Siden vi under forårets lockdown kunne fortælle, hvordan det lille team hos Blanche knoklede på for at kunne holde hjulene kørende, er der sket store omvæltninger i den fortsat lille gruppe, der siden 2017 har opstartet og drevet Blanche.

Fredag den 30. oktober 2020 skrev medstifter og tidligere kreativ direktør i Blanche Mette Fredin på sin Facebook-profil, at hun ikke længere var en del af Blanche. I et interview med Fashion Forum bekræfter ligeledes medstifter Melissa Bech, at hun fremover skal varetage ansvaret for brandets udtryk og udvikling i rollen som Brand Director. Dermed bliver hun også ansvarlig for at indfri det potentiale, der, ifølge en pressemeddelelse fra brandets ejerkreds, New Nordic Brand House, endnu ikke er indfriet.

“Min vision for Blanche er, at vi bliver et internationalt førende fashion brand med en tydelig bæredygtig profil. Men jeg vil også lave et brand, som rammer i tiden og er både relevant og aktuelt. Jeg tager naturligvis udgangspunkt i mig selv og min egen omgangskreds, men jeg håber at kunne lave et superfedt design, som alle har lyst til at gå i. Jeg er af natur vildt nysgerrig, og jeg kan se et kæmpe potentiale i den digitale tidsalder, vi er i, men jeg værner også om den gode kvalitet, pasform, farvekombination og tilsvarende pris,” fortæller Melissa Bech, der har været med til at etablere Blanche som showbrand og blandt finalisterne til Magasin du Nord Fashion Prize tilbage i 2018.

Ny designer på holdet

Til fremadrettet at udvikle Blanche på designdelen har Melissa Bech ansat designeren Louise Amstrup, der, udover at have en solid international erfaring fra blandt andre Alexander McQueen, har drevet brand i eget navn i 15 år og senest  kommer fra en stilling som Design Manager hos Second Female.

“Louise har en fantastisk arbejdsgang og et stærkt netværk hos nogle af de bedste producenter indenfor vores kategori. Og så er hun eminent dygtigt til at forstå et globalt marked og de stærkeste tendenser – specielt indenfor bæredygtigt design,” siger Melissa Bech og fortsætter:

“Louise Amstrup skal være med til at skabe de rette rammer for udviklingen af Blanche sammen med mig. Det vigtigste er, at vi lytter til vores kunder og forhandlere, samtidig med at vi hele tiden udvikler designet og skaber nye muligheder for den succes, vi allerede har skabt. Vores bæredygtige profil er brandets DNA, men vi ønsker også at rykke vores kunder og samarbejdspartnere og overraske positivt.”

Hvordan vil man som forbruger kunne se kollektionerne ændre sig?

“Vi kommer til at udvikle på kollektionen, men man vil altid kunne genkende Blanche på vores overordnede udtryk. Blanche er grundlagt på en bæredygtig strategi, hvilket forbliver udgangspunktet for alt. Og så er denim omdrejningspunktet for kollektionerne.”

Kommer I til at fortsætte med de samme leverandører og fabrikker som før? 

“Vi arbejder med nogle super innovative leverandører, hvor bæredygtighed, certifikationer og mindre miljømæssigt fodaftryk er en prioritet. Vi har brugt tre år på at vokse med de leverandører, og planen er helt klart at fortsætte den grønne vej. Vi er meget loyale overfor vores samarbejdspartnere, som har støttet os helt fra starten. Det er svære tider for mange producenter grundet Covid-19, og vi har en forpligtelse overfor vores kunder og samarbejdspartnere. Både når det kommer til kvalitet og pris, men også når det kommer til kommercielle betingelser.”

I har flere gange holdt shows under Copenhagen Fashion Week, men var fraværende i SS21. Vil I fortsat være et showbrand?

“Jeg elsker at lave shows, og vi har lavet nogle helt fantastiske events og shows, som har været en kæmpe succesfaktor for Blanche. Lige nu bliver vi nødt til at få styr på en overordnet pandemi, før vi laver planer om et stort show. Men jeg håber, vi får lov til det igen til modeugen i august 2021 – det ville være så fantastisk.”

Melissa Bech og Louise Amstrup er begge tiltrådt i deres nye positioner.