Mens vi andre for alvor er gået i gang med planlægningen af den forestående SS20-modeuge i København, synger AW19-sæsonen stadig på sidste vers udenfor de danske grænser. Det gælder senest den altid længe ventede og spektakulære Haute Couture-modeuge i Paris, som netop lukkede og slukkede i går. Og igen er det næsten umuligt at fremhæve et enkelt højdepunkt blandt mængden af overdådige, grænseløse og drømmende shows. Men skal vi alligevel prøve, er det ikke til at komme udenom et modehus som Chanel, hvis nye førstedame, Virginie Viard, skulle præsentere sin første Haute Couture-kollektion som kreativ direktør, efter hendes mentor Karl Lagerfeld gik bort i februar – kort tid efter han havde afviklet sit sidste show. For Virginie Viard havde, i bedste Chanel-stil, omdannet Grand Palais til et storslået bibliotek, hvor den ene mere velklædte bibliotekar efter den anden bevægede sig rundt langs rækkerne af bøger og efterlod mere end rigeligt stof til de mange Instagrammere på første række. En flot debut for en kvinde, der om nogen må siges at have store sko at udfylde.

Men det er selvfølgelig ikke blot Chanel, der med sine altid gennemførte sets og smukke kollektioner formår at finde vej til modebranchens virtuelle samlingssted, Instagram. I ugens løb har shows fra modehuse som Valentino og Maison Margiela også trukket overskrifter for deres både iøjefaldende og velskabte kollektioner.

Og nu vi er ved det iøjefaldende, så har vi (og her menes der modebranchen generelt) i denne uge også prøvet af få en opsang fra en designer, der vel at mærke selv har været en del af modehjulet i mere end 40 år. Franske Jean Paul Gaultier har stillet sig frem med kritik af modebranchens masseproduktion af tøj: “Store virksomheder laver flere kollektioner, nye kollektioner med en kæmpe mængde tøj. Det er fuldstændig latterligt,” lyder det, ifølge BBC, fra den forargerede designer. Og så kan man selvfølgelig begynde at nævne ord som stenkast og glashuse, men ikke desto mindre er det temmelig svært at være uenig i hans kritik.

Læs vores opsamling af ugens øvrige korte modenyheder herunder.

Frem med sommerfødderne

De efterhånden ikoniske H2O-badesandaler har for længst taget rejsen fra 80’ernes campingpladser til Københavns gader gennem relanceringer med modebrands som Stine Goya og Oh! By Kopenhagen Fur. Men nu er det tid til, at H2O selv sætter nyt underlag under de behagelige sko. Virksomheden har derfor denne sommer valgt at lancere en ny limited edition kollektion, hvor den originale badesandal, den såkaldte ’pool slide’-model, har fået en designmæssig overhaling i forskellige farver.

H2Os nye Pool Slides lanceres den 1. august, hvorefter kollektionen vil være til rådighed hos udvalgte forhandlere samt online.

H2Os relancering af den originale ‘pool slide’-badesandal. 

Kokoon er til alle

Det danske mærke Kokoon har de sidste ti år især slået sit navn fast i branchen for sin bløde silke, der har skabt dem stor popularitet blandt de kvindelige forbrugere. Men nu er der også gode nyheder til de mænd, der sætter pris på behageligt tøj i pænt design. Kokoon har nemlig lanceret en ny unisex-linje, der både tilgodeser den kvindelige og mandlige silhuet. Kollektionen er – tro mod brandets DNA – lavet af økologisk bomuld og silke, alt sammen håndvævet i Chennimalai i Indien.

Pre fall-kollektionen sælges på Kokoons egen hjemmeside samt i brandets butik på Gl. Kongevej på Frederiksberg.

Kokoons PF19-kollektion er til både herrer og damer.

Hærværk bliver til Buster’s World

Niels Gundtoft Hansen og Marie Munk Hartwig udgør tilsammen designerduoen bag det oprørske ungdomsmærke Hærværk – et mærke, der nu har skiftet klæder i form af et nyt navn. Fremover designer de to under titlen Buster’s World. Men hvorfor? Ikke blot fungerer det nye navn bedre på internationale modescene, det sætter med sin tydelige reference til kult-børnefilmen ‘Busters verden’ også de helt rette rammer til det altid legende og farverige brand.

Buster’s Worlds SS20-kampagne skudt på Christiania i København.

Godt nyt til kvinder i den asiatiske tøjindustri

Selvom vi er kommet langt i forhold til ligestilling, er der stadig et stykke vej endnu flere steder i verden, men i særdeleshed også i forskellige arbejdssektorer. En af dem er i modeindustrien, hvor størstedelen er kvinder, men hvor der alligevel stadig er plads til forbedring. Meget plads. Det vil Fast Retailing Co., Ltd., moderselskabet bag japanske Uniqlo, nu gøre noget ved. De har nemlig indgået et samarbejde med UN Women – et samarbejde, der overordnet set handler om at styrke kvinders rettigheder i beklædningsindustrien.

“Kvinder udgør størstedelen af arbejderne i beklædningsindustrien, men alt for ofte er de segregeret i lavere betalende jobs, der giver ringe chance for fremskridt. Vores nye partnerskab med Fast Retailing er en chance for at ændre dette,” udtaler UNs koncerndirektør, Phumzile Mlambo-Ngcuk, hvortil Fast Retailing Co., Ltd.s CEO, Tadashi Yanai, supplerer: “Gennem vores fælles projekt med UN Women tilstræber vi at skabe et miljø for alle kvinder i vores firma, hvor de kan spille en aktiv rolle i samfundet.”

I forbindelse med partnerskabet vil Fast Retailing desuden investere 1,6 millioner dollars til formålet over de næste to år.