Miinto i vækst: sælger varer for næsten 700 millioner
Den danske platform tiltrækker fortsat flere kunder til deres unikke koncept – og det har fået salget til at stige med 40 procent.Miinto har de sidste par år bevist, at der er en god forretning i at sætte lokale, fysiske modebutikker i forbindelse med digitale kunder. Det har medført flere store satsninger for at øge væksten endnu mere, heriblandt en udvidelse til flere nye lande, senest Polen, en udvidelse af ledelsen med tidligere modeugedirektør Camilla Frank, og for ganske nyligt kom nyheden, at Miinto i et ønske om at få del i et voksende marked havde valgt at udvide med en ny vintageshop som et givtigt og strategisk supplement til kerneforretningen.
Og alt det har da også vist sig på resultaterne. I januar fremlagde de regnskab for perioden 1. august 2017 til 31. juli 2018, hvori det sås, at både deres omsætning og handelsvolumen – hvor mange produkter, der sælges på platformen – var steget. Sidstnævnte med 30 procent og løb op på 500 millioner kroner. Dog havde satsningerne også sat sit præg på bundlinjen, hvor man kunne finde et underskud på 47,3 millioner kroner. Et resultat, der dog var knap så overraskende taget den langsigtede vækststrategi i betragtning.
Presset bundlinje eller ej, nu viser det sig så, at Miinto fortsat formår at lokke flere og flere forbrugere ind på deres platform. Det afslører virksomheden selv, som netop har offentliggjort omsætnings- og væksttal for det forgangne regnskabsår, som løber frem til udgangen af juli.
I alt solgte Miinto produkter for næsten 700 millioner kroner. Det er en stigning på over 40 procent sammenlignet med året før.
“Vi er igen i år lykkedes med en ambitiøs vækststrategi, der er et resultat af et skarpt fokus på handelsvolumen og den personlige kundeoplevelse. Frem for blot at få varerne leveret fra et lager, værdsætter kunderne et personligt touch fra butikken, der har pakket varen. Samtidigt har vi formået at få de produkter online, som folk efterspørger. Og trods vi snart runder 2000 tilknyttede butikker, er manglen på flere produkter samt partnere fortsat vores største begrænsning for yderligere vækst,” udtaler Head of Fashion Camilla Frank til Fashion Forum.
I denne forbindelse har Miinto også valgt at investere i flere nye tiltag. Denne gang i udviklingen af individuelle indkøbsanbefalinger til deres partnere, ligesom at de fremadrettet vil lægge energi i en række bæredygtige initiativer.
Hvordan de øvrige tal – og dermed årets reelle udfald – ser ud, afsløres dog først til september, når Miinto officielt fremlægger deres endelige årsregnskab.