Mens de nyeste kollektioner udrulles til de nu digitale pressedage, og samfundet nu åbner op for fysiske møder – og tør vi håbe på også et forsigtigt kram snart – så bliver denne ufrivillige pause også udnyttet af flere til at bryde de eksisterende modesystemer. Eller i hvertfald forsøge på det. For kan vi gøre op med mellem-, pre- og ekspresskollektioner og måske i det hele taget ændre kollektionernes både bredde og mængde, ja, så er det nu, det skal gøres. Det har flere internationale brands og luksusvarehuse opsat en appel omkring, som du kan læse om her. Men det er også den eneste vej at gå, hvis du spørger Henriette Pieszak, der blandt andet står bag det bæredygtige jeansbrand Tomorrow. Det har vi gjort og hendes fulde svar kan du læse her på Fashion Forum i løbet af næste uge.

Men nu til ugens korte, men vigtige modenyheder.

Svensk designkonkurrence går efter danske designstuderende

Er du designstuderende og har idéer eller erfaring med læder og overtøj – eller bare lysten til at eksperimentere med jakkers og frakkers silhuetter og former – så er der lige nu chancen for at få din kollektion produceret og samtidig vinde et legat på enten 30.000 eller 40.000 svenske kroner. Det svenske outerwear brand Rock and Blue har i samarbejde med det ditto svenske nyhedsmedie Habit netop udloddet en konkurrence for danske og svenske designtalenter i to kategorier: En kommerciel damekollektion i læder samt en eksperimenterende overtøjskollektion til både mænd og kvinder eller enten eller – med fokus på bæredygtighed og mixed materials.

Konkurrencen er åben for elever på Konstfack, Beckmans Designhögskola, Textilhögskolan i Borås, Design School Kolding, KADK – Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering, SAFD – Scandinavian Academy of Fashion Design og KEA – Copenhagen School of Design and Technology. Ansøgningsdeadline er 5. juni 2020.

Læs mere om konkurrencen og dens krav her.

Second Female fejrer jubilæum

Det giver næsten sig selv, at det ikke lige bliver den form for fejring, som Second Female havde lagt i ovnen til, der bliver aktuel, når de i år fylder 20 år. Men en ting markerer alligevel særligt det københavnerbaserede modebrands fødselsdag, og det er deres nye logo. Et symmetrisk logo, let i sin konstruktion, designet af Femme Regionale og nemt at forestille sig som print på alt fra tørklæder til nederdele. Stort tillykke med jubilæet herfra.

Samfundssikker i Kufiya-print

Er du fan af Lala Berlins prints – blandt andet det ikoniske Kufiya-print – så skal du holde dig til, når brandet i næste uge lancerer en lille kollektion af seks forskellige ansigtsmasker produceret af overskudsmateriale fra tidligere kollektioner. Men dette er ikke den eneste grund til erhverve sig masken. Udover den åbenlyse grund, at en maske kan mindske risikoen for sygdom, når man bevæger sig i samfundet, så går også 100 procent fra salget af maskerne, der står til 190 kroner, til mindre NGO’er, der yder hjælp til børn og unge i udsatte familier.

“Covid-19 ramte os alle, og når jeg tænker på skaderne, hænger en ting fast: forsvarsløse børn uden tilflugt, fanget i en verden fyldt med frygt, vold og fattigdom. Som mor til en datter er tanken om, hvad der kunne ske bag lukkede døre, et mareridt og forbundet med smerter. Derfor havde jeg et stort behov for at hjælpe til i denne situation. Vi ønsker at dele vores knowhow til produktion af masker og støtte dem, der har brug for vores hjælp: børn, der lider af vold i hjemmet og fattigdom,” siger Leyla Piedayesh, grundlægger og kreativ direktør i Lala Berlin.

Pilgrim satser yderligere på retail

At der så småt er ved at være gang i butikslivet igen indikeres af åbningen af Pilgrims nye butik på Strøget i København, der slog dørene op i mandags den 11. maj. Åbningen og genåbningen af smykkebrandets øvrige butikker har de fejret ved i de første tre åbningsdage at donere 25 procent af overskuddet til Læger uden Grænsers arbejde for bekæmpelsen af Covid-19. Støttesamarbejdet til Læger uden Grænser er mangeårigt, men er opjusteret under pandemien – hvilket også betyder, at Pilgrim donerer alt overskud fra en bestemt halskæde i deres kollektion til organisationen.

Pilgrims nye butik ligger på Købmagergade 58 i København.

Maanesten på fjeldet

Pilgrim er ikke det eneste danske smykkebrand, der lige nu satser intensivt på fysisk retail. Også Maanesten er i vælten her og åbner over de næste måneder tre nye butikker i Norge i henholdsvis Bergen, Stavanger og Sandvika.

“Da vi til nu har oplevet stor succes med vores flagship-butik i Prinsens Gate samt med åbningen af vores nye butik i Valkyrien i Oslo, og ikke mindst i vores webshop, mener vi, at der bestemt er et marked, der kan tilbyde vores produkter bredere i Norge,” siger Ida Jensen, landechef i Maanesten i Norge.

De nye butikker vil ligge i Kvadrat i Stavanger, Lagunen i Bergen samt i Sandvika Storsenter.