“Vi har for længst besluttet, vi ikke vil være med i giganternes kamp”

Midt på Østerbro ligger en lille herrebutik, hvor man kalder sine kunder ved fornavn, hvor man har erkendt, at man ikke kan og vil konkurrere med onlinegiganterne, og hvor man har brugt ti år på at skabe et koncept, folk gerne vil være en del af. I marts talte vi med stifteren af Goods, Kasper Hostrup.

Kasper Hostrup foran Goods

“Vi sender gerne en sms til en kunde med et billede af et produkt, hvis vi tror personen vil kunne lide det, på baggrund af det, vi ved, han tidligere har købt. Når man kender sine kunder godt, så kender man også deres behov.” Kasper Hostrup foran sin butik Goods på Østerbro i København.

“Vi er ikke sat i verden for at spare butiksansatte.” Nyt betalingssystem vil gøre op med ventetid og lange køer i butikker

Mange forbrugere vælger den digitale løsning, når de skal shoppe tøj. Og det går ud over de fysiske butikker, der i disse år kæmper hårdt om kunderne. Derfor har den aarhusianske tech-startup Zliide sat sig for at digitalisere og effektivisere kundernes købsoplevelse i de fysiske butikker.

“Forbrugerne ændrer sig markant i disse år. De får nogle helt andre forventninger til tøjbutikker, fordi standarden i andre brancher er blevet hævet gevaldigt. I tøjbutikkerne i Danmark er der faktisk ikke sket ret meget siden 80erne, hvor Dankortet kom frem.”

Dansk modeagentur satser på butik: “Den direkte respons vil gøre os endnu skarpere”

De har aldrig været bange for at kaste sig ud i nye projekter, Kasper Schübeler og Mads Hancock, duoen bag Rich & Hanc, som i juni åbnede dørene til deres første fysiske butik, hvor syv års agenturekspertice skal stå sin prøve.

Bare fordi man er et agentur, og man er vant til at bevæge sig indenfor showroomets trygge vægge, kan man godt drømme om også at kunne invitere offentligheden med ’indenfor’. Det ved Rich & Hanc, der nu har brugt deres mangeårige erfaring til at kaste sig direkte ud på det mere usikre land af fysisk retail.