Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Indland, SOMMERLÆSNING

De 5 største overraskelser i 2019 – indtil videre

Indimellem sker der ting, man ikke lige havde set komme. Vi har samlet fem af de nyheder, som fik os til tastaturet lidt hurtigere i år.
Indimellem sker der ting, man ikke lige havde set komme. Vi har samlet fem af de nyheder, som fik os til tastaturet lidt hurtigere i år.

1. “Det er ikke uden vemod, vi siger farvel til det brand og den identitet, som Dyrberg/Kern har været for os gennem 34 år”

Det danske smykkefirma Dyrberg/Kern indgav den 1. maj deres konkursbegæring til sø- og handelsretten i København. En nyhed, der på trods af flere foregående rygter og forudsigelser, både overraskede og ærgrede alle os, som har fuldt Henning Kern og Gitte Dyrberg og det brand, de sammen grundlagde tilbage i 1985.

2. Karl Lagerfeld er gået bort

At den ikoniske Chanel-designer døde tilbage i februar i en alder af 85 år er måske ikke ligefrem en overraskelse taget hans alder og skrantende helbred i betragtning. Men ikke desto mindre fik det hele branchen til at holde vejret og, efter det værste chok havde lagt sig, skynde sig til tasterne for at beskrive, hvor meget han egentlig har betydet for den globale modescene i de sidste syv årtier, han har foldet sit kreative talent ud for modehusene Chanel, Balmain, Fendi og sit eget eponyme mærke Karl Lagerfeld. I dag, godt et halvt år senere, lever hans Chanel-arv i bedste velgående under kyndig ledelse af designerens mangeårige højre hånd – og nu kreativ direktør – Virginie Viard.

3. Ny ejerstruktur bag Soft Gallery – Barbara Hvidt går nye veje

I januar kom nyheden, at de to stiftere bag det succesfulde børnetøjsmærke Soft Gallery ville lade deres veje skilles. Tine Holt Møller kører nu firmaet videre som eneejer, mens Barbara Hvidt har vendt næsen mod nye udfordringer.

“Det har været en kæmpe fornøjelse at arbejde sammen firmaets dygtige medarbejdere, trofaste kunder og samarbejdspartnere. Brandet har gennem alle årerne været til stor daglig glæde og inspiration for mig, det er med stolthed, at jeg forlader et så smukt og kreativt univers,” lød det dengang til Fashion Forum fra Barbara Hvidt, der sammen med Tine Holt Møller stiftede mærket tilbage i 2007.

4. Så meget plastik bruger modebranchen på et år – og sådan formindsker vi det

Det er dog ikke kun dødsfald, ejerskifte og konkurser, det har stået for at overraske os i 2019. Også i år har branchens øjne været rettet mod bæredygtighed, og her er der da også kommet et par sandheder på bordet. Se bare på denne artikel fra marts, hvor Ellen MacArthur Foundation kunne fortælle, at 150 virksomheder havde skrevet under på deres plastikbekæmpelsesprogram – og i den forbindelse afsløret, hvor meget plastik, de egentlig bruger. Tag eksempelvis et modehus som Burberry, hvis såkaldte ’Plastic packaging volume’ er på 200 tons på bare ét år. Et tal, der dog blegnede lidt i sammenligning med The Coca-Cola Company, der kunne afsløre, at de bruger 3 millioner tons på et år – svarende til intet mindre end 15.000 blåhvaler. Heldigvis gik nyheden ikke blot på at afdække, hvor stort problemet er, men også at sætte ord på, hvad de mange virksomheder vil gøre for at forbedre det. Her kunne vi blandt andet med glæde finde danske Ganni på listen med et ambitiøst mål om at skifte til 100 procent genanvendt plastik i 2025 – noget, der siden er fulgt op af flere andre danske brands, Samsøe & Samsøe og Stine Goya.

5. Fashion Week Stockholm indstillet

Da forår blev til sommer kom nyheden, at Fashion Week Stockholm har valgt at indstille sin aktivitet omkring den modeuge, der ellers skulle være løbet af stablen den 27.-29. august 2019. En udvikling, man ellers troede kunne undgås, efter tre nært beslægtede mode- og designbegivenheder var blevet fusioneret til en stor ‘multimodeuge’, efter Brand Experience Scandinavia, der havde økonomisk ansvar for Stockholm Fashion Week, gik konkurs i efteråret. Men den nye alliance, der havde sin premiere i februar i år, var altså ikke nok til at opretholde eksistensgrundlaget for en modeuge i det svenske. Formatet tiltrak hverken det ønskede antal deltagende brands eller besøgende indkøbere og presse.