Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Indland, Modeuge, SHOWANMELDELSE

Sunflower byggede på imponerende vis videre på mærkets skarpe vision

Stærk opfølger på showdebuten, der cementerede Sunflowers tidløse ambitioner under åben himmel.
Stærk opfølger på showdebuten, der cementerede Sunflowers tidløse ambitioner under åben himmel.

Sunflower, Refshalevej 185, tirsdag den 6. august 2019, klokken 16.00 

Da Sunflower i vinter showdebuterede under Copenhagen Fashion Week, blev designkollektivet udråbt som et af de danske herrebrands, man bør holde et ekstra vågent øje med. For Sunflower leverede en overbevisende kollektion med en skarp æstetisk og tidløs vision, der adskiller sig fra mange andre danske herrebrands.

I dag skulle Sunflower med NN07-stifteren Ulrik Pedersen i spidsen så præsentere den svære toer under Copenhagen Fashion Week og ikke mindst forsøge at bygge videre på gode takter fra sidste sæson.

Til det havde Sunflower valgt en åben og rå plads foran B&W-hallerne på Refshaleøen som showlokation, hvor kun store containere og ikoniske Marshall-højtalerne dannede bagtæppe for kollektionen, som Adam Nielsen fra Slægt og Værket leverede soundtracket til alene med sin elektriske guitar.

Og den underspillede showlokation harmonerede stærkt med den kollektion, vi blev præsenteret for.

Sunflower skar nemlig igen ind til benet og byggede kollektionen konceptuelt op omkring det langtidsholdbare look, der kendetegner mærket – et look, som er uanfægtet af modens flygtige tendenser. Det var åbningslooket et stærkt eksempel på. Her så vi en lys oversize blazer med et bredt revers, velkonstruerede jeans og et par gule støvler med den høje hæl, som vi også har set lignende af i Raf Simons’ kollektioner for Calvin Klein 205W39NYC.

Fra første til sidste look fortsatte Sunflower med at sætte fokus på klassikerne og give dem et rock’n’roll twist. Der var flotte jakkesæt, som kom med et lettere oversize snit. Vi så også flere lange frakker i houndstooth-tern, læderblazere og -veste samt en dobbeltradet blazer med guldknapper, mens et par indgange med kvindelige modeller blandt andet bød på en lang nederdel i denim.

Der er ingen tvivl om, at Sunflower laver enormt flot og velkonstrueret tøj, der fokuserer på gode metervarer og den langtidsholdbarhed, som er vigtigere end nogensinde før i modebranchen. Samtidig er mærkets æstetik og vision også så skarpt defineret, at lighederne til sidste sæsons kollektion var slående. Men faktisk stod netop den lighed og genkendelighed ud som mærkets helt store styrke i dag. For det fungerer, at Sunflower er så enormt insisterende i deres tilgang til herregarderoben. Spørgsmålet er bare, hvordan de udvikler sig videre derfra – hvis de da skal det.

Samtidig var der også enkelte looks, der ruskede op i det tidløse og minimalistiske. Det fungerede eksempelvis stærkt, da et par neon- og pinkfarvede bukser i et mere teknisk materiale blev stylet med sorte blazere og støvler. Eller da et sort jakkesæt var sammensat med en sølvfarvet skjorte. Det gav kant og en ekstra dimension til det klassiske look uden at stjæle for meget fokus.

Sunflower, der udover Ulrik Pedersen består af Martin Gjesing fra bureauet MOON og den svenske designer Bengt Thornefors, der har en fortid hos både Acne Studios og Saint Laurent, cementerede endnu en gang, at de med et klassisk afsæt og øje for den tidløse og langtidsholdbare herregarderobe står som et af de mest interessante brands herhjemme.

Se hele kollektionen her.