Så sent som i midten af juni satte Patent- og Varemærkestyrelsen fokus på en fortsat aktuel problemstilling i Danmark, herunder også i modebranchen: kopiering. Det gjorde de med en ny kampagne, som skal være med til at gøre også forbrugerne opmærksomme på, hvad de køber – og dermed støtter med deres valg.

Men Patent- og Varemærkestyrelsen har flere ting på dagsordenen.

“Vi har i den seneste tid set sager i medierne, hvor markante designere har været udfordret med at opnå ophavsretlig beskyttelse af deres produkter. Vores håb er, at vi med en ny EU-designreform i fremtiden vil se flere designere ansøge om designrettigheder, fordi de vil stille designerne stærkere,” siger Hannah Holm Olsen, enhedschef i Patent- og Varemærkestyrelsen, i en pressemeddelelse.

Til beskyttelse på et stærkt konkurrencepræget marked

Ifølge styrelsen, betyder den fortsat stigende globale efterspørgsel på dansk design, at branchen i dag udgør en stor del af vores eksport – og derfor beskæftiger mange iværksættere og små virksomheder, som skal navigere på et stærkt konkurrencepræget marked. Og af denne grund er der behov for mere fokus på, hvordan man gør det nemmere for disse virksomheder og iværksættere at få beskyttet deres designs.

“Når den danske designbranche består af mange iværksættere og små virksomheder, har det været afgørende for os at understrege over for EU-Kommissionen og de andre medlemslande, at den reviderede designreform bør have et stærkt fokus på at adressere de særlige behov, som iværksættere og små virksomheder har,” fortsætter Hannah Holm Olsen, der har været i dialog med både SMV Danmark, DI, Dansk Erhverv, ADIPA og Danske Designere for at få forståelse for, hvad der er vigtigst for iværksættere, virksomheder og danske designere.

I den forbindelse er de blandt andet kommet frem til, at der bør gives mulighed for, at et design forud for registrering kan blive vurderet af myndigheden, så virksomhederne kan få en sikkerhed for, at deres design reelt er nyt, og at der ikke er lignende produkter på markedet i forvejen.

“Det vil stille særligt de små designere markant stærkere,” supplerer Jeppe Rosenmejer, chefkonsulent i SMV Danmark.

Kogt ned til fire fokusområder

I alt udpeger Patent- og Varemærkestyrelsen fire prioriteter, som på nuværende tidspunkt vurderes at være væsentlige for designbranchen herhjemme. Den vigtigste heraf er, at det fortsat skal være muligt at få en designregistrering i Danmark, så virksomheder ikke skal ansøge om det hos EU’s varemærke- og designmyndighed.

”For mange små virksomheder og iværksættere er det helt afgørende, at de har muligheden for at registrere deres designrettigheder i deres eget land og på deres eget sprog. Samtidig er der penge at spare, hvis man som virksomhed kun er interesseret i det danske marked. Derfor er det væsentligt for Danmark, at medlemsstaterne fortsat kan opretholde deres nationale systemer for designregistrering parallelt med EU-systemet,” siger Hannah Holm Olsen og påpeger, at det desuden er dyrere at registrere sit design hos EU end i Danmark.

Derudover er prioriteterne, at det forsat skal være muligt for medlemslandene at lave forundersøgelser af, om et design er nyt, at der gennemføres en “harmonisering” af reglerne om udskudt offentliggørelse af et registreret design. Og slutteligt at det forsat er muligt at opnå designbeskyttelse af modulopbyggede systemer.

Patent- og Varemærkestyrelsen har præsenteret de danske prioriteringer for EU-Kommissionen og der forventes et udspil fra EU-Kommissionen i løbet af juli.

LÆS OGSÅ

Så faldt dommen: Rains vinder kopisag over international modegigant