I midten af februar kunne vi dele nyheden om, at Europa-Kommissionen med 2020-udgaven af deres årlige konkurrence indenfor social innovation, ’The European Social Innovation Competition’, (EUSIC), havde valgt at rette pilen mod modeindustrien med temaet ’Gentænkning af moden: Nye adfærdsmønstre, der gør moden mere bæredygtig’.

Konkurrencen, som i år afholdes for ottende gang, har altså til formål “at finde idéer til innovationer, der ændrer den måde vi producerer, anvender og bærer mode på, og som tilskynder til at skabe mere bæredygtighed i hele modeindustrien,” som Slawomir Tokarski, direktør for industripolitik og innovation i Europa-Kommissionens Generaldirektorat for det Indre Marked, selv formulerede det tilbage i februar.

I dag er konkurrencens 30 semifinalister så blevet annonceret – og heriblandt finder man Copenhagen Fashion Week, der med sin ide om at indføre minimumskrav til bæredygtighed for alle deltagende brands er blevet udpeget ud af et ansøgerfelt på 760 virksomheder som en af de mulige tre vindere.

“Verden og dermed også modebranchen har ændret sig radikalt, siden vi meldte os til konkurrencen. Det betyder også, at vi i branchen står med nogle udfordringer, vi ikke på daværende tidspunkt i vores vildeste fantasi kunne have forestillet os. Jeg ser dog vores ambition om at blive en platform for en grøn omstilling i industrien, og derved gå væk fra at være en modeuge i traditionel forstand, som mere relevant end nogensinde før. Den bæredygtighedsstrategi, som vi lancerede i januar 2020, lægger sig godt i tråd med Mette Frederiksens udmelding omkring, at genstarten af den danske økonomi også er muligheden for et grønt sporskifte og en kickstart af klimakampen. Og jeg håber meget, at komiteen kan se os som en af vinderne til denne fine pris,” siger CEO Cecilie Thorsmark, der som en del af den næste fase på vegne af Copenhagen Fashion Week er blevet inviteret til at deltage i konkurrencens ’social innovation academy’ samt tilbudt at modtage en-til-en coaching, der skal hjælpe med at omdanne idé til virkelighed og gøre den skalerbar.

Konkurrencen, der har været åben for deltagere fra alle EUs medlemslande, herunder både sociale innovatører, iværksættere, studerende, designere, virksomheder og producenter, udpeger til efteråret tre vindere, som tildeles et præmiebeløb på 50.000 euro hver, svarende til knap 374.000 kroner.

Blandt de øvrige semifinalister finder man blandt andet danske Rond, som producerer CO2-reducerede skosåler af upcyclede tekstiler. Læs mere om konkurrencen her.