Jagd Graeser, skyldes det især, at de har arbejdet med at sikre sig, at Småfolk drager nytte af de kunder og søgninger, der er relevante for lige netop deres brand:

“Det, som vi især har skruet på, er relevans overfor målgruppers søgninger. Det er et enormt taktisk felt at bevæge sig indenfor, der ikke beror på de samme ting, som man normalt fokuserer på i modebranchen. Det handler ikke så meget om, hvordan tingene ser ud, men om at forstå sin målgruppe og de rigtige algoritmer. Man kan se det som en slags dataøvelse. Vores opgave er at teste os frem, lave analyser og derigennem ramme kunderne rigtigt på baggrund af deres brugeradfærd,” siger han og fortæller, at det er et meget kompetitivt marked. Når man investerer i online markedsføring gælder det ikke kun om at fyre mange penge af på annoncering – øvelsen er at bruge sine penge på det rette medie og på det rette tidspunkt.

“Alle kan kaste penge efter annoncer. Vi sørger for, at vores kunder kun bruger annoncepenge, hvor det er relevant, og hvor det tjener sig hjem igen. Det skal kunne ses på vores kunders bundlinje, at de arbejder sammen med os, ellers har vi ikke gjort et godt nok stykke arbejde,” siger han og suppleres af Mikkel Boye Hauger, der fortæller, hvorfor valget faldt på netop Martin Jagd Graeser og Kvantum, da brandet søgte ekstern assistance til at øge deres onlinevækst:

“Forud for starten af vores samarbejde lavede Kvantum en meget lang liste med ting, de mente kunne forbedres og mange af de her ret tekniske ting var de gode til at formidle, så jeg kunne forstå dem. Jeg fik også fornemmelsen af, at her havde jeg med et bureau at gøre, der bruger ret meget energi på at holde sig ajour med, hvad er der behov for i morgen – og ikke bare gøre mere af det, vi gjorde i går,” siger han og fortæller, at Kvantum er gode til at trykke, der hvor de ser, der sker noget:

“Det bedste eksempel i vores korte samarbejde er Tyskland – Kvantum fik øje på via data, at der allerede var en del trafik fra Tyskland – så på meget kort tid fik vi sat nogle ting i gang der, hvilket har betydet, at vi har haft en rigtig god udvikling på det tyske marked.”

Online tilstedeværelse bliver vigtigere i fremtiden

Også Martin Jagd Graeser påpeger, at næste skridt på rejsen er at få markederne i Tyskland og UK til at ligne den danske performance. Og til spørgsmålet om, hvordan de vil gøre det, svarer han:

“Det er nogle kæmpestore markeder, som ikke ligner Danmark. Det er nogle helt andre udfordringer, man skal tage højde for. Brexit, coronatilstande og så videre. Derfor handler det om at teste sig frem til bedre målbare resultater og finde ud af, hvad det er, der gør Småfolk relevant i de her markeder,” siger han og indskyder:

“Vi er allerede godt i gang, men det tager tid. Det er lidt ligesom at træne til et maraton. Formlen er fundet, nu skal der bare skrues op for indsatsen.”

Beder man Mikkel Boye Hauger se fremad og udpege, hvad ambitionen er for næste skridt, er svaret – ikke overraskende – først og fremmest at skabe en sund vækst og derigennem en sund forretning – og ikke mindst en forretning, der er konkurrencedygtig i en tid, der bliver mere og mere digital. For selv tror han ikke, at der er meget fysisk handel tilbage i branchen om ti år:

“Den fysiske handel, der er, vil nok tilhøre de store kæder. Så online tilstedeværelse og synlighed er helt afgørende. Vi er og vil nok også altid være en relativt lille fisk – men vi er opsatte på at kunne navigere i et farvand med nogle meget store samhandelspartnere,” siger han og afslutter:

“Vi mener, der er potentiale for vækst, men det er helt afgørende, at bundlinjen følger med. Det er også målet at lave en mere skarp adskillelse mellem udsalgskampagner og ’hverdag’, og der er bedre plads til historiefortælling om andre ting. For eksempel at stort set alle vores produkter er økologiske, at vi er en lille familiejet virksomhed, der tager os kærligt af hver eneste ordre, og om alle børnene og deres mødre, der melder tilbage, hvor glade de er for vores ting.”

 

Artiklen er skrevet af Fashion Forum og sponsoreret af Kvantum