Når kalenderen inden længe siger fredag den 27. november, ruller Black Friday endnu en gang indover Danmark – og det meste af verden. Men er der overhovedet stemning for en stor udsalgsfest i en tid, hvor corona har ændret forbrugernes hverdag, humør og købelyst?

Spørger man DI Handel, er svaret – en smule overraskende – ja. Ifølge en ny undersøgelse, der er foretaget blandt 1005 danske forbrugere med fokus på deres forventninger til Black Friday i år, er der tværtimod lagt op til endnu en gang at slå rekorden for den største handelsdag herhjemme. 24 procent af dem, der har svaret, at de vil eller måske vil købe noget i forbindelse med Black Friday i år, forventer også at købe for mere, end de plejer. Modsat svarer kun ti procent, at de – måske på grund af corona – vil bruge færre penge på den store handelsdag denne gang. I alt venter danskerne i gennemsnit at putte varer for 1912 kroner i indkøbskurven. Og her er det især tøj og sko, der vil ryge over disken. Undersøgelsen viser nemlig, at den kategori rangerer øverst på listen med danskernes top fem Black Friday-produkter i 2020 med 45 procent, som især vil holde øje med tilbud på tøj, sko og tilbehør.

“Vi er glade for, at købelysten blandt danskerne er intakt på trods af corona. Det er vigtigt for detailhandlen og den danske beskæftigelse,” siger branchedirektør i DI Handel Sidsel Dyrholm Holst i en pressemeddelelse. 

Hvad der dog ikke er overraskende, er, at flere forbrugere i år forventer at rykke udsalgsindkøbene fra de fysiske butikker til de online. En udvikling, der allerede var igang, men som ventes at blive endnu tydeligere på grund af Covid-19. Ifølge DI Handel, svarer 54 procent, at deres indkøb den 27. november primært vil foregå digitalt, hvorimod kun 14 procent siger, at det hovedsaligt vil ske i fysiske butikker. Her er det især de yngre forbrugere i alderen 18-29 år, der vil skabe tendensen.

“Vores undersøgelse understøtter i høj grad, at flere danskere har taget onlinehandel til sig. Det er derfor vigtigt, at virksomheder sørger for at styrke deres digitale kanaler, så de er tilstede der, hvor et stadigt stigende antal forbrugere er,” fortsætter Sidsel Dyrholm Holst.