Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, COPENHAGEN FASHION WEEK SS21, Indland, Modeuge

Modeugedebutant glæder sig over modeugens digitale platform: “Det giver små brands en mulighed for at være med”

Designer Nynne Kunde står bag brandet Nynne, som hurtigt fik international opmærksomhed. Nu vil hun etablere sig på den danske modescene med en kollektion inspirereret af Danmark.
Designer Nynne Kunde står bag brandet Nynne, som hurtigt fik international opmærksomhed. Nu vil hun etablere sig på den danske modescene med en kollektion inspirereret af Danmark.

“Vi er lige rykket hjem til København. Det er lidt som en homecoming at få lov til at vise mine designs herhjemme, samtidig med at jeg flytter hjem.”

Nynne Kunde har tilbragt de seneste år i London. Fra 2014 til 2018 studerede hun modedesign ved Instituto Marangoni i den engelske hovedstad, hvorefter hun lancerede brandet Nynne og sin første kollektion i august 2018.

Efter sin afgangseksamen på Instituto Marangoni vandt hun skolens talentprojekt I’M Alumni Collections ®evolution, hvilket gav hendes voluminøse, stærkt farvede kjoler, oversize jakkesæt og kraftige trenchcoats en plads på Milanos officielle modeuge, og siden en plads på Vancouver Fashion Week.

Nu har hun fået plads på Copenhagen Fashion Weeks kalender og fremviste i går i filmformat sin SS21-kollektion, Walking Soft Sculpture, som en hyldest til den danske levemåde.

“Der er bare noget ved danskerne, og den måde vi går klædt på, som er meget spændende. Vi cykler rundt og har en easy livsstil, som er rigtig fed,” fortæller hun på en måde, hvor man godt kan mærke de flere års distance fra Danmark.

Tøj skal bruges

Inspirationen fra Danmark har konkret resulteret i praktiske designs med fokus på materialer, der tåler dagligdagens vind og regn, men samtidig kan dresses op til festen lørdag aften. Hun fremhæver kollektionens lette kjoler lavet i microfiber, der nemt kan vaskes som eksempel. Farverne er inspireret af vores gule kornmarker og bølgeprintet af den københavnske havnefronts blå nuancer. Dertil taler hun om en urban fornemmelse i tøjet, som kommer fra hendes tid som studerende i London – der gør det til et brand du kombinerer med sneakers såvel som med stilletter. For er der noget, Nynne Kunde ikke tror på, er det, at tøj skal gemmes eller spares til særlige begivenheder. Det skal bruges:

“Det der med, at man skal passe utrolig meget på tøjet, er for mig at se helt forkert. Man skal jo gå i det,” siger Nynne Kunde.

Men med kjoler til næsten 10.000 kroner, er det dog ikke mærkeligt, hvis de fleste bliver lidt varsomme med hendes design.

“Nynne er ikke brandet, du køber fem ting af på én gang. Du køber én kjole, som du til gengæld har i rigtig lang tid.”

Pandemien har åbnet en dør for mindre brands

Nynne Kundes stadige etablering i modebranchen falder på mange måder ned i en tid, hvor alt er vendt på hovedet – ikke mindst i modebranchen, hvor pandemien har synliggjort modeindustriens svagheder som den massive overproduktion, uholdbare materialer og modesystemets indbyggede forældelse af dit tøj. Men spørger man Nynne Kunde, har den store omvæltning også åbnet muligheder for hende selv og andre små brands:

“Forbrugerne kigger ikke kun på store brands mere. De stiller spørgsmål som “hvor er det lavet henne,” og “hvordan er den produceret?” Der er kommet langt flere kritiske spørgsmål til designerne, og det, synes jeg, er fedt. Det holder os i ørene,” siger hun, og forklarer, hvordan den nye kollektion også er skåret ind til benet i forhold til tidligere kollektioner lige som materialerne er holdt så rene som muligt, hvis ikke de er genbrugt.

Hun forklarer, hvordan hun fokuserer på bæredygtig produktion og holdbare relationer i forsyningskæden. Noget, der for hende medfører en højere pris:

“Vi producerer og køber stof i Europa med undtagelse af tech-materialer, som vi køber i Sydkorea. Vi vil gerne passe på vores supply chain, og betaler vores fabrikanter godt, men som et lille brand kommer alt det bare med et højere pricetag. Vi tror på godt lavet tøj og arbejder med familiebaserede virksomheder, og kender dem alle sammen. Vi kan nok ikke konkurrere med de store high street mærker, men vi kan i det mindste prøve at konkurrere med de større brands om at gøre tingene bedre.”

Glæder sig over det nye format

At pandemiens restriktioner har medført en meget anderledes modeuge end tidligere, og langt mere foregår online, glæder den unge designer:

“Vi er super begejstrede over den digitale platform, der giver os mulighed for at være med som et meget ungt brand,” siger hun og fortsætter:

“For os er det en stor opgave med et catwalkshow i forhold til budget. Og så synes jeg bare, at det er fedt at lave noget mindre klassisk, hvor vi selv kan styre narrativet.”

Dertil uddyber Amanda Binger, der i det daglige leder Nynne sammen med Nynne Kunde:

“Det er også fedt at lave noget, som kan komme bredere ud. Med en film kan vi komme ud til dem, som måske ikke kan være med under modeugen – som forbrugerne.”

Nynne SS21-kollektionen Walking Soft Sculptures blev præsenteret online tirsdag den 11. august 2020 klokken 13.00. Se den her.