Med solnedgang over byens tage

Saks Potts, onsdag den 12. august 2020, klokken 12.

Saks Potts rundede modeugen af med en af Københavns smukkeste udsigter. Toppen af parkeringshuset på Dronningens Tværgade, hvor et hot crowd af duoens venner og tilhængere var samlet til øl og pølser – og præsentationen af Saks Potts’ AW20-biker-kollektion, der lander i butikkerne i næste uge. Varmen til trods havde flere fundet deres Saks Potts frakker frem, så hvor SP-pigerne selv hyldede deres kommende kollektion i et see-now-buy-now-inspireret univers, hyldede deres venner og kunder dem og det, de allerede har præsteret. Et ret fint spin på tidens muligheder, der udelukkede de mega-shows, som brandet ellers er kendt for. (CC)

Velkommen i maskinrummet

Marimekko, ’The art og printmaking’, onsdag den 12. august 2020, klokken 14.

Da finske Marimekko annoncerede sin deltagelse på Copenhagen Fashion Weeks officielle kalender, var det samtidig med beskeden om, at det ikoniske printmærke ville bruge anledningen til også at fejre starten på sit 70 års jubilæum.

Og det var da også modehusets designarv, der var i fokus, da Marimekko lancerede sit digitale show onsdag eftermiddag – en film optaget på deres fabrik i Helsinki, hvor der årligt printed over én million meter tekstiler. Her stod de rå fabriksrammer i fin kontrast til brandets (mange!) farverige indgange med både flere lidt mere eksperimenterende designs, men også, selvfølgelig, en lang række klassiske Marimekko-styles, som vi kender dem – eksemplificeret gennem de lange stykker lyseblå tekstil med mærkets genkendelige blomsterprint, som krydsede indover catwalken og blev løftet af mennesker i siden i takt med modellernes bevægelse ned af gangen. Et udtryksfuldt påfund, som var med til at gøre oplevelsen både mere farverig, dynamisk og visuelt interessant – hvilket må siges at være vigtige elementer, når den fysiske tilstedeværelse er skiftet ud med et sæt høretelefoner og en computerskærm.

Indimellem de forskellige looks var klippet optagelser fra fabrikkens ’maskinrum’, så at sige, med close ups af blandt andet tekstilruller, vandkar og tekstilmaling – så man fik et unikt indblik i ’the art og printmaking’, som videoen så passende også er navngivet.(SR)

Se filmen her. 

En tur i blomsterhaven

Custommade, onsdag den 12. august 2020, klokken 12.

Hvor Custommade sidste sæson bød indenfor i et gennemført og 50’er kitschet – på den cool måde – kontorlandskab i Odd Fellow Palæets riddersal i København, tog de os denne gang med ud – i virtuel forstand gennem en velproduceret film – i den bugnende, danske blomsterhave til visningen af den nye SS21-kollektion. En have, der i ligeså høj grad som vinterens palæ dannede en passende ramme til Custommades genkendeligt dekadente og romantiske univers – noget som brandet har fundet sig endnu mere til rette i gennem den seneste tids designmæssige udvikling. Her præsenterede Custommade denne sæson en kollektion skudt på smukke Gl. Holtegaards have – og som da også var lidt af en prinsesse værdig. Overdimensionerede pufærmer, pailletkraver, voluminøse perlesmykker, blonder og nye tilføjelser til brandets allerede populære linje af ultrafeminine statement-stilletter. Farveskalaen bevægede sig fra pink til lyserød, creme, hvid og over i strålende himmelblå, som smuk kontrast til havens symmetriske grønne labyrintbuske. Er man en ægte Custommade-fan – en gruppe, der synes at vokse fra sæson til sæson – så bliver det ikke meget bedre.(SR)

Se filmen her.

En ny agenda

Holzweiler, tirsdag den 11. august 2020, klokken 19.

“I think activism starts from the passion in our hearts for change.”

Med et nyt modeugeformat opstår selvsagt også nye, kreative idéer til, hvordan man som deltagende brand ønsker at udnytte sit timeslot på kalenderen. Og ikke alle af disse idéer involverer – mod forventning – reelt en tøjkollektion. Det var tilfældet med norske Holzweiler, der tirsdag aften i stedet valgte at lancere en film med et budskab. Filmen bestod af en række sort/hvid close ups af en gruppe unge aktivister, som fortæller deres personlige bevægegrunde og motivation for deres aktivisme og de organisationer, de er tilkoblet – organisationer, der tæller både Polluters Out, SOS Brooklyn, G.L.I.T.S (Gays & Lesbians Living In A Transgender Society), IIYC (International Indigenous Youth Council), med flere.

