Her på Fashion Forum-redaktionen opererer vi stadigvæk fra hjemmekontorerne og er ved at have superoptimeret både WFH-uniformer og vores daglige zoom-møder. Men, vi er også ude til en masse pressebesøg i disse uger, og det bekommer os noget så godt. For meget kan vi klare gennem computeren, men det er jo mødet med jer, brands og branche, der driver værket. Så vi krydser alle fingre for, at der igen snart kommer ro på smitteudviklingen, og ser fremad mod denne nye tid. Som altid er I altid velkomne til at tage fat i os med jeres nyheder og ideer – store som små. Rigtig god weekend/CC.

Her kommer et udvalg af ugens korte nyheder:

Come rain or shine

I Danmark regner det. Rigtig meget endda. Men det gør det også i England, det kender den danske designer Cecilie Bahnsen alt til. Hun tog sin Master-uddannelse i Womenswear på Royal College of Art i London og arbejdede efterfølgende i den engelske hovedstad i næsten fem år, før hun startede sit eget brand i 2015. Nu sætter hun sit præg på den ikoniske regnjakke ‘The Mac’ i samarbejde med det britiske luksusbrand Mackintosh:

“Jeg ville lave en frakke, der kan beskytte mine kjoler – en regnfrakke til de kvinder som bærer dem. Jeg ville tage den traditionelle Mackintosh-herresilhuet med dens funktionelle kvaliteter og maskuline snit og bringe den ind i mit univers,” skriver den danske designer i en pressemeddelelse.

På Cecilie Bahnsens AW20-kollektion finder du syv frakker med afsæt i to forskellige herresilhuetter fra Mackintosh’s arkiver. Den ene er den traditionelle ‘Mac’ tilsat Bahnsens signaturvolume og en aftagelig hætte, og den anden er en oversized kappe. Begge konstrueret i Mackintosh’s vandtætte signaturmateriale.

Cecilie Bahnsen x Mackintosh kan findes online nu på den danske designers hjemmeside.

Cecilie Bahnsen x Mackintosh

Tommy Hilfiger installerer verdens største solcelletag

Det er ikke længe siden, at danske Bestseller annoncerede deres investering i en solcellepark, der fra sommeren 2021 skal dække hele koncernens globale strømforbrug – men allerede nu har Tommy Hilfiger fået installeret et solcelletag på deres 110.000 kvadratmeter store varehus i Venlo, Holland. Varehuset er belagt med 48.000 solcelleplader og genererer ikke kun strøm til bygningen, men også til de resterende PVH-ejede butikker og kontorer i Holland. PVHs brandportefølje tæller, foruden Tommy Hilfiger, blandt andre også Calvin Klein – og varehuset i Venlo distribuerer dagligt op til 600.000 enheder rundt i Europa, Mellemøsten og Afrika. Solcelletaget er del af virksomhedens ambitioner om at være drevet af 100 procent vedvarende energi samt at nedsætte emissioner i forsyningskæden med 30 procent i 2030.

 Sweat baby sweat! 

Athleisure-bølgen så kortvarigt ud til at dampe lidt af, efter trenden over flere år kun voksede sig større og større, men så ramte corona. Pludselig blev rummelige sweatshirts og bløde joggingbukser hverdagsstilen for de mange hjemmearbejdende, og nu træder Boss ind i kampen om det fashionable sportstøj, gennem et samarbejde med det amerikanske sportswear brand Russell Athletic:

“Det afslappede udtryk er et vigtigt element i vores Boss-kollektioner, så tidspunktet for at teame op med en pioner på området er perfekt,” skriver Ingo Wilts, Chief Brand Officer for Boss, i en pressemeddelelse.

Kollektionen lanceres først i marts 2021, men allerede nu giver Boss en forsmag på, hvad vi kan forvente os af designsamarbejdet. Skitser af kollektionen tegner et billede af retro sportswear-elementer, som hættetrøjer og sweatshorts i kombination med klassiske elementer fra herregarderoben som trenchcoats og blazere. Kollektionen henvender sig til både mænd og kvinder.

BOSS x Russell Athletic lanceres i marts 2021. Kampagnen produceres af det kreative bureau og forlag Highsnobiety.

BOSS x Russell Athletic

Hellere en yogatop end en dyr designertaske 

Power House og Moshi Moshi Mind har i denne måned lanceret en mindre tøjkollektion sammen, hvor bevidsthed og balance er nøgleordene.

