Fra hype til omsætning: Stærkt årsregnskab fra Résumé
I sit kun andet årsregnskab beviser det unge danske brand sit potentiale og går frem på alle parametre.Nostalgi og millennium-æstetik er en profitabel kombination. I hvert fald hvis man spørger det unge Københavnermærke Résumé. Et mærke, der blev grundlagt i 2016 af søstrene Anne Louise Faurholt og Emma Lohmann, og som i sit andet regnskabsår har rykket sig gevaldigt på stort set alle økonomiske parametre. Det viser brandets nye årsregnskab for perioden 1. januar til 31. december 2018. Heri ses det, at bruttofortjenesten er steget betydeligt, fra 564.890 kroner i 2017 til lige over 3 millioner kroner i 2018. Lignende ser det ud for årets resultat, der er gået fra et minus på næsten en halv million kroner i 2017 til et plus på 1,3 millioner kroner i 2018.
Ledelsen betegner da også årets resultat som tilfredsstillende. I en pressemeddelelse fortæller Head of Marketing & Sales Emma Lohmann, at regnskabet – til trods for gode indikationer i løbet af året – alligevel er gået bedre, end de havde turdet håbe på.
“Vi kunne i løbet af 2018 godt se, at det gik godt og hurtigt, men vi havde ikke regnet med så godt et resultat i vores kun andet regnskab. En af hovedårsagerne til det positive resultat er, at vi passer godt på vores penge. Vi tænker meget over, hvad vores penge bliver brugt på. Selv om der kommer mange ordrer fra nye, store kunder, så er vi stadigvæk en nyopstartet virksomhed – og det må ikke stige os til hovedet,” siger hun.
Fortsat vækst og investeringer
At Résumé er ved at opbygge et godt økonomisk fundament – efter bare to regnskabsår – vidner også brandets egenkapital om. Den er steget fra 296.632 kroner i 2017 til 1,6 millioner kroner i 2018. Planen for indeværende år er derfor også at holde fast i det momentum, som blev skabt i 2018. En ambition, der er inden for rækkevidde, hvis man kigger på første halvdel af 2019, mener Emma Lohmann.
“Som det ser ud lige nu, så fortsætter vi den positive vej. Kigger vi på omsætningen, så er vi allerede i gang med et rigtig godt år 2019. Vi har fået flere store, internationale kunder, hvilket allerede kan mærkes,” siger hun og fortæller, at selvom året er startet godt, så betyder det travle og succesfulde 2018, at der skal investeres penge i at udvide og udvikle både brand og stab for at imødekomme den stigende interesse. Blandt andet skal vinterens anmelderroste show under Copenhagen Fashion Week følges op af endnu et til sommer. Og sådanne investeringer kan få indvirkning på resultatet for det igangværende regnskabsår:
“Jo mere man omsætter for, jo større udgifter har man også. I 2019 har vi investeret i flere ansatte, og vi er således gået fra tre til seks ansatte. Det koster at udvikle sig, og igen i år har vi også valgt at investere i et show under den kommende modeuge i København, så det er noget, der vil kunne ses i det næste regnskab. Men som jeg sagde før, så passer vi også godt på vores penge – og det er en filosofi, som vi også giver videre til vores nye ansatte,” afslutter Emma Lohmann.