Så kom ugen, hvor den kommende sæsons modeugebrands blev afsløret. En liste af i alt 34 prominente navne, der dækker alt fra Danmark, Norge, Sverige og Finland til Storbritannien og Tyskland med mærker som Ganni, Holzweiler og Stine Goya samt flere nytilkomne som svenske Whyred, finske Marimekko, britiske Rixo og tyske Malaikareiss. Og med ét kom der pludselig endnu mere grund til at glæde sig til august.

Det er dog ikke den eneste gode nyhed, som er kommet ud af den forgangne uge. For i takt med landets genåbning er der også optimisme at spore i detailhandlen – og ditto hos forbrugerne. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik, der blandt andet peger på, at salget af tøj er steget med 98 procent i maj sammenlignet med april. Læs hele artiklen her.

Vi samler op på ugens øvrige modenyheder herunder.

I den gode sags tjeneste

Det er nogle af skandinavisk modes mest prominente navne, der nu har slået sig sammen med den populære, franske vintageplatform Vestiaire Collective: Carin Rodebjer, Stine Goya samt Maria og Susanne Holzweiler. I et nyt initiativ har de fire kvinder doneret både unikke runway pieces samt styles fra deres egne personlige garderober til platformen, hvoraf salget af disse skal gå til velgørenhed. 100 procent af indtægterne går hermed til Marsha P Johnson Institute, der beskytter og kæmper for rettighederne for sorte i LGBTQ+-miljøet.

Produkterne kan købes på Vestiaire Collective fra tirsdag den 23. juni til fredag den 3. juli 2020.

Uniqlo hjælper flygtningebørn

Vi bliver i det velgørende hjørne. Den japanske high street-gigant Uniqlo vil støtte kampen mod Covid-19 blandt flygtningebørn. Det gør de ved at donere 100.000 euro af deres onlinesalg af babyartikler i perioden 19. juni til i dag, den 26. juni 2020, til UNHCR, FNs flygtningeagentur. Donationen kommer til at blive brugt på livreddende støtte, hvilket indebærer rent vand, medicinsk pleje, hygiejne- og toiletartikler samt information til at hjælpe flygtningefamilier i kampen mod infektionen og spredning af virussen.

Initiativet vil blive udført på globalt plan og herunder i hele den europæiske region, hvor UNIQLO er til stede på ni markeder.

Klovnesko

Den danske model og filmskaber Emma Rosenzweig samt designer Amanda Borberg er gået sammen med italienske Superga i et samarbejde, der nyfortolker brandets Alpina-sko. Under arbejdstitlen ’The clever use of clown shoes’ har de tre parter skabt en sko, der er inspireret af klovnefiguren – noget, som Emma Rosenzweig og Amanda Borberg deler en fælles fascination af. Hvor Amanda Borberg har designet selve print og farver, har Emma Rosenzweig instrueret en kortfilm – med model Lykke May i hovedrollen – samt fotografier af kollektionen. En kollektion, der har fået navnet ’EA PAGLIACCIO’ – en kombination af de to kunstneres fornavne samt det italienske ord for klovn.

The Superga x EA PAGLIACCIO-kollektionen rammer udvalgte butikker i slutningen af juni 2020.