“Efter fem spændende år har vi besluttet at prøve nye ting, hver for sig. September Salon lukker efter levering af SS20 og udlevering af Made to Measure.”

Sådan skriver de to aarhusianske designere Mette Bjerregaard og Trine Vestergaard på Instagram i dag. Sammen har de besluttet at lukke deres mærke September Salon. Et mærke, der i sin tid blev stiftet i ønsket om at genoplive modesalonen som et langtidsholdbart modsvar til modebranchens tempo og overforbrug.

Det medførte et ‘made to order’-koncept – noget, der sidenhen er blevet taget imod af også flere andre brands – som betyder, at brandet udelukkende producerer, hvad kunderne allerede har købt for at undgå overproduktion og minimere spild. Og at netop kunderne har været af stor betydning for September Salon, afspejles ikke kun i Mette Bjerregaard og Trine Vestergaards hilsen og tak til dem i deres opslag, men også de mangle loyale kunders egne reaktioner på nyheden om brandets lukning:

“Jeg kan desværre ikke like dette opslag. Kommer til at savne jeres saloner og jeres fantastiske øje for, hvad der klæder den enkelte. Håber made to measure dukker op i jeres nye koncepter,” skriver for eksempel brugeren @minanambiar om brandets koncept, hvor man som kunde kan få foretaget en personling måltagning til sin bestilling.

Hvad de to September Salon-stiftere, der begge er erfarne designere med uddannelser fra henholdsvis Istituto Marangoni i Milano og Nottingham Trent University i England og med CV, der tæller både Prada, Donna Karan, Ralph Lauren og Calvin Klein, kaster deres kreative kræfter over herefter er endnu uvist.