Boozt.com i designsatsning, naturlige sko, nyt Second Female-univers og international ros til Copenhagen Fashion Week
Second Female lancerer ny online-destination, Boozt.com med eksklusive designsamarbejder og Business of Fashion fremhæver Copenhagen Fashion Weeks bæredygtige arbejde.I denne uge gik den verdenskendte tyske modefotograf Peter Lindbergh bort. Hans arbejde står for mange som en af de første indgange til modens verden gennem sine dramatiske, sort-hvide billeder af topmodeller som Kate Moss, Claudia Schiffer og Naomi Campbell. Altid med følelse og inderlighed, aldrig manipuleret eller falskt. Tidløse portrætter af menneskelig skønhed og skrøbelighed.
Tidligere på ugen fremhævede en Business of Fashion-artikel Copenhagen Fashion Week for sine bæredygtige initiativer midt i en verserende debat omkring modeugernes berettigelse i vores miljøbevidste tidsalder. Noget, der for eksempel har fået aktivistbevægelsen Extinction Rebellion til at kræve Londons modeuge helt aflyst. Hvor de fire store modeuger, Paris, New York, Milano og London, i artiklen generelt fik kritik for deres spild og ressourceforbrug i forbindelse med afholdelsen af deres modeuger, fik København ros for sit forbud mod plastiskflasker, som blev lanceret tidligere i år, og for sin generelle bæredygtige omlægning, der trækker sine spor i alt, hvad Copenhagen Fashion Week rører ved som nu også har inspireret til Aarhus-modeugen Conscious Fashion Week, der afholder sit første arrangement i morgen, lørdag. Er du i Aarhus området, så er det også i dag, at Aiayu åbner deres butik her på Volden 34 fra klokken 15.
Læs ugens andre, korte modenyheder her.
Nordiske samarbejder på Boozt.com
Der er hård kamp om onlineforbrugerne blandt modens netbutikker. En af strategierne for at holde på kunderne er for flere og flere onlineforhandlere at skabe eksklusive kollektioner i samarbejde med deres mest populære designere. For eksempel har Mytheresa samarbejdet med både Ganni og Baum und Pferdgarten, og Net-a-Porter har gjort det samme med Munthe og senest med den nye designkonstellation Cecilie Bahnsen og Sophie Bille Brahe. Og nu følger Boozt.com i samme fodspor. Under navnet Boozt Collab vil den danske webgigant samarbejde med en række nordiske brands om eksklusive kollektioner i begrænset oplag, der er designet specielt til og solgt gennem Boozt.com.
“Boozt Collabs er et skridt på vejen mod at udvide vores samarbejde med nogle af vores bedst sælgende mærker og samtidig kunne tilbyde vores kunder et eksklusivt udvalg af skræddersyede styles, som er skabt på baggrund af markedsefterspørgslen. Det handler om at udnytte den viden, vi har om vores kunder, og omdanne det til en unik shoppingoplevelse,” udtaler Peter G. Jørgensen, Chief Commercial Officer hos Boozt.com, i en pressemeddelelse.
Det nye koncept vil inkludere flere end 40 brands. Blandt de første annoncerede brands er By Malina, Munthe, Rodebjer og APT Atelier, hvis kollektioner for Boozt.com vil blive præsenteret i løbet af efteråret 2019.
Et helstøbt univers
Et velfungerede onlineunivers kan være med til at kommunikere helstøbte historier og fortællinger om brands, som i sidste ende fører kundeloyalitet og salg med sig. Det sidste år har Second Female arbejdet på netop at skabe et rum, hvor deres visuelle fortællinger i form af digitale kampagner og inspiration til styling kunne spille sammen med deres webshop og skabe et helstøbt Second Female-univers. Det ser nu dagens lys og skal altså løfte Second Female mod nye højder.
