“Hos Monkeyglasses har vi produceret bæredygtige briller i ti år. Vi har været modige og insisteret på en politik for nul affald, stel i bionedbrydeligt bomuldsacetat og genanvendt stål, genbrugspapir-emballage, donationer til ’Save The Orangutans’ og samarbejde med ’Syn For Sagen’, der giver brugte briller videre til nye ejere i udviklingslande.”

Sådan lyder det i en pressemeddelelse fra Mai-britt og Morten Seaton, der ejer det danske brillemærke Monkeyglasses. Et mærke, der i år kan fejre, at det nu er et årti siden, at de første gang blev lanceret på markedet med en både miljøvenlig og social ansvarligt forretningsmodel – og produkter. Siden da har både det danske og det internationale marked fået øjnene op for mærket, som i dag sælges i brillebutikker i mere end 12 lande verden over. Men nu har parret besluttet at tage skridtet videre og investere i retail med åbningen af deres første selvstændige butik – en flagship store på Nørrebro i København. Og det er en placering, der ikke er helt tilfældig udvalgt:

“Nye ideer får lov at blomstre på Nørrebro. Her bor åbne og bevidste forbrugere, der matcher vores grønne og servicemindede DNA,” siger Morten Seaton videre, der er virksomhedens CEO, hvor Mai-britt Seaton står for design.

Monkeyglasses har fået sit navn, fordi mærket som en del af deres forretningsmodel – foruden at satse på prisvenlige stel og linser med fokus på bæredygtighed – løbende støtter RedOrangutangen.org. En organisation, der arbejder for at opkøbe skovarealer og hjælpe orangutanger fra Borneo tilbage i den vilde natur.

Monkeyglasses’ nye butik åbner den 11. oktober 2019 og har adresse på Fælledvej 16, 2200 København N. Foruden butik bliver det også virksomhedens nye hovedkontor.

Trods nedslående statistik: 3 brands, der har succes med retail