I takt med forbrugernes stigende valg af online forhandlere til køb af varer som tøj og sko, er webportalernes miljømæssige profiler også blevet sat under lup. For jo flere pakker, der skal sendes ud til kunderne, jo mere emballage, plastik, pap og papir bruges der, det siger sig selv. Ikke mindst når man, som Zalando, fragter pakker til mere end 28 millioner aktive kunder fordelt i 17 forskellige lande – og det tærer på miljøet.

Af denne grund har den tyske webgigant sat sig for at finde nogle mere bæredygtige alternativer, og har i netop løftet sløret for en fire uger lang pilottest af genanvendelig emballage i Norden. Det betyder, at 10.000 kunder i Danmark, Sverige, Norge og Finland i perioden vil modtage deres bestillinger i genanvendelige fragtposer, som efter brug kan foldes sammen og returneres. Målet er, ifølge David Hejgaard, kommerciel chef for Zalando i Norden, at afprøve, hvorvidt det kan være en fremtidig løsningsmodel til reducering af både affald og CO2-udledning.

“Vi tester genanvendelig emballage dels for at se, hvordan konceptet kan integreres i vores logistikprocesser og dels for at lære af resultaterne, om og hvordan vi kan gå videre med konceptet,” siger han i en pressemeddelelse.

Stiller også krav til kunderne

I pilotprojektet benyttes en fragtpose lavet af finske RePack – der i øvrigt også benyttes af flere andre modevirksomheder, heriblandt danske Ganni. Denne erstatter den klassiske Zalando-æske på virksomhedes logistikcenter i Brunna ved Stockholm. Når kunden har modtaget sin vare, kan vedkommende folde fragttasken sammen, klistre den medfølgende returetiket på og lægge posen i en almindelig postkasse. Derved transporteres den tilbage til Zalandos logistikcentret, som så kan bruge den til en ny sending varer.

For at poserne kan komme tilbage i den lukkede cyklus kræver det altså, at kunderne selv tager initiativ til at sende emballagen tilbage – også selvom man ikke vil returnere noget fra selve bestillingen. Hvis projektet bliver en succes i form af en reducering af både affalds- og emballageproduktionen, forventer Zalando at kunne mindske deres CO2-udledning fra emballage med op til 80 procent. Men den store forandring på verdensplan kræver, ifølge David Hejgaard, at hele e-handelsbranchen engagerer sig om at gøre brugen af genanvendelig emballage mere skalérbar.

“Det kræver standardiserede processer og centraliserede leveringsalternativer for genanvendelig emballage. Et samlet system, hvor kunderne kan aflevere større pakker i for eksempel supermarkeder, ville gøre processen enklere,” siger han videre.

Det er ikke første gang, Zalando ser indad i ønsket om at gøre deres processer mere miljøvenlige. Det gælder blandt andet en udskiftning af emballagen til skønhedsprodukter fra plastik til 100 procent genvundet papir, samt en udskiftning af deres polybags, der nu fremstilles af 60 procent genanvendt plastik. Det har medført, at Zalando har reduceret deres forbrug af ikke-genanvendt plastik med cirka 625,6 tons sammenlignet med 2018.

LÆS OGSÅ:

Zalando vil investere 300 millioner euro i 2019: “Vi vil være en uundværlig del af kundernes liv”