Der er meget nyt på tapetet hos skobrandet Garment Project, der siden 2013 har specialiseret sig i håndlavede lædersneakers, som produceres i Portugal. Det gælder ikke mindst en positiv salgsvækst, hvilket fremgår af virksomhedens årsregnskab for 2019. Heri ses det nemlig, at Garment Project i perioden 1. januar til 31. december 2019 realiserede en ny rekord for den nu snart syvårige virksomhed. Omsætningen er ikke offentliggjort, men er, ifølge brandet selv, næsten fordoblet. Bruttofortjenesten er steget til 3,3 millioner kroner mod 1,8 millioner året før. Årets resultat lander på 1,2 millioner kroner sammenlignet med bare 3000 kroner i 2018. Et år, hvor bundlinjen havde set et fald siden 2017, hvor den lå noget højere – på 471.000 kroner.

“2018 var et oprydningsår for Garment Project, hvor vi blandt andet købte flere agenter ud, investerede i et nyt edb-system, lukkede vores butik på Gl. Kongevej på Frederiksberg og generelt strømlinede vores forretning og rettede ind efter vores nye strategi. Det betyder, at vi i dag fokuserer fuldt ud på wholesale og vores egen kanal, vores webshop, hvor vi vil lægge vores energi fremadrettet,” fortæller CEO og stifter Kent Rau.

Ifølge ham, skyldes væksten i 2019, foruden ovenstående tiltag, også øget salg på markeder som Holland og især Tyskland. Men planen er, at salget i Skandinavien nu skal følge trop:

“Den nye strategi betød også, at vi i 2019 fik frigivet tid til at sætte fokus på Skandinavien. I den forbindelse er vi startet op i Norge, Sverige og Finland. Og her er vi især kommet rigtig godt fra start i Norge, hvor vi i AW19- og SS2-sæsonen fik 32 gode butikker på. Men vi mangler stadig volumen, hvilket vi arbejder på nu. Sverige er sværere, hvor det går lidt langsommere med at få de gode samarbejder op at køre,” fortæller Kent Rau videre, der lige nu – som alle andre – står midt i en processen med at navigere i Corona-krisen. De oprindelige høje forventninger til indestående år står ved magt, men alt afhænger af, hvordan situationen udvikler sig henover den næste måned, fortæller han:

“Vi vil fortsætte den nye strategi i 2020 og i den forbindelse forventer vi en fremgang på yderligere 25-30 procent i omsætningen – og det gør vi i princippet stadig. Men vi er klar over situationens alvor, det er en ordentlig lussing, og man skal lige finde ud af, hvor man står henne i alt det her,” siger Kent Rau og fortæller, at en af deres største bekymringer lige nu er, hvordan det påvirker deres wholesale kunder, som er mærket af den danske lockdown og det medfølgende fald i kunder i butikkerne.

“Hvis dem, vi leverer til, lukker døren, så bliver det svært. Allerede i fredags oplevede vi, at nogle kunder ringede og ville slette deres AW-ordre. Vi kan ikke gøre andet, end at prøve at forklare dem, at vi forstår, men at det er en ordre, der blev lagt i januar, og som først skal leveres om et halvt år, hvor vi forhåbentlig står i en anden situation. Man kan for eksempel se på Kina, de er tilbage på 80-90 procent igen nu. Det tog et pat måneder, og det håber og tror vi på også bliver tilfældet her. At det vil stabilisere sig igen over det næste kvartal. Men verden stopper jo ikke imellemtiden. Vi er allesammen afhængige af, at verden går videre. Så det handler om at have en dialog med kunderne og finde løsninger sammen i den her tid. Men der er ingen tvivl om, at vi i den næste måned må leve lidt i usikkerhed,” siger han.

Nye kræfter til teamet

Det er dog ikke udelukkende på regnskabsfronten, at Garment Project har nyt at berette. I 2019 skiftede virksomheden sit kontor, der lå i forlængelse af den nu lukkede butik på Gl. Kongevej, ud med et nyt kombineret showroom og kontor på Højbro Plads i Indre By i København. Målet med flytningen er at kunne styrke wholesale-organisationen gennem flotte, præsentable lokaler og samtidig rykke lidt tættere på kunderne i Indre By.

Derudover kan Kent Rau fortælle om en oprustning i virksomheden, som skal være med til at fortsætte væksten med fokus på både online og PR samt brandets kvindelinje, Garment Project WMNS. Det betyder, at han netop har udvidet teamet med Mikkel Toke Sørensen i den nyoprettede stilling som E-Commerce Manager. Han kommer fra en lignende rolle hos Rich & Hanc Agency og får til ansvar blandt andet at styrke onlineforretningen. Derudover er der også investeret i salgsfronten, hvor Kim Kristian Kristensen er blevet ansat per 1. april til at varetage salget i Danmark – og i Norden fremadrettet. Han kommer ligeledes fra branchen og har senest besiddet en tilsvarende stilling hos Colorful Standard.

“Lige nu er vi størst på herresiden, men planen er, at vi skal styrke organisationen indenfor pige- og kvindesegmentet, hvilket er en af de områder, Mikkel Toke Sørensen skal være med til at sætte fokus på. Derudover er planen, at vi til november eller december også skal ansætte en sælger, som er dedikeret til netop Garment Project WMNS,” afslutter Kent Rau, der i 2020-21 også vil investere i influencer marketing via samarbejder med en række forskellige danske profiler, som ligeledes kan være med til at øge fokus på brandets sortiment til piger og kvinder.