Wood Wood og Ellesse finder hinanden igen
Nogle flammer slukkes ikke så let. Det kan man sige er sandt om forholdet mellem sportsmærket Ellesse og Wood Wood, der her ti år efter deres seneste samarbejde lancerer en ny kollektion sammen. Udgangspunktet er skisport med inspiration fra både pisterne og fra afterski. Universet er rent og minimalistisk, men skabt i tekniske materialer med en monokrom farvepalet, der dog har nuancer af grøn og lilla som gennemkørende element sammen med forskellige printmotiver. Kollektionen er både til mænd og kvinder, hvor højdepunkterne på kvindesiden tæller neoprenbukser, rib-jakker i polyeter og en fleece poncho. Til mændene står et træningssæt og en nylonvest ud. Der er også en del unisex-styles i jersey som T-shirts, hættetrøjer og sweatshirt, ligesom der også er skabt en opdateret udgave af Ellesses klassiske sko ‘Piazza’.
Kollektionen forhandles i alle Wood Wood-butikker og på Wood Wood og Ellesses websider foruden en række udvalgte forhandlere fra den 27. september.
Smykker imod vold
Rigtig mange kvinder – og mænd – oplever vold fra en partner eller en tæt relation. Men især partnervold mod kvinder er et større og større problem i Danmark. Heldigvis arbejder organisationer som Danner for at hjælpe kvinder med kriseophold og rådgivning i at komme videre fra den svære situation. For at hylde det arbejde og samtidig yde finansiel støtte hertil har smykkefirmaet Spirit Icons skabt en velgørende smykkekollektion med navnet SHE. Bag det 6 år gamle smykkefirma står parret Tim og Daniel Christensen, der også begge har oplevet vold fra partner eller nær relation. Kollektionen består af en halskæde, et armbånd og et par ørestikker og er tænkt som en fejring af kvindelig styrke og søsterskab.
Selected tager ansvar
Det kommer næppe bag på særligt mange, at produktionen af jeans er en stor miljøsynder med sin forurenende indfarvning og vask. Derfor er der da også flere og flere mærker, der lancerer jeans i økologisk bomuld eller med initiativer, der på den ene eller den anden måde reducerer de ressourcer, der bliver brugt i produktionen. Gennem de seneste to år har Selected Femme/Homme arbejdet for at gøre deres produktion mere bæredygtig, og nu er resultatet klart. Denimudvalget fra brandet bliver fremadrettet produceret af 100 procent økologisk bomuld og Selected Femme/Homme har desuden formået at reducere vand-, strøm- og keminiveauet markant i forhold til sin tidligere produktion. Vandforbruget er reduceret med 75 procent, strømforbruget er ved hjælp af mere effektive vaskemaskiner reduceret med 85 procent og brugen af kemi er også kraftigt reduceret ligesom de helt er stoppet med at bruge salt i produktionen.
Mindre sko, mere fødder
Det har længe været normen, at sko var smalle og slanke. Det har dog betydet, at vores fødder mange gange er blevet presset sammen og ind i sko, der ikke giver nogen naturlig frihed. I de senere år er flere og flere såkaldt fodformede skomærker dog poppet frem, for eksempel det jyske skomærke Nature, og har udfordret den tanke. Men også et mærke som VivoBarefoot ser fodens naturlige form som den optimale skoform. Deres designideologi hviler på tanken om, at naturen er den bedste designer. Så i stedet for at fylde ting i og på skoen er ideen, at der skal være mindst muligt, der adskiller dine fødder fra den jord, du står på. Og som til gengæld også gør dig opmærksom på dine fødders trivsel. Resultatet er fodformede sko i slidstærke og plantebaserede materialer med en tynd sål, der både giver kontakt til jorden, du går på, og fleksibilitet og bevægelighed for dine fødder. Og i dag åbner de en butik, hvor du kan komme og få sko, der passer til lige nøjagtigt dine fødder. .
Den nye butik åbner på Badstuestræde 2 i København i dag.