I forlængelse af filmen har Holzweiler desuden doneret et beløb på 30.000 euro til ovenstående organisationer – ligesom at de også, i perioden 11. – 16. august, donerer yderligere 5 euro for hver gang deres video bliver delt.(SR)

Se filmen her.

Rains vokser – stadig – vildt

Rains, ’Never Lost’, tirsdag den 11. august 2020, klokken 16.

Rains er en af de få brands, der på trods af et ellers ultraskarpt og nichepræget produktkoncept, har formået at skabe et stort og rummeligt univers omkring deres brand. Og det beviste de endnu en gang med denne sæsons deltagelse til Copenhagen Fashion Week.

Rains var gået hybridvejen med en film og et dertilhørende fysisk event – en konstrueret urban jungle midt i København, hvor grønne planter var smukt dekoreret overalt i rummet og ledte hen til flere skærme, som var placeret omkring et råt stillads i midten. Herpå vistes brandets film, hvor en hær af modeller indtog en nedlagt svømmehal, hvis beskidte og forladte facader stod i smuk kontrast til de vildtvoksende planter, som efter mange års manglende brug har overtaget bassinets klinker. Modellerne var iklædt den nye kollektion af Rains styles, hvoraf det især er værd at nævne – foruden en lang række nye, tillokkende udgaver af de mere genkendelige og populære styles som regnfrakker og -hætter – de smukke og løstsiddende skjorter og suits, som brandet denne sæson har kastet sig over – i regntøjsbrandets praktiske og knitrende signaturmateriale, selvfølgelig.(SR)

Se filmen her.

En ret ideel hybrid

Rabens Saloner, torsdag den 11. august 2020, klokken 13.

Det var Rabens Saloners’ første show, der havde fundet plads i modeugekalenderen i et hybrid format, der her betød, at showet – for det var et show – blev streamet på en storskærm for en række inviterede gæster. På mange måder en ideel kombination af modeugens traditionelle og nye format, og samtidig skalerbart her midt i en corona-tid – og det fungerede. Selvom vi stod i solen på hotel Villa Copenhagen med vin i glasset, fornemmede man fint det rå omklædningsrum, showfilmens location, ligesom man fangede følelsen og swinget i visningens showpieces, de vilde, volumiøse kjoler i Birgitte Rabens genkendelige, håndfarvede tie-dye. Men der var også blød suiting i et perfekt oversize, hvidt jakkesæt og det hvide boilersuit, der gav fin kontrast til det mere artistiske håndprint, lige som en trenchcoat over en af Rabens populære bikinier fungerede godt. Det var rørende at se, hvor bevæget Birgitte Raben og hendes team selv var over deres første indtræden på kalenderen – og det var da også nemt at forestille sig, at vi næste gang sidder til et fysisk modeshow i Rabens rammer.(CC)

Se filmen her.

Må vi tage med på rejsen, Gestuz?

Gestuz, ‘The Journey’, tirsdag den 11. august 2020 klokken 12.00

“SS21-kollektionen er inspireret af det at være på en rejse. Og at iklæde sig tøj, der vil passe dertil. Og det er jo egentlig lidt ironisk nu i en tid, hvor vi ikke må rejse frit.”

Sådan fortæller kreativ direktør Sanne Sehested om inspirationen bag sin nye kollektion for Gestuz. For brandet er endnu en gang er aktuel under Copenhagen Fashion Week – denne gang i et udelukkende digitalt format. Og det er et benspænd, som Gestuz må siges at have taget med oprejst pande og stort overskud. Frem på skærmen i dag rullede en film, med det passende navn ’The Journey’, der fik os til at ønske, at rejseforbuddet var en saga blot, så vi alligevel kunne pakke kufferten – med Gestuz’ fine nye SS21-kollektion, selvfølgelig – og tage af afsted.

Gennem fortællingen om en ung kvinde, der tager på en rejse – i bogstavelig forstand, men sådan set også i overført betydning, for er vi ikke alle på en eller anden form for rejse? Her oplever hun alt fra hvide sandstrande til snelandskaber og viser alt imens en kollektion, der både er genkendelig fra Sanne Sehesteds hånd, men samtidig følger op på sidste sæsons skarpere og mere voksne udtryk. Feminine, oversize suits i cremede farver, arkitektoniske snit og – selvfølgelig, det er jo stadig Gestuz – en lang række velsiddende læderstyles.(SR)

Se filmen her.

