Det er svært at sætte ord på den seneste uges begivenheder uden at zoome ud af modebranchen og ind på den nyopblussede metoo-debat og de efterfølgende bølger, der er skyllet indover mediebranchen, efter Sofie Linde holdt sin stærke tale til årets Zulu Comedy Galla. Vi er langt fra i mål, når det kommer til aflivningen af sexisme, seksuelle krænkelser og ulighed. Det er tydeligt. Og nu er tidspunktet –for alle – at se indad og gå sit eget kontormiljø, arbejdskultur og omgangstone grundigt efter i krogene.

Herudover holder vi vejret med restaurationsbranchen og alle de andre brancher, der er påvirkede af de opdaterede restriktioner, der blev udsendt mandag – nogle, der også ramte ELLE Style Awards, som skulle være løbet af stablen i dag, men i sidste time blev rykket til den 6. november grundet de nye begrænsninger på vores social færden i de senere timer.

Til gengæld er corona-situationen blevet bedre i Aarhus, hvor der i går blev afholdt den første udgave af den nye pris Salling Future Friendly Fashion Award – en pris, der gik til henholdvis Artikel som Årets Brand, Ashna Patel som Årets Talent og Elsk, der løb med Årets Publikumspris.

Læs med herunder, hvor vi samler op på ugens øvrige korte modenyheder. (redaktionen)

It’s raining Wood Wood, halleluja

Designsamarbejder er langtfra en sjældenhed i modebranchen, hvor designere og brands for længst har opdaget både det kreative – og ikke mindst forretningsmæssige – potentiale i at slå sig sammen med nogen, der excellerer på andre områder end én selv.

Og det er da også netop dét, der er tilfældet i det nye samarbejde mellem Rains og Wood Wood. Et samarbejde, der er resulteret i en fælles capsule-kollektion af regntøj, bygget op omkring populære Rains-styles fra arkiverne. Vi taler altså designs i Rains’ praktiske og regn-resistente signaturmateriale i en monokrom grå og hvid-farvepalette. Også Wood Woods karakteristiske pile-logo er blevet genoplivet på kollektionens specialdesignede og overdimensionerede logoer – logoer, der desuden indeholder tallene 179 og 746, der peger på det antal dage, det regner om året i Danmark og de millimeter af regn, der falder. Selve kollektionen består af unisex-regnjakker og -hatte, samt en nydesignet udgave af Wood Woods ’Marlo’-taske i et nyt og transparent – og selvfølgelig vandtæt – materiale.

Rains x Wood Wood-samarbejdet blev lanceret i de to brands egne butikker samt online i går, torsdag den 17. september 2020.

Muji åbner stor flagship store og udvider med nye koncepter

For snart et år siden blev det muligt at købe japansk design, tøj og interiør fra Muji i Danmark, da det populære brand åbnede deres første danske butik i Illum, København. Og det var en succes. Så meget at den i forvejen store butik flytter nu til endnu større lokaler på Illums på fjerde sal.

Det nye område bliver, efter sigende, meget mere end bare butik. Man kan stadig finde alle de produkter i brandets enkle og minimalistiske designs, som man plejer, men de udvider butiksoplevelsen med to nye koncepter: Muji Community Market og Open Muji. Førstnævnte er et fødevaremarked med produkter fra lokale fødevareproducenter under et nyt tema hver måned, og det andet, Open Muji, dækker over et multifunktionelt rum, som skal huse foredrag og workshops med alt fra designere og forfattere til lokale madproducenter. Derudover introducerer de interiørmærket Muji Idée samt et kurateret udvalg af bøger under navnet Muji Books.

De indgår således i rækken af detailbutikker, der alle vil gøre shoppeoplevelsen til meget mere end forbrug – noget, vi senest har set hos Hummel, da de i sidste måned åbnede deres føste danske butik i Aarhus med ambitioner om at være en destination mere end ‘bare’ en tøjbutik.

Muji’s nye flagskibsbutik åbner fredag den 9. oktober på 4. sal i Illum, Østergade 52, 1001 København K.

