Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Envii x GirlTalk
Alle nyheder, Indland

Herremodeuge i Paris, GirlTalk-kollektion og kinesisk undertøjsekspansion

Den parisiske herremodeuge er over os, Envii skaber velgørenhedskollektion med GirlTalk og så satser Hunkemöller benhårdt på et kinesisk gennembrud.
Den parisiske herremodeuge er over os, Envii skaber velgørenhedskollektion med GirlTalk og så satser Hunkemöller benhårdt på et kinesisk gennembrud.

Hvis man, som denne skribent, er fan af herremode i den mere avantgarde ende, så er den igangværende modeuge i Paris et højdepunkt. Det er hér de klassiske og sejlivede huse som Yohji Yamamoto, Dries Van Noten og Dior Homme holder til, hér de nye stjerner som Off-White, Bode og Heron Preston viser sine nye branchedisruptive kollektioner, men også hvor flere danske brands har slået sine folder i en årrække. Og det er denne uge, det går løs, hvis man skulle have misset det.

Denne sæson har indtil videre blandt andet set Y Project vende tilbage til den parisiske modeuge efter en afstikker til Pitti Uomo i Firenze. Og det var en karakteristisk legesyg og eksperimenterende kollektion, som den kreative direktør Glenn Martens præsenterede. Det var også spændende at se Raf Simons nyeste kollektion i Paris efter bruddet med Calvin Klein tidligere på året. Der var da også klare referencer og kritikpunkter af den amerikanske kultur, som den belgiske kultdesigner har oplevet på egen krop i det store amerikanske modehus. Men det forstyrrede ikke det karakteristiske smalle, aflange Raf Simons-udtryk, med skræddersyede veste, frakker og blazerjakker klistret til af grafik og print – igen med referencer til USA i form af “Stoned America”-grafik.

Men der er også dansk på fransk i Paris, udover Henrik Vibskov og Han Kjøbenhavn, der begge har show i Paris på lørdag og skal følge op på sidste sæsons solide kollektioner. I dag skydes CIFF Paris i gang i Garage Amelot, som du kan læse om her, og i går åbnede Colorful Standard sin flagship store i samme område som den danske messe. Og så holder Soulland og Rains også en fælles fest i Paris på lørdag. Så den franske hovedstad er fyldt med danske modeansigter i denne uge.

Her er ugens øvrige, korte nyheder.

Envii og Emilie Lilja bag velgørenhedskollektion

Velgørenhedens og modens veje krydser oftere og oftere hinanden i disse år. Et af de nyeste af slagsen er det velgørende samarbejde mellem Envii og organisationen GirlTalk, der er en frivillig organisation, der arbejder på at forbedre kvinders trivsel. Envii sponsorerer i forvejen podcasten GirlTalk X Emilie Lilja, men nu har de to parter også samarbejdet om en sweat-kollektion, designet af netop Emilie Lilja og GirlTalk, hvor overskuddet går til GirlTalk. Kollektionen består af fire pastelfarvede sweatshirt-sæt med budskabet Talk broderet over brystet og lægger sig i fin forlængelse af organisationens budskab om at tale sammen for at få det bedre.

Kollektionen lanceres i dag, fredag den 21. juni i alle Envii-butikker og på Envii.com.

Envii x GirlTalk
Envii x GirlTalk

Afgangsudstilling i Verdensmålenes tegn

Over de seneste par år har KADKs elever arbejdet med FNs 17 Verdensmål. Og nu er de klar til at vise resultaterne. Fra hver sin designgren leverer i alt 239 afgangselever deres bud på, hvordan man takler klimaproblemerne fra en designmæssig side, og de ideer og innovationer bliver præsenteret i Meldahls Smedie på designskolens præmisser i København. Set med modebriller har Mats Beckman for eksempel arbejdet med komposterbart bioplast lavet af majsstivelse. Det har han bearbejdet med en 3D-pen og skabt mønstre af selve materialet, som sidenhen er blevet varmepresset sammen til skjorter, shorts og en taske.

Udstillingen løber fra den 21. juni 2019 til og med den 16. august.

Mats Beckmann.

Jeremy Scott giver viiinger

Den amerikanske celebrity-designer Jeremy Scott, chefdesigner for Moschino, som nok er mest kendt for sine vilde sneakers med englevinger på, har netop lanceret et samarbejde med det tyske babyudstyrsbrandet CYBEX. Og det bliver da også englevingerne, der er det primære omdrejningspunkt for det designmæssige samarbejde, som tæller alt fra pusletasker og bæresæler til barnevogne. Kollektionen er holdt i sort og de Art Deco-agtige englevinger og andre designdetaljer pryder hver genstand i en kontrastfuld guldfarve. En underspillet kollektion af den ellers maksimalistiske designer.

Hunkemöller indtager Kina

I tråd med brandets ekspansionsplaner, åbner Europas førende undertøjsmærke, hollandske Hunkemöller, op for en asiatisk satsning. Seneste butik åbnede i Rusland, men i denne uge inviterer brandet indenfor i den første af i alt 47 planlagte kinesiske forretninger inden 2023 i Pudong New District i Shanghai. Den første kinesiske butik er 230 kvadratmeter stor og har fokus på de digitale features, som i forvejen kendetegner brandets butikker på verdensplan. Det skal være med til at skabe helt nye måder at interagere med de kinesiske kunder på.

Hunkemöller har i forvejen 920 butikker fordelt over 20 lande.

Hunkemöller
På billedet ses en af de Hunkemöller-butikker som Kina kan forvente sig en del af i den kommende tid.