Historierne om svigtende salg, fyrede medarbejdere og en branche i knæ fylder i det medielandskab, vi dagligt sonderer. For eksempel har H&M netop lukket alle deres butikker i USA, Canada, Tyskland, Portugal og Belgien og DK Company har opsagt 125 medarbejdere, som vi beskrev i går.

Men for nogle har Corona-krisen ikke kun bragt negative udfordringer med sig. Hos Aalborg-baserede Luksusbaby, der sælger tøj og ting til børn, og som både har en fysisk butik på hele 414 kvadratmeter i hjembyen Aalborg og en velbesøgt hjemmeside, står de over for anderledes positive udfordringer. Grundet travlhed søger de faktisk – stik imod branchens øvrige udvikling – nye medarbejdere for at kunne følge med efterspørgslen.

“Indtil videre har vi fundet to nye medarbejdere, en enkelt havde jeg til samtale i dag, som starter i morgen, men vi tager en dag ad gangen. Vi lover ikke for meget, men ansætter 14 dage til en måned ad gangen. Vi spiller med åbne kort,” siger ejer Morten Grabowski Kjær til Fashion Forum, da vi fanger ham over telefonen.

Mere legetøj end modetøj

Morten Grabowski Kjær startede Luksusbaby i 2014 sammen med sin kæreste Ann-Louise Christine Aasted efter deres tvillinger kom til verden. Hun var på barsel, og han arbejdede som politimand, men nu arbejder de begge fuldtid i deres fælles virksomhed, der i seneste regnskabsår havde en bruttofortjeneste på 11 millioner kroner. Det we især nethandlen, der holder hjulene så meget i gang at parret trods Corona-krise leder efter endnu flere hænder.

“Folk er hjemme og bestiller online. I en svær tid, hvor forældre er bekymrede og usikre på hverdagen, prøver man at skærme børn for alt muligt. Og det giver måske anledning til at tage sig mere af de små, måske kigge på andre typer varer, end dem man ville købe under normale omstændigheder. Vi har solgt meget legetøj, bøger og kreative ting. Det er super fedt. Det udgør en stor del af vores omsætning i disse dage,” siger Morten Grabowski Kjær og fortæller om den gratis fragt, de – præcis som en del andre netbutikker gør – tilbyder kunderne, selvom det kan være bekosteligt, hvis ordrerne er meget små. Det kunne man sagtens forestille sig, var med til at trække salget op for Luksusbaby. Han fortsætter:

“Til gengæld sælger vi ikke så meget tøj lige nu. Det er ikke rigtigt tidspunktet, hvor man tænker, at ens barn skal have en ny jakke. Selvfølgelig er der fravalg og prioriteringer blandt forbrugerne, men jeg kan også mærke, at mange har et økonomisk overskud, som har været sat af til ferier eller oplevelse, som er blevet aflyst af Corona. Så hvad kan de bruge de pengene på? Måske en malebog til børnene eller modellervoks eller spil og bøger. Vi kan se, at det er det, folk prioriterer lige nu. At det også kan være godt for familierne at få hygget er bare en bonus.

Medarbejderhensyn og nye samarbejder

Luksusbaby forhandler populære mærker som Sebra, Liewood og Aigle. Og selvom udgangspunktet, som også brandets hjemmeside understreger, er ”mode til mindste”, så er det altså legetøjet og andre ting, der kan aktivere de yngste, der sælger bedst lige nu og giver de i alt 95 medarbejdere fordelt over lager, webshop og den fysiske butik i hjertet af Aalborg sved på panden af travlhed. Og de trofaste og hårdtarbejdende medarbejderes ve og vel, dem, der får hjulene til at køre rundt, bekymrer Morten Grabowski Kjær mest i disse tider.

“Vi har en del medarbejdere, der er bekymrede over situationen. Forståeligt nok. En stor del, cirka 60 af vores medarbejdere, er unge under 18, hvis forældre selvsagt også er bekymrede for deres børn. Vi tager hensyn til alle på et individuelt plan, for eksempel med hjemmearbejdspladser, hvor det giver mening. Men der er fortsat en virksomhed, der skal drives. Derfor har vi indført mange restriktioner og delt virksomheden ind i forskellige zoner, ligesom vi heller ikke spiser sammen eller giver krammere. Det er en speciel hverdag for os alle, men personalet har virkelig taget ansvar. De passer på vores virksomhed og på hinanden. Det er jeg taknemmelig over.”

Men én ting er de medarbejdere, som Morten Grabowski Kjær kan understøtte i hverdagen og arbejdstiden. Som han for eksempel vil gøre med den skurvogn, han netop nu leder efter, til de medarbejdere, der ønsker at blive skærmet yderligere end restriktionerne inde i firmaets lokaler. Noget andet er de leverandører, der skal levere de varer, som folk ivrigt hiver ned fra især netbutikkens hylder. Her har der nemlig været nogle bump på vejen, der dog også er blevet løst kreativt, fortæller ejeren.

“Vi ser flere leverandører, der desværre kan have problemer med at levere. Desværre er der en portion legetøj fra Frankrig, som aldrig er nået frem, da medarbejderne ikke var mødt på deres lagre. Så for os gælder det om at finde steder, hvor vi stadig har adgang til varer. Men aflyste ordrer åbner for nye varer og nye samarbejder. Vi har for eksempel købt nye legetøjsbrands, som vi ikke havde før krisen, men hvor situationen har gjort os opmærksom på dem. Det er win-win for os alle – og så kan vi måske køre videre med det brand fremadrettet.”

“Vi tager en dag ad gangen og er glade for at have travlt,” slutter Morten Grabowski Kjær.