“Covid-19 var naturligvis en stor mavepuster. Hvilket både medførte udfordringer og konsekvenser. Samtidig tvang det os til at tænke i nye baner. Set i bakspejlet har Covid-19 på en måde reddet vores virksomhed, da vi blev tvunget til at gennemgå hele vores måde at drive forretning på og dermed har arbejdet benhårdt på at optimere på alle fronter.”

Sådan fortæller Jesper Finderup, der i 2014 stiftede herrebrandet Forét sammen med partner og barndomsven Jeppe Meier. Siden har de to fundet deres plads på et marked, der i den grad er moden til de bæredygtige designprincipper, som de fra begyndelsen har bygget deres mærke op omkring. Noget, der blev understreget i april sidste år, hvor de to stiftere – efter blot to år på fuldtid – formåede at skabe deres første overskud. At de nu sammen også har klaret sig helskindet igennem coronastormen – eller i hvert fald første bølge af den – manifesteres med ansættelsen af to nye ansigter: Christian Bay og Sanne Rohde som henholdsvis ny Sales Director og Process & Sustainability Manager.

“På den ene side skulle budgettet strammes helt ind, varelageret nedskrives og indkøbet justeres. Men på den anden side måtte forretningen heller ikke gå i stå. Af samme årsag ansatte vi Sanne Rohde som Process & Sustainability Manager for at optimere vores indkøb, bevare vores bæredygtige fokus og styrke bindeleddet mellem salg, marketing, indkøb og design,” siger Jesper Finderup om rekrutteringen i foråret af Sanne Rohde, der har en baggrund indenfor både design og indkøb for virksomheder som SUIT og Bestseller.

En “kæmpe beslutning”

Foruden behovet for at styrke bindeleddet imellem brandets forskellige aktiviteter, har Forét også ønsket at tilføje flere ressourcer til deres salgsorganisation. Det sker via ansættelsen af den salgserfarne Christian Bay, som senest har siddet som Commercial & Marketing Director hos Hofmann Copenhagen og før da som Head of sales hos Oh! By Kopenhagen Fur. I sin nye stilling bliver han især ansvarlig for at bevare Foréts relation til nuværende kunder, nationalt såvel som internationalt, men også at skabe vækst og erobre nye markedsandele.

“Jeg er utrolig stolt over at komme til et brand som Forét. Drengene (Jesper og Jeppe, red.) er enormt dedikerede og kerneværdierne er virkelig stærke. Forét er et stærkt brand, og jeg glæder mig til at udbrede kendskabet, ikke blot i DK, men også i resten af verden,” tilføjer Christian Bay selv, hvortil Jeppe Meier supplerer: 

“Vi tror på, at holdet er det allervigtigste. Med en international salgsprofil som Christian Bay ønsker vi at manifestere Forét, som skal være placeret i de bedst kuraterede retailere i hele verden.”

Men at det at investere i nye medarbejdere netop nu kan virke risikabelt, lægger brandet dog ikke skjul på. Spørger man Jesper Finderup, var det da også en “kæmpe beslutning”, idet det forsat er svært at forudse de fulde konsekvenser af krisen.

“Men i stedet for at afvente situationen og se markedet an vælger vi at opruste for at overleve på den lange bane og investere i fremtiden,” afslutter han.