“Vi vil hellere hænge ud med en grøntsagssmoothie end at powershoppe – og når vi shopper, skal det være afslappet og i overensstemmelse med vores livsstil, underspillet, lækkert og berigende. Det er Power House x Moshi Moshi Mind,” skriver de i en pressemeddelelse.

Kollektionen består af fem elementer – en oversized sweatshirt, en T-shirt med V-hals, en klassisk løbejakke, en yogatop og et par tights. Kollektionen er indbegrebet af den efterhånden velkendte athleisure trend, hvor det afslappede møder det klassiske, hvor gym tights kombineres med habitjakke, og hvor grænsen mellem jobuniformen og træningstøjet næsten er forsvundet.

Power House x Moshi Moshi Mind-kollektionen kan købes allerede nu på Powerhouse’ hjemmeside. 

Maria Black udvider med to nye butikker og en pop-up

Det danske smykkebrand Maria Black har, trods krisen, oplevet massiv fremgang – alene i maj måned i år steg brandets omsætning med hele 228 procent – og nu udvider de med to nye butikker. På nuværende tidspunkt har brandet en fysisk tilstedeværelse i København, London, Oslo og München, og derudover sælges Maria Black-smykker online i mere end 35 lande globalt. Til november åbner de en ny butik på Store Torv i Aarhus samt en i Bergen, Norge, og kommer hermed op på seks butikker i alt. Ydermere vil de være tilstede med en pop-up shop på Kongens Nytorv i København fra starten af november og året ud.

 Butikken på Store Torv 10, 8000 Aarhus, er sat til at åbne medio november, mens butikken i Norge, Standgatan 25, 5013 Bergen, åbner ultimo november. Deres pop-up butik åbner primo november på Kongens Nytorv 21, 1050 København. Alle destinationer vil indeholde et piercing studio.

Boozt erstatter det fysiske modemagasin med nyt onlineunivers

I 2017 lancerede den dansk-svenske e-shop den fysiske udgivelse Boozt Magazine som supplement til netbutikken. Magasinet i print var opbygget som et klassisk modemagasin med interviews, portrætter og modeserier. Nu rykker dette indhold online med lanceringen af ‘The Edit’:

“Med den nye tilføjelse vil vi skabe en mere gnidningsfri og inspirerende shoppeoplevelse, der står i forlængelse af vores andre marketingaktiviteter som e-mails og sociale medier,” skriver Peter G. Jørgensen, CCO for Boozt, i en pressemeddelelse.

The Edit vil dagligt udgive indhold produceret i samarbejde med relevante influencere og brandpartnere, hvor Boozt i den forbindelse kan tilbyde brands en storytelling platform i tillæg til de klassiske bannerreklamer. På den måde kan de kommunikere mere direkte med kunderne ved hjælp af anonymiserede kundedata og målrettede kampagner, med ambitionen om at elevere slutbrugerens oplevelse hos Boozt gennem nyt og relevant indhold.

Goth møder glam rock i nyt designsamarbejde fra H&M

H&M går ikke ned på designsamarbejder dette efterår – siden august har de lanceret hele tre af slagsen med libanesiske Sandra Manosur, italienske Giuliva Heritage og det britiske streetwear-brand Kangol. Nu er H&M klar med endnu et collab – denne gang med Susie Cave, kreativ direktør og designer hos The Vampire’s Wife. Kollektionen består blandt andet af en minikjole med blonder og skulderpuder, en velourkjole med sløjfe og en kappe med sølvblonder – alt sammen i sort og hvid. Dertil har Susie Caves mand, sanger og kunstner Nick Cave, designet en række finurlige smykker til kollektionen. Om samarbejdet skriver Susie Cave i en pressemeddelelse:

“Det var en stor ære at blive bedt om at være designer og kreativ direktør for The Vampire’s Wife samarbejde med H&M. De har lagt et stort arbejde i at bringe The Vampire’s Wifes mørke og sensuelle verden til livs i kollektionen. Jeg håber, at kollektionen bringer lige så meget glæde til dem, som skal bære den, som det gav mig at skabe den.”

The Vampire’s Wife x H&M kan købes nu online og i udvalgte H&M-butikker.

The Vampire’s Wife x H&M