“Vi har lavet en kortfilm ’House of Goya’, der indrammer vores community, os som brand og naturligvis vores SS21-kollektion. Den markerer ambitionen om at skabe et koncept, en ramme og platform, der favner det kreative lokale og internationale netværk, vi altid har ladet os inspirere af og har samarbejdet med. House of Goya er fortællingen om os, som en del af et større kreativt netværk og fællesskab, som er det, vi brænder for. Og House of Goya bliver dermed noget, der er større end brandet og de enkelte kollektioner, vi laver.”

Sådan fortæller Stine Goya om sine refleksioner bag denne sæsons modeuge-udspil fra det brand, hun selv grundlagde og lagde navn til for nu 14 år siden. Et brand, hvis loyale tilstedeværelse på Copenhagen Fashion Weeks officielle kalender i mange år har været et tilbagevendende højdepunkt, men som – ligesom alle andre, i øvrigt – også har måtte se sig nødsaget til at tænke i nye baner grundet Covid-19.

Derfor har Stine Goya valgt at gå hybrid-vejen denne sæson. Det sker med en film, der foregår på deres eget hovedkontor og som netop sætter fokus på ’House of Goya’ – et koncept brandet første gang introducerede og satte navn på til deres SS20-show. Derefter kan kunderne besøge deres B2B-platform og lægge ordrer med det samme. Sideløbende afholdes flere fysiske events, blandt andet ’Goya Open House’, hvor alle, modsat det normalt mere lukkede format, er velkomne til at komme og “få en præsentation af kollektionen og se, hvor vi bor,” som Stine Goya selv siger det.

Vi har talt med designeren om hendes nye, forstærkede fællesskabsfokus, hvordan det har været at navigere sit livsværk igennem en sundhedsmæssig og økonomisk krise og på hvilken måde, det har ændret hendes – og brandets – fremtid.

Hvorfor I har valgt at gå hybrid-vejen denne sæson?

“Allerede tidligt i Covid-19-krisen besluttede vi ikke at lave et fysisk show til modeugen. Vi synes hverken, at  tiden eller økonomien var til at gennemføre et show. Vi har valgt at bruge denne tid til at blive klogere på, hvordan vi kan gøre tingene anderledes. Vi er forpligtede til at udfordre os selv og industrien og finde bedre løsninger.

Dette er første skridt i en ny retning, og jeg er sikker på, at vi og andre med tiden vil erkende fordelene – og ulemperne – ved for eksempel en mere digital tilgang. Online platforme, der giver os mulighed for at blive mere effektive og måske endda mere inspirerede, underholdt, vidende og ikke mindst mere miljøvenlige.”

Hvordan har det været for dig – som designer og som en, der har brugt de sidste 14 år på at bygge et internationalt brand fra bunden – at navigere i krisen?

“Det har været voldsomt. Særligt i starten, hvor uvisheden om pandemien og økonomien rasede på alle planer. Vi er heldigvis gået fra ren krisestyring til bearbejdning og læring. Jeg startede min virksomhed i finanskrisen og har lært, at man hurtigt skal kunne tilpasse sig. Det har vi gjort i denne krise. Derfor er vi ikke truet på vores overlevelse, men vi har som de fleste andre måttet tilpasse vores omkostninger og ambitioner på den korte bane. Nu bruger vi kræfter på at definere os selv i denne nye tid og tænke på, hvor vi skal hen de næste fem år. Nogle ting står dog helt klart: Vi kommer til at accelerere vores miljøprofil, vi kommer til at reflektere mere diversitet i hele vores set up, og vi kommer til at være helt og holdent tro mod vores DNA.”

Hvad har været den største omvæltning for dig – og hvad tager du med dig videre?

På en måde blev jeg kortvarigt mentalt nulstillet af den massive og gennemgribende opbremsning, vi alle blev kastet ind i. At finde det hele igen og på en anden måde har uden tvivl været den største omvæltning. Og den proces er ikke slut. Men nu er vi i en konstruktiv og vigtig fase, hvor det er løsninger, vi diskuterer. Det er spændende og lærerigt. Og har allerede ændret en del ved vores processer, kollektioner og prioriteringer.”

Hvad betyder House of Goya for dig personligt – og har dét ændret sig i lyset af Covid-19?

“Når du bliver udsat for trusler og pres, er fællesskaber helt afgørende. Og når du skal håndtere forandringer og finde bedre løsninger på fremtidens udfordringer, er kunst og kultur for mig helt afgørende kilder til at forstå og fortolke det, vi befinder os i, og skabe nye løsninger. House of Goya er et sådant fællesskab og netværk af mennesker, der ønsker at lade sig inspirere af hinanden. Skabe tiltrængt fornyelse. Covid-19 har gjort det vigtigere end nogensinde at samle sig og forstå, hvad det er, vi står i.”

Stine Goyas film offentliggøres tirsdag den 11. august klokken 11.00 på CPHFW72H – modeugens nye, digitale platform. Samme dag afholdes blandt andet ’Goya Open House’ klokken 15-19 i brandets hovedkontor på Amaliegade 42 i København K.