“De europæiske forbrugere bliver mere og mere bevidste om de miljømæssige konsekvenser af deres forbrugsvaner. Ved at bygge videre på Europas globale førerposition indenfor mode vil målet med dette års konkurrence indenfor social innovation være at finde idéer til innovationer, der ændrer den måde vi producerer, anvender og bærer mode på, og som tilskynder til at skabe mere bæredygtighed i hele modeindustrien.”

Sådan lyder det i en pressemeddelelse fra Slawomir Tokarski, direktør for industripolitik og innovation i Europa-Kommissionens Generaldirektorat for det Indre Marked, Erhvervspolitik, Iværksætteri og SMV’er. Anledningen er 2020-udgaven af kommissionens årlige konkurrence ’The European Social Innovation Competition’, (EUSIC), som de sidste otte år har haft til formål at fremme innovationer, der kan finde løsninger på aktuelle samfundsudfordringer i Europa. Og i år er pilen rettet mod netop modeindustrien, idet temaet er ’Gentænkning af moden: Nye adfærdsmønstre, der gør moden mere bæredygtig’. Målet med konkurrencen er altså at finde idéer, der får os tættere på svaret på, hvordan vi kan reducere modens samlede miljøaftryk via nye produkter, tjenester, processer og innovative forretningsmodeller.

Konkurrencen er åben for deltagere fra alle EU’s medlemslande, herunder både sociale innovatører, iværksættere, studerende, designere, virksomheder og producenter, hvorefter de tre vinderidéer eller -innovationer får tildelt et præmiebeløb på 50.000 euro hver, svarende til knap 374.000 kroner. De 30 deltagere, som får en plads i konkurrencens semifinale, vil desuden blive tilbudt mentorbistand og oplæring i, hvordan de kan strukturere deres udviklingsplaner.

Konkurrencen sker som et led i de foranstaltninger, som Kommissionen allerede har gennemført indenfor mode og bæredygtighed. Det gælder blandt andet ’Pakken om cirkulær økonomi’, som blev vedtaget i 2018, og som kræver, at alle EU-lande sikrer, at tekstilaffald indsamles særskilt. De løsninger, der fremmes via konkurrencen, bør derfor også kunne tilpasses både det lokale, nationale og europæiske plan.

Ansøgninger til konkurrencen kan indgives frem til onsdag den 4. marts klokken 12.00. De 30 semifinalister offentliggøres den 4. maj, hvorefter konkurrencens finalister annonceres i september, og i november vil en jury så udvælge tre vinderidéer, som overrækkes 50.000 euro hver.

Læs mere om konkurrencen og deltag her.