Les Deux er et af de hurtigst voksende modebrands i Europa og har i dag 800 forhandlere fordelt over 23 lande.

Men med en stejl popularitets- og omsætningskurve intensiveres kravet til ansvar også. For i dagens miljøbevidste modebillede kan man ikke tillade sig at fokusere udelukkende på vækst, og blandt andet også derfor præsenterede Les Deux bæredygtighedsstrategien Les Deux Legacy udarbejdet i samarbejde med CSR Forum i efteråret. Den blev fulgt op af en bæredygtig kollektion i december. Og nu er næste, uundgåelige skridt på Les Deux’ grønne rejse på trapperne.

Med lanceringen af Rewear, et take-back system, hvor kunder kan indlevere brugt Les Deux-tøj, følger brandet i fodsporene på flere andre modebrands, for eksempel H&M og Filippa K, der har kørt lignende koncepter over en årrække. Med Rewear kan Les Deux-kunder komme af med deres gamle Les Deuxtøj, få et gavekort til nyt tøj og samtidig være med til at forsøge at lave et mere lukket forbrugskredsløb, idet brandet sælger det indleverede tøj videre efter vask og kvalitetstjek.

“Lad os bare være ærlige. Verden har ikke brug for flere tøjbrands, men derimod brug for tøjbrands, der tager ansvar for deres omgivelser. Både når det gælder miljøet og ved at iværksætte sociale initiativer, der forbedrer livet for andre. Vi vil skabe et brand, som gør en positiv forskel i verden. Vi kommer ikke til at redde verden, men vi kan bidrage med små skridt i ift. at transformere branchen i en positiv retning – både når det gælder produktion, materialer, transport, emballage og recycling,” siger Andreas von der Heide, medstifter af Les Deux, i pressemeddelelsen. Han slutter:

“Fremtidens tøj er cirkulært og bæredygtigt, og det er vi udmærket klar over. Derfor har vi søsat Rewear, som er en del af vores arbejde med Les Deux Legacy, og vi regner med, at vi kan præsentere store samarbejdspartnere til Rewear. Vi arbejder hele tiden på, hvor og hvordan vi kan optimere vores processer og blive fortsat mere ressourcebesparende.”