Muji Store, Illum.

Shaping New Tomorrow shaper ny butik i Aalborg

Også buksebrandet Shaping New Tomorrow flytter til større lokaler – bare i Aalborg. Det var her stifterne Kasper Ulrich, Christian Aachmann og Christoffer Bak åbnede deres første butik, der nu ifølge brandet er blevet for lille til den store efterspørgsel, de møder. Tidligere på året kunne de da også fremvise et regnskab med en tredobling af bruttofortjenesten fra 12 millioner i 2017/18 til knap 35 millioner i 2018/19. Og også vækstplanen for 2020 går som forventet trods coronakrisen:

“Vi er i en branche, hvor mange store spillere introducerer nye kollektioner hver 14. dag. Det har vi altid været imod. Derfor besluttede vi fra starten, at størstedelen af forretningen skal bygge på såkaldte ‘never out of stock’-produkter. Det betyder, at vi laver tøj med et klassisk design, som ikke i samme udstrækning som fast fashion går af mode. Det er grunden til, at vi lige nu ikke står med et lager, der er fyldt op med tøj, som ikke længere er på mode,” skriver ejerne.

Den nye butik i Aalborg er blot én del af brandets store ambitioner, som også indebærer nye markeder udenfor Danmark. 

Shaping New Tomorrow åbnede dørene til deres nye lokaler på Østerågade 4A, 9000 Aalborg i går, torsdag den 17. september.

Stifterne af Shaping New Tomorrow. Fra venstre: Christoffer Bak, Kasper Ulrich og Christian Aachmann.

Design-dimittender bearbejder corona-benspænd 

‘Nok se, ikke røre’ er den danske titel på Designskolen Koldings afgangsudstilling, hvor de netop færdiguddannede bachelorer og kandidater tager fat i nogle af tidens store temaer som virushåndtering og angst. Dimittenderne har – ligesom mange andre studerende – haft en kaotisk afslutning på deres uddannelse grundet Covid-19, og mange af afgangsprojekterne er færdiggjort på afstand af skole, værksteder, samarbejdspartnere og medstuderende. Men netop de aktuelle bespænd har, i følge Designskolen Kolding, været med til at udfordre designernes metode, der virkelig bliver sat på prøve, når “der er udfordringer at løse og brug for andre måder at tænke på. Når fremtiden kalder på scenarier, vi knap kan forstille os. Når der er modstand og benspænd.”

Tidligere på måneden præsenterede dimittender fra KADK deres afgangsudstilling ’SOLUTIONS’ i udelukkende digitalt format, og på samme måde vil ’LOOK DON’T TOUCH’ kunne opleves online. Designskolen Kolding vil dog også præsentere afgangsudstillingen fysisk på Museet på Koldinghus.

’LOOK DON’T TOUCH’ kan opleves online her, eller på Museet på Koldinghus, Koldinghus 1, 6000 Kolding, fra i dag, den 18. september til den 22. november 2020.

Weekday siger heja til Amager

Weekday har netop åbnet butik i det nyrenoverede Amager Centret. En butik, der bliver det svenske brands fjerde butik i København med to adresser i indre by samt én på Frederiksberg. Den nye butik på 347 kvadratmeter indrettes med inspiration i den amagerkanske bydel med et “dynamisk mix af materialer, der afspejler brandets kreative kerne.”

Weekday-butikken vil – som mærkets andre butikker – byde på en blanding af egne kollektioner og collabs samt et udvalg fra eksterne brands. High street-mærket har de seneste år arbejdet på at mindske deres klimaaftryk i forhold til materialer, og i dag er mere end 83 procent af deres produkter, ifølge Weekday selv, bæredygtigt produceret. Deres mål for 2020 er desuden, at alt bomuld skal være økologisk eller genanvendt inden udgangen af året.

Den nye Weekday butik åbnede i går, torsdag den 17. september, i Amager Centret, Reberbanegade 3, 2300 København S.

Foto: Weekday.