1. Social Zoo lukker efter 5 år

Social media-agenturet, der er grundlagt af Pernille Teisbæk og Hannah Løffler, har valgt at lukke hele deres forretning ned ved udgangen af 2020.

2. Internationale brands går sammen i appel om nyt modesystem og færre udsalg

Modekalenderen skal rykkes, så den i højere grad passer til de reelle sæsoner, og skal der skrues alvorligt ned for branchens udsalgsfeber. Sådan lyder det både i et åbent brev fra en række internationale designere samt i nyt initiativ fra Business of Fashion.

3. Krisen har kickstartet ny måde at sælge kollektioner på

Redefined Fashion A/S, der står bag brands som Minus og Peppercorn, har brugt krisen til at gentænke deres forretningsmodel – det betyder farvel til sælgere og agenter for i stedet at fokusere 100 procent digitalt.

4. Copenhagen Fashion Week offentliggør nye datoer for sommermodeugen

Copenhagen Fashion Week, CIFF, Revolver, DM&T og Wear har i fællesskab besluttet at flytte den forestående SS21-modeuge til den 9.-12. august 2020, hvor den vil løbe fra søndag til onsdag.

Baum und Pferdgarten

5. Så faldt dommen: Rains vinder kopisag over international modegigant

Efter fire års kamp har det danske brand i dag fået medhold i sagen mod Inditex, som er blevet kendt skyldig i kopiering af to af Rains’ signaturregnfrakker.

6. Le Management-ejere overtager dansk brillefirma

Lyne & Lindberg Group, der står bag blandt andet Le Management og Woods_Copenhagen, overtager brillefirmaet OTTO Copenhagen med henblik på relancering.

7. Ny Carcel-strategi satser på direct-to-consumer – og gør op med sæsonhjulet

“Nu, mere end nogensinde før, står det klart, at der er behov for innovation,” lyder det fra Carcel, der i dag har taget hul på en helt ny og e-commerce-fokuseret forretningsmodel.

8. Den seneste tid har kun bekræftet, at ’on-demand’ er en af fremtidens bedste produktionsformer”

Proem Parades har fra dag ét arbejdet ud fra et bæredygtigt dogme om kun at producere, hvad de allerede har solgt. Nu viser det sig også at give dem en fordel i den nuværende krisesituation.

9. Krisen får Notes du Nord til at sadle om: “Man kan sige, at vi har fået en e-commerce ilddåb”

Hvad gør man, når butikkerne er tomme, og de usolgte varer hober sig op? Man griber chancen for at digitalisere sin forretning og lyn-udvikler sin første webshop.

10. Henriette Pieszak: “Mit store ønske er, at man begynder at lovgive om udsalg”

Vores stigende udsalgsmani blokerer vejen til en bæredygtig modebranche. Det mener stifter af Tomorrow Denim Henriette Pieszak, der også slår fast, at det er nu, vi har mulighed for at skifte retning.