Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Bæredygtighed

Mini a Ture: “Vi har brugt coronakrisen på at skærpe kursen mod at blive et bæredygtigt firma”

Den seneste tid har fået børnetøjsmærket Mini a Ture til at skærpe fokus på at undgå spild, udskifte materialer – og finde tilbage til de kategorier, hvor de er stærkest.
Den seneste tid har fået børnetøjsmærket Mini a Ture til at skærpe fokus på at undgå spild, udskifte materialer – og finde tilbage til de kategorier, hvor de er stærkest.

Coronakrisen har haft mange hidtil usete konsekvenser for danske tøjvirksomheder. Men ikke alle dårlige. For i takt med at verden lukkede ned, butikkerne stod tomme, og kunderne holdt på pengene, gik det samtidig endnu mere op for de fleste i modebranchen, hvor meget tøj, der egentlig produceres, og hvor sårbar – og uhensigtsmæssigt – hele sæsonhjulet er.

Det er tilfældet for børnetøjsbrandet Mini a Ture. Hos dem er det netop realiseringen af mængden af tøj – og spild – som de som modevirksomhed uundgåeligt bidrager verden med, der nu har fået dem til nu at sadle om:

“Vi har brugt coronakrisen på at skærpe vores strategiske kurs mod at blive et bæredygtigt firma, og vi er nået rigtig langt. Fra altid at have produceret ansvarligt, er der nu også fuld fokus på ikke at producere tøj i overflod, og vi koncentrerer os udelukkende om de kategorier, hvor vi er stærkest, hvilket vil sige miljøvenligt performance-overtøj, termolag, badetøj og sport samt GOTS-certificeret jersey og strik til babyer og børn op til den tidlige skolealder,” fortæller CEO og stifter Signe Tholstrup i en pressemeddelelse.

Fokus på cirkulær økonomi

Generelt har Mini a Ture brugt den seneste tid – udover basal krisestyring, selvfølgelig – på at dedikere flere ressourcer til implementering af bæredygtighed som et grundprincip i deres forretning. Som et led i denne proces leverer de blandt andet fra SS21-sæsonen alt deres overtøj i genanvendt nylon og polyester. Derudover har de opnået fuld GOTS- certificering på deres basisprodukter.

Men foruden den løbende udskiftning af materialer til mere miljøbevidste af slagsen, er cirkularitet også et vigtigt element i brandets nye retning. Af denne grund arbejdes der i virksomheden  også på, hvordan de selv kan være med til at støtte op om forbrugernes genanvendelse – og deres egen:

“Vi går ind for cirkulær økonomi, som betyder, at vi udover at levere alt vores overtøj i genanvendte materialer, altid arbejder for at sikre den højeste kvalitet og længst mulig levetid. Mini a Ture-tøj skal holde fra barn til barn. Vi støtter op om genanvendelse af vores produkter og arbejder løbende på at finde nye veje, hvor Mini a Tures brugte tøj kan få nyt liv.”