Om det knytter sig til barndommens blegede minder, til den første lejlighed, du indrettede, eller måske den hagesmæk, du købte til dit barn, har Marimekkos ikoniske designs sandsynligvis flettet sig ind i billedet på et tidspunkt. Det snart 70-årige finske brand har nemlig en designhistorie, der er svær at komme uden om – og herhjemme yderligere i netop denne sæson, hvor de er aktuelle på kalenderen til Copenhagen Fashion Week.

“Jeg sælger egentlig ikke tøj. Jeg sælger en livsstil,” sagde Marimekkos grundlægger, Armi Ratia, tilbage i 1960’erne, hvor brandet allerede havde opnået stor succes med sine abstrakte, farverige prints og kjoler, hvis pasform kom som et for nogle befriende alternativ til den dominerende kropsnære silhuet i 1950’erne – det årti, hvor Marimekko blev grundlagt.

I dag, syv årtier senere, har brandet stadig relevans. I forbindelse med den forestående modeuge har vi talt med chefdesigner for ready-to-wear og accessories Satu Maaranen om, hvordan de sikrer tøjet en lang levetid og tankerne bag deres digitale præsentation til modeugen.

Et heritage-brand

“Som et heritage-brand er bæredygtig produktion og bæredygtig designtænkning meget vigtig for os. Vi ønsker, at vores designs skal være tidløse og vare til mange års brug. I designprocessen vælger vi eksempelvis altid vores materialer baseret på deres kvalitet og lange levetid og foretrækker naturlige fibre som bomuld, uld og silke. Naturligvis kommer intet materiale uden udfordringer, men vi er på en mission om at øge andelen af bæredygtige materialer i vores produkter. Allerede nu er 88 procent af den bomuld, vi brugte i 2019, certificeret af Better Cotton Initiative,” fortæller Satu Maaranen og fortsætter:

“Tekstilaffald er også noget, vi også er meget opmærksomme på. Vi arbejder altid for at placere mønstre på vores tekstilvarer på en måde, der minimerer mængden af stof, vi skal skære fra. Herudover er vi involveret i innovationsprojekter omkring nye bæredygtige stoffer blandt andet i tæt samarbejde med et finsk fiberteknologiselskab, Spinnova, om udvikling og markedsføring af nye, træbaserede tekstiler. Vi har lige fået de første prototyper hjem og er meget spændte på markedets reaktioner på det,” siger hun og fortæller, hvordan formen på sæsonens modeuge er lige dem: “Det virker meget inkluderende, og den demokratiske tilgang føles ny og passer godt til vores DNA,” siger hun videre og refererer til augusts officielle modeugekalender, der rummer mere end shows og præsentationer – noget Marimekko også har benyttet sig af.

Inklusivitet, kreativitet og tidløshed

Marimekko optræder på den officielle Copenhagen Fashion Week-kalender med en digital præsentation. En film optaget på Marimekkos tekstilprintfabrik i Helsinki, hvor der hvert år bliver printet over en million meter Marimekko-stof. Filmen markerer samtidig starten på husets 70 års jubilæum i 2021 ved at sætte fokus på Marimekkos DNA – deres mønstre – og filmen viser da også vintage prints for at vise holdbarheden af designets holdbarhed.

“Marimekkos kerneværdier er baseret på inklusivitet, kreativitet og tidløshed. Værdier som alle er smukt fremhævet i dette mere åbne format af Copenhagen Fashion Week. I disse hidtil usete tider er det vigtigt at finde nye måder at inspirere forbrugere såvel som branchefolk på, og vi er glade for at deltage i en af de førende internationale modeevents i verden. Vi mener, at mode skal være for alle, og vi vil gerne invitere alle til at tage et kig på vores første 2021 ready-to-wear-kollektion og opdage hjertet og sjælen i Marimekko: vores Helsinki-trykkeri. Marimekkos mission er at styrke folk til at være glade for sig selv og skabe glæde gennem vores print og farver – og dette føles virkelig som den perfekte begivenhed til at gøre det,” lyder det endvidere fra Tiina Alahuhta-Kasko, præsident og administrerende direktør for Marimekko i en pressemeddelelse.

Marimekko er på Copenhagen Fashion Weeks officielle kalender onsdag den 12. august 2020 klokken 14.00 med en digital præsentation.

Artiklen er en dansk versionering af et interview lavet af Isabell Froemming for Copenhagen Fashion Week.

LÆS OGSÅ:

Marimekko ansætter anerkendt, dansk designer