Modebranchen har en stor og kompleks opgave foran sig i forhold til at omstille sig til en mere ansvarsfuld og bæredygtig forretningsmodel. Det har konsulentvirksomheder som Closed Loop, stiftet af bæredygtigheds- og tekstilekspert Suzi Christoffersen, skabt en forretning på gennem rådgivning og udarbejdelse af CSR-, produkt- og materialestrategier. Strategier, hun har udarbejdet for brands som Wood Wood, DAY Et, Baum und Pferdgarten og NN07. Men nu er det tid til at udvide værktøjskassen.

Suzi Christoffersen og hendes partner, Mie Tingsager Nielsen, der blandt andet driver deres interne materialebibliotek, The Fabric Source, har slået sig sammen med Save Agency. En ditto bæredygtig konsulentvirksomhed, der er stiftet af den branchekendte profil Thomas Nissen. Efter mere end 20 års arbejde i branchen gennem roller som direktør i Five Units og salgsdirektør hos Esprit Skandinavien, Wood Wood og Levi’s valgte han i januar i år at sadle om og dedikere sig til rådgivning indenfor det, han selv kalder krydsfeltet mellem bæredygtighed og virksomhedsstrategi. Sammen vil de rådgive den danske modebranche med grøn omstilling på alle niveauer – fra produktion til indkøb og ledelse.

“Det er ikke nok bare at bede indkøberen skifte til nogle mere bæredygtige materialer eller at kortlægge hele leverandørkæden. Det nye værdisæt skal indarbejdes i alt, hvad man foretager sig, og det kan godt tage lang tid at lave en sådan organisatorisk ændring, men det er en fremtidssikring, der er nødvendig at lave, hvis man vil være relevant som virksomhed om bare få år. Her tror vi på, at Thomas’ kompetencer kan være med til at påvirke særligt salg og ledelse til at forstå, at samfundsansvar sagtens kan være en god forretning, hvis den rette strategi lægges,” siger Suzi Christoffersen og Mie Tingsager Nielsen i en pressemeddelelse.

Omstillingen skal også op på ledelsesniveau

Hvor Closed Loop er specialiseret i især supply chains, bæredygtige tekstiler og designprincipper, der understøtter den cirkulære økonomi, har Thomas Nissen brugt sine år i branchen på at specialisere sig i international forretningsudvikling, wholesale, retail, kommerciel strategi og ledelse. Og det er netop denne kompetence-cocktail, som de ser stort potentiale i gennem deres nye samarbejde:

“Jeg ser vores konsulentsamarbejde som en unik kombination af kompetencer og reel handlingsviden indenfor virksomheders samfundsansvar, handelsmæssige strategier og fremtidige grøn omstilling. Sammen kan vi i højere grad bidrage med at servicere ledelsen i danske tøjvirksomheder ved at yde services, hvor vi kan tilpasse deres strategi, kommercielle forretningsmetoder og nye værdibaseret målsætninger, så de forsat kan lykkes med en mere ansvarlig og fremtidssikret virksomhed,” supplerer Thomas Nissen, der faldt i snak med Suzi Christoffersen og Mie Tingsager Nielsen under august-modeugen på CIFF. Her gik det op for dem, at deres mål på vegne af den danske modebranche har større chance, hvis de slår sig sammen.

“Indtil nu har vi set meget på udfordringerne omkring det at producere tøj, både de sociale og de miljømæssige – arbejdsforhold, dyrevelfærd, lønninger, vandforbrug, kemikalier, CO2-udledninger for bare at nævne nogle få. Vi har set mange eksempler på, at ansvaret ender i indkøbsafdelingen, men i virkeligheden er ledelsens opbakning og engagement noget af det allermest fundamentale, når man skal lave en grøn omstilling,” afslutter Suzi Christoffersen og Mie Tingsager Nielsen.