End ikke i 1970, hvor man for første gang afholdte og markerede Earth Day, var himlen så fri for flystriber, som den var på Jordens Dag i onsdags. Allerede i februar viste billeder taget af Nasas klima-satellitter, at kvælstofdioxidforureningen over de kinesiske byer var næsten forsvundet under coronakrisen. I Punjab-regionen i Indien kunne man for første gang i 30 år se Himalayas tinde på 200 kilometers afstand, kvælstofmængden over Europa er faldet markant, og i midten af marts var forureningen i Danmarks største byer faldet med en tredjedel.

At vores miljø stortrives har en pris. En pris, der er både markant og fatal, men kunne vi adskille disse to faktorer må man glædes over det positive denne krise har medført – og netop i onsdags var der anledning dertil. For både jorden og mange familier har alt andet lige fået et åndehul, og hvis ikke lige frem et åndehul, så i hvertfald et skift i hverdagen, hvor børn er rykket tættere på, rutiner er opbrudt, skellet mellem arbejde og privatliv er brudt ned. Og lige nu, mens det hele langsomt normaliseres, ligger muligheden for at reflektere og skabe forandring. I virksomheder, i ledelse, produktionsgange, designprocesser og ikke mindst – i vores privatsfære. Og den bør gribes, som vi ad flere omgange – blandt andet her – har opfordret til.

I denne uge er det også Fashion Revolution Week. En begivenhed, der i denne omgang – som så meget andet – har været præget af digitalisering, men som desværre også er druknet i coronanyheder. Men organisationens spørgsmål til tekstilvirksomheders transparens og produktionsgange er ikke blevet mindre vigtige, og som Martin Mitchell skriver i artiklen her, er dette ufrivillige sammenbrud en anledning til at se indad.

I denne uges korte nyheder er der nye digitale bud fra Day og Costume, et fællesprojekt fra fem danske brands og nyt fra H&M, der er kommet på første pladsen i Fashion Revolutions Fashion Transparency Index.

Togetherness

Vores samhørighedsfølelse er i den grad blevet testet i denne tid. For ikke bare har vi til det yderste undersøgt, hvem vi er, når vi er alene, vi har også fundet ud af, hvem vi for alvor hører sammen med: Hvem er de venner, du har ringet til i denne tid? Hvem og hvad savner du mest? For de fem københavnske brands Le Fix, Mads Nørgaard Copenhagen, Norse Projects, Soulland og Wood Wood har denne tid betydet, at de har set tilbage på deres mangeårige venskaber og faglige fællesskaber, der gennem de sidste 20 år har forbundet dem. Det markerer de med det fælles T-shirt-projekt Together. Én T-shirt i fem farver (en fra hver brand), der repræsenterer deres kollektive konkurrence, kreativitet og ånd, der har sine rødder tilbage fra de som unge mødte hinanden igennem kunst, design og skateboarding.

T-shirten sælges igennem de respektive brands til 300 kr. og overskuddet fra salget går til non-profit organisationen Hus Forbi.

De fem farver til det fælles T-shirt-projekt fra Le Fix, Mads Nørgaard Copenhagen, Soulland, Norse Projects og Wood Wood.

Day digital

Der sker store omvæltninger hos Day Birger et Mikkelsen og 2NDDAY. I slutningen af 2019 solgte Keld Mikkelsen aktiemajoriteten i virksomheden til CEO Peter Henriksen, og i februar i år kom det frem, at tidligere By Malene Birger-designer, Christina Exsteen var blevet ansat som kreativ direktør. Og nu, på et tidspunkt, hvor den digitale udvikling i den grad er speedet op, lancerer virksomheden nu online-butikker for både Day og 2NDDAY, der kan servicere deres kunder i Europa, Norge og Storbritannien.

“Lanceringen af webshops for DAY Birger et Mikkelsen og 2NDDAY er en vigtig milepæl for vores mærker. Med fysiske butikker i hele Skandinavien og detailhandlere over hele verden var det næste naturlige skridt at komplimentere disse med lanceringen af egne officielle online-butikker. Vi ser frem til den digitale rejse, der ligger forude, og til at præsentere og dele DAY-universet med verden,” lyder det fra CEO Peter Henriksen.

H&M vinder på gennemsigtighed

Fashion Transparency Index stiftet af Fashion Revolution, der i denne uge afholder deres syvende udgave, rangerer hvert år tekstilindustrien efter deres transparens for at gøre opmærksom på cirkularitet i modebranchen og de vilkår, som tekstilarbejdere arbejder under. I år har Fashion Transparency Index gennemgået 250 globale tekstilvirksomheder, og af alle disse ligger H&M nummer ét. Noget der, ifølge Hanna Hallin, Global Strategy Lead for Transparency i H&M Group, er en enorm anerkendelse af koncernens arbejde. I en pressemeddelelse udtaler hun videre:

“Vi stræber altid efter at være så transparente som muligt i vores udvikling mod en mere bæredygtig fremtid for moden og omkring de udfordringer, der ligger foran os i forhold til at skabe forandring i industrien. Vi er forpligtede til fortsat at arbejde os hen mod en større gennemsigtighed, så kunderne kan tage bevidste beslutninger, og vi kan være med til positivt at påvirke industrien gennem vores omfattende arbejde mod at blive fuldstændigt cirkulær og klimapositiv samtidig med, at vi er en fair og ligestillet virksomhed.”

H&M vinder pris for deres transparens omkring deres produktionsled.

Læs mere om Fashion Revolution Week her.

Costume.dk i nyt look

Sammensmeltningen af de printede og digitale universer er nok noget af det, som magasinerne har arbejdet hårdest på i de seneste mange år. For skal det ligne magasinet eller være sit eget selvstændige univers – og rammer det i det hele taget de samme læsere? Spørgsmålene er mange og er uden tvivl blevet drøftet på Costume-redaktionen i udviklingen af deres nye digitale flade, der med større dynamik imellem billeder og felt i langt højere grad end tidligere lægger sig op ad magasinets æstetik – og samtidig også åbner op for andre typer af kommercielle samarbejder, hvilket magasinet heller ikke lægger skjul på.

“Den mode- og skønhedsinteresserede forbruger er drevet af æstetik og nysgerrighed. De søger viden og visuelle fortællinger. Vi udvikler vores univers for at levere det bedste redaktionelle og kommercielle indhold til dem. Vores læsere og brugere fortjener et indbydende univers i alle vores kanaler, der både kan guide til de trends og produkter, der er værd at investere tid og penge i, men hvor vi også sætter stil og mode ind i en større kontekst – hvad end det gælder at udforske de udfordringer, som mange modebrands står i lige nu, diversitet, bæredygtighed eller modens indflydelse på andre brancher,” siger chefredaktør Rikke Amtorp Christensen i en pressemeddelelse og understreger, at et af målene med relanceringen også er at skabe den følelse af forkælelse og ’mig-tid’, som typisk er forbundet med magasinlæsning.