Ny kampagne sætter fokus på aktuel problemstilling – også i modebranchen
Patent- og Varemærkestyrelsen har sat en række danske influencere i stævne for at øge forbrugernes bevidsthed om kopivarer. Et problem, der også fortsat er bredt til stede i modebranchen.At kopiering er et alvorligt problem, er ingen nyhed. Men at det er svært at gå bugt med kopisterne og medhold i sager om designrettigheder – især i modebranchen – er desværre også en realitet.
Af den grund har Patent- og Varemærkestyrelsen valgt at rette blikket mod forbrugerne selv for at øge deres bevidsthed om, hvad de støtter, når de køber en kopieret vare. Sammen med en række danske influencere, heriblandt Karo Dall, Astrid Olsen, Julie Hermann, Nicholas Kawamura og Kristine Sloth, lancerer de en ny digital kampagne ved navn ’Hvad gemmer dine kopivarer på?’. Den skal både sætte fokus på konsekvenserne for de firmaer, der efterlignes, samt risikoen for at støtte organiseret kriminalitet, når man køber en kopivare.
“Kopihandel er et direkte angreb på mange danske virksomheder, der driver en ordentlig og succesrig forretning. Når handlen med kopivarer samtidig viser sig at trække tråde til organiseret kriminalitet, understreger det blot sagens alvor endnu mere,” siger Barbara Suhr-Jessen, sektionschef i Patent- og Varemærkestyrelsen, i en pressemeddelelse og tilføjer:
“Med kampagnen viser vi det, som du ikke umiddelbart ser, hvis du køber en kopivare. Når vi køber ægte varer, så ved vi, hvem producenten er. Det bliver straks mere mudret, hvis man køber kopivarer. Kampagnen skal være en øjenåbner for den kobling, der kan være mellem et hurtigt onlinekøb af et falsk produkt og alvorlig organiseret kriminalitet. Du risikerer rent faktisk at støtte kriminalitet som narkotikahandel, våbenbesiddelse, hvidvask, skatteunddragelse og menneskehandel, hvis du køber en kopivare.”
Koster virksomheder op mod 111,5 milliarder kroner hvert år
At Patent- og Varemærkestyrelsen har valgt influencer-strategien til udbredelsen af deres budskab skyldes, at det særligt er de unge, der er aktive, når det kommer til køb af kopivarer. Ifølge European Union Intellectual Property Office (EUIPO), køber 17 procent af de danske unge i alderen 15-24 år bevidst kopivarer, hvilket er en stigning på syv procentpoint siden 2016. Det er også en større andel end EU-gennemsnittet på 13 procent. Med kampagnen håber de, at få flere unge til at prioritere ægte varemærker, når de shopper.
For problemet går hårdt udover danske virksomheder, når deres produkter efterlignes. Tal fra EUIPO peger på, at lande i EU taber op mod 111,5 milliarder kroner hvert år på grund af kopivarer.
“Danske virksomheders omsætning rammes hårdt, og omkostningerne for samfundet er enorme. Derfor skal vi fra alle sider gøre en stor indsats for at bekæmpe handel med kopivarer. For virksomhederne er det vigtigt, at de ikke blot beskytter deres idéer – med for eksempel varemærker, design eller patenter – men at de også håndhæver deres rettigheder over for kopister,” siger Barbara Suhr-Jessen.
At det er vigtigt, at virksomheder også selv håndhæver deres rettigheder, er ligeledes budskabet fra Rains, der netop er en af de danske brands, der har været ramt af kopiering. Her er der tale om en efterligning af to af mærkets signaturregnfrakker fra den spanske high street-gigant Inditex. En sag, der trak ud i fire år, og som for nyligt endte med en sejr til danske Rains. Noget, der dog må siges nærmere at være undtagelsen frem for reglen, da sådanne sager er både langtrukne, svære at vinde og ikke mindst dyre for dem, det går ud over.
“Vi vil vise, at globale giganter ikke uhindret kan stjæle design og krænke rettigheder som en del af deres forretningsmodel. Vi er opmærksomme på, at mange fagfolk i og uden for modebranchen har afventet resultatet af denne retssag for potentielt at kunne følge i vores fodspor. Vi vil gerne opmuntre flere virksomheder til at tage kampen op,” udtalte medstifter Daniel Brix Hesselager i forbindelse med sagen i maj.