House of Goya – indefra

Stine Goya, ‘House of Goya’, tirsdag den 11. august 2020, klokken 11.00

Fællesskaber er afgørende, når man, som man må sige, vi alle er det sidste halve år, bliver udsat for pres. Det var budskabet fra Stine Goya, da vi i sidste uge tog en snak med den modeuge-aktuelle designer om sit indslag denne sæson – et indslag, der for første gang hovedsagligt består af en digital film, ’House of Goya’, som netop har til formål at styrke fællesskabet omkring brandet. I filmen fortolkes navnet helt bogstaveligt igennem brandets eget hovedkontor, som filmen ­– i et smukt og imponerende one take – fører os igennem. Farverne, både på tøj og vægge, er ikke overraskende vidunderligt drømmende og dragende lyserød, græsgrøn, syren og dueblå. Illustreret på et diverst miks af modeller og venner af huset, som dansende illustrerer mærkets inkluderende og smittende positive energi  – en energi, som man alle dage, og denne kollektion inklusiv, har kunnet mærke på egen krop via Stine Goyas designs.(SR)

Se filmen her.

Til søs med Munthe

Munthe, mandag den 10. august 2020, klokken 20.00

Der er uendeligt mange måder at gribe denne sæsons digitale format an på – en stemningsfilm, et klassisk show filmet – eller, som Munthe havde gjort det, en blanding af de to. Designeren havde brugt havet og det maritime univers som inspiration og dynamisk back drop til det løbebånd, modellerne gik ned af som i et uendelig loop til musikkens monotome beat. Med konstruerede glitches skiftede vi på fineste vis mellem forskellige modeller og styles fra brandets nye SS21-kollektion, hvoraf især et nålestribet suit med tilhørende trenchcoat, en grøn lædernederdel stylet med lag på lag overdele og – åbningslooket – et par silkebløde bukser i blåt paisleyprint, især står frem. Generelt var de maritime detaljer gennemgående i form af også reblignende nøgleringe og bælter bundet om hofter og taljer, der snørrede de ofte oversize og flagrende silhuetter ind, som vi kender og elsker Naja Munthe for.(SR)

Se filmen her.


Ganni 202020

Ganni, mandag den 10. august, klokken 17.

Når man går ind i rækken af modeugens deltagende brands, går særligt ét tema igen. Et, der måske nok er formidlet i forskellige formater og med digital rækkevidde, men samstemmigt søger ind mod det samme: til kernen. Det nære og familiære, det dybere lag, kreativitetens ophav. Sådan er det også for Ganni, der deltager i Copenhagen Fashion Week med en udstilling. Og her er kreativ direktør Ditte Reffstrups lockdown-refleksioner oversat og fortolket i kunstnerisk samarbejde mellem Ganni og syv internationale kunstnere, der samtidig havde givet deres take på brandet og på den tid, vi går igennem nu. En tid, hvor de fleste af os har mærket ensomhedens hule omfavnelse og den opståede sociale akavelse, som netop også er omdrejningspunktet i særligt tre af værkerne: Movement Director Maria Decida Wahlberg og Åsa Ritons danseinstallation med film af fire freestyledansere, den New York-baserede journalist Marjon Carlos’ essay, der også var indspillet, så man med trådløse hovedtelefoner kan få en intim oplæsning blandt udstillingens øvrige gæster, og endelig fotograf Rosie Marks’ cut out collage, der med den slags papfigurer, som vi er vant til at se af superstjerner og tegneseriefigurer, udstillede såkaldte ’almindelige’ mennesker – alle sammen i både nye og ældre Ganni-kollektioner – et signal fra brandets side om, at også de tidligere kollektioner har værdi, og fra kunstneren en finurlig kommentar til samvær i en coronatid – for når man bevæger sig gennem udstillingsrummet, har man fornemmelsen af, at figurernes blik ikke viger fra din side.

Det er ikke mærkeligt, at #gannigirls opstod omkring Ganni. For der er uundgåeligt noget omkring brandet, man bare gerne vil indskrive sig i. Helt ung eller ret voksen. Og med dette kunstsamarbejde og modeugens præsentation, der også viste et blæret samarbejde med Levi’s, som kun kan lejes, lægger brandet endnu et lag af betydning til sin fortælling. Noget, der kun gør dem endnu mere attraktive – og så har vi slet ikke talt om SS21-kollektionen og den grøn-hvid stribede kjole med smocksyninger som Ditte Reffstrup selv bar til udstillingsåbningen – men det skal vi nok komme til